EXCLUSIV

Soluții pentru rezolvarea crizei TAROM. Sorin Stoicescu, expert în aviație: „Cu Otopeni este o situație fericită, cu celelalte nu este și ajung ca Blue Air”

Gabriela del Pupo 26.09.2022, 12:19
Soluții pentru rezolvarea crizei TAROM. Sorin Stoicescu, expert în aviație: „Cu Otopeni este o situație fericită, cu celelalte nu este și ajung ca Blue Air”

TAROM riscă să ajungă în situația Blue Air dacă nu își plătește datoriile. Compania Națională de Aeroporturi București vrea să își recupereze datoriile fie printr-o acțiune judiciară, fie prin oprirea serviciilor până când se va atinge un plafon de 50 de milioane de lei. Decizia va fi luată pe 10 octombrie în cadrul unei ședințe AGA, Adunarea Generală a Acționarilor. Pe de altă parte după apariția informațiilor îngrijorătoare în spațiul public compania vine cu asigurări.

„Aceste datorii ar putea fi recuperate, cum am făcut în perioada 2001-2005 când am restructurat TAROM”

Impact.ro a stat de vorbă cu Sorin Stoicescu, expert în aviație, fost director al Aviației Civile din România, cu o experiență vastă ca membru în consiliile de administrație ale celor două companii. Acesta spune că o situație asemănătoare a fost soluționată în trecut prin transformarea datoriilor în acțiuni. De asemenea, sumele de care dispune în realitate TAROM nu se reflectă în totalitate în valoarea acțiunilor companiei.

„TAROM are datorii față de Compania de Aeroporturi București, aceste datorii ar putea fi recuperate, cum am făcut în perioada 2001-2005 când am restructurat TAROM, am obligat pe toți cei la care avea datorii în România, ROMATSA, Aeroportul Otopeni, să transforme datoria în acțiuni. Și în momentul de față ROMATSA și Aeroportul sunt în Consiliul de Administrație la TAROM ca acționari.

Bineînțeles că acțiunile lor sunt infime, pentru că TAROM are un capital social foarte puternic, pentru că atunci când se termină de plătit ratele la avioane, banii respectivi intră în capitalul social al companiei, care este enorm. Acțiunile au o valoare foarte mică față de banii pe care îi are de fapt TAROM.”, spune Sorin Stoicescu.

„În momentul de față probabil se încearcă aceeași soluție dar a apărut un nou jucător”

Cine ar putea tergiversa un astfel de demers? Ministerul Transporturilor poate lua decizii prin reprezentanții săi însă trebuie să fie de acord de această dată și celălalt acționar important, Fondul Proprietatea.

„În momentul de față probabil se încearcă aceeași soluție dar a apărut un nou jucător, Fondul Proprietatea, care în perioada 2001-2005 nu era. Este foarte dur, eu am fost președintele CA în 2017, și aveam mari probleme cu Fondul Proprietatea. 20% dar și-i administrează cu duritate, se intervine la nivel de ministru etc. Insolvența poate că ar ajuta TAROM dar o soluție este aceasta de a prelua acțiunile.

Ministerul are AGA, și de la TAROM și de la CNAB, că în cazul ultimei este și un reprezentant al Fondului Proprietatea, este altă treabă. Dacă ministerul vrea, poate spune, eu sunt ordonatorul de credit iar AGA ia hotărârea pentru că are 80% din acțiuni.

Prin această soluție se mai salvează ceva din TAROM, dar trebuie monitorizat foarte atent, majoritatea datoriilor sunt făcute din neplata amortizorilor la avioane, costă lunar cam 100.000 de dolari, care trebuie făcuți în acte să se ducă într-o rezervă a TAROM, din care să se facă reparații și să cumpere avioane. Acela este fondul care provoacă găuri la TAROM. Și, de asemenea, politica managerială, nu își plătesc datoriile la prestatorii de servicii, la aeroporturi, și ajung în situația asta. Cu Otopeni este o situație fericită, cu celelalte nu este și ajung ca Blue Air, la un moment dat te obligă să plătești la fiecare prestație. Dacă alimentezi aeronava plătești cash, dacă aterizezi la Tel Aviv plătești cash.

Aici se ajunge, chiar dacă s-au deblocat conturile la Blue Air, mare lucru nu avea în ele, nu avea capacitățile să alimenteze și să întrețină avioanele. Și TAROM a fost în situația asta, când s-a declarat că e în insolvență, toate aeroporturile au trimis scrisori că nu acceptă decât cash. A trebuit noi din Consiliul de Administrație să discutăm cu operatorii de aeroporturi, te cred pe cuvânt dar trebuie să te ții de cuvânt.” a mai spus Sorin Stoicescu.

Această soluție trebuie să vină de la Ministerul Transporturilor prin reprezentanții săi. CNAB este controlată majoritar (80%) de Ministerul Transporturilor, restul participaţiei revenind Fondului Proprietatea. Anul trecut a avut afaceri de 557,3 milioane lei şi un profit net de 34 milioane lei, cu aproape 1.370 de angajaţi. La TAROM, CNAB deţine 1,4% din acţiuni.

Ce a transmis TAROM?

Compania Aeroporturi Bucureşti ia în calcul suspendarea prestării de servicii către TAROM şi iniţierea de acţiuni judiciare, inclusiv, dacă este cazul, cu cerere de declanşare a insolvenţei, conform unor informații obținute de profit.ro. După ce informația a ajuns în presă, TAROM a transmis că nu există vreun risc de întrerupere a operaţiunilor companiei pe aeroportul Henri Coandă.

„Referitor la informaţiile apărute public privind includerea pe ordinea de zi a AGA CNAB din 10 octombrie a subiectului datoriilor TAROM către CNAB, precizăm următoarele: Nu există vreun risc de întrerupere a operaţiunilor TAROM pe aeroportul Henri Coandă”, a transmis azi compania, conform news.ro.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...