Reguli noi pentru salariații români. Fișa postului dispare, ce se întâmplă cu pontajul

Iancu Andreea 15.04.2021, 13:35
Reguli noi pentru salariații români. Fișa postului dispare, ce se întâmplă cu pontajul

Noi reguli pentru salariații români au fost anunțate de către reprezentanții din Ministerul Muncii. Ministrul Raluca Turcan împreună cu echipa sa au formulat trei propuneri de ordonanțe de urgență prin care își doresc eliminarea mai multor obstacole de ordin birocratic. Astfel, IMM-urile, dar și angajații și companiile vor putea beneficia de sprijin în perioada stării de alertă. Printre măsurile propuse se numără și eliminarea fișei postului în anumite condiții.

Ministerul Muncii anunță reguli noi pentru salariații români

Se fac pași importanți în direcția debirocratizării sectorului Muncii în România. Reperezentanții instituției au anunțat că propun spre analiză trei ordonanțe de urgență prin care se dorește stabilirea unor noi măsuri de funcționare pentru IMM-uri și alte companii, precum și reguli noi pentru salariații români. Potrivit unor surse guvernamentale citate de Economedia, printre aceste măsuri se regăsesc și introducerea semnăturii electronice pentru relațiile dintre angajatori și angajați, dar și facilitarea telemuncii. Măsurile ar trebui adoptate de Guvern pentru a putea intra în vigoare. Iată câteva dintre propunerile ministrului Raluca Turcan în ședința de guvern:

  • O modificare a Codului Muncii ar putea elimina obligativitatea de întocmire a fișei postului, dar și a condicii de prezență și a regulamentului intern. Această măsură ar urma să fie valabilă pentru microîntreprinderile cu un maxim de 9 angajați. Totodată, atribuțiile postului vor putea fi comunicate verbal, în timp ce orele de muncă vor fi urmărite de către angajator printr-un acord scris cu salariatul.
  • Semnătura electronică, avansată sau calificată însoțită de marca temporală, ar urma să fie prevăzută încă de la încheierea contractului de muncă, oferind părților posibilitatea de a o utiliza, fără însă a fi impusă de către angajator. De asemenea, semnătura electronică ar putea fi folosită și în relația dintre angajator și insituțiile publice pentru întocmirea anumitor documente din relațiile de muncă. Totuși, angajatul nu va fi obligat să utilizeze semnătura electronică, însă va fi obligatoriu ca părțile să folosească același tip de semnătură la încheierea unui act.
  • În privința telemuncii, proiectul propuse de Ministerul Muncii va obliga la respectarea și asigurarea confidențialității informațiilor și documentelor folosite pe parcursul activității. De asemenea, angajatorul va trebui să asigure instruirea salariaților privind utilizarea echipamentelor necesare pentru telemuncă. Activitatea angajatului va fi verificată tot prin tehnologia informației. Deocamdată, conform datelor furnizate de Ministerul Muncii, în România sunt aproximativ 400.000 de contracte de muncă, dintr-un total de 6,5 milioane, ce au ca și clauză telemunca. De la izbucnirea pandemiei în țara noastră, numărul contractelor a crescut de 8 ori, de la 50.000 de contracte câte erau declarate în martie 2020.
Reguli noi pentru salariații români
Reguli noi pentru salariații români

Schimbări și pentru categoriile care beneficiază de ajutor social

  • Noi reguli au fost anunțate și pentru persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj și care se angajează în decurs de 6 luni de la data la care începe dreptului la indemnizația de șomaj. Acestea vor fi încurajate să își găsească un loc de muncă full time prin acordarea unei sume lunare ce reprezintă 50% din cuantumul indemnizației de șomaj din momentul angajării și până la finalul perioadei pentru care ar fi urmat să încaseze indemnizația de șomaj. Astfel, măsura majorează beneficiile deja existente, cuantumul actual fiind de 30%.
  • Ajutorul social ar urma să fie menținut pentru încă 6 luni de la data încadrării în muncă a unei persoane care beneficiază de ajutor social dar este aptă de muncă. Condiția pentru obținerea acestui sprijin este încheierea unui raport de muncă pe o perioadă de minimum 12 luni.
  • Și angajatorii care au contracte de muncă încheiate cu persoanele cu dizabilități vor primi lunar, timp de 12 luni consecutive, pentru fiecare dintre angajații care se regăsesc în această categorie, un ajutor financiar de 50% din salariul angajatului. Suma nu poate depăși însă valoarea de 2.500 lei.
  • Cei care beneficiază de pensie de invaliditate de gradul III și sunt încadrați în muncă pe o perioadă nedeterminată în perioada stării de urgență sau de alertă vor primi 50% din salariu, timp de 12 luni. Suma nu poate depăși însă valoarea de 1250 lei.
Urmăriți Impact.ro și pe