Povestea primei Dacii electrice. A fost inventată în anii ’70, iar NASA i-a făcut teste. Cum arată la interior FOTO

Badea Violeta 04.06.2023, 22:55

Oficial, prima Dacia electrică a fost lansată în urmă cu doi ani de zile. Însă, neoficial, românii inventau mașina cu propulsie pe baterie acum mai bine de cinci decenii. Acest automobil a făcut ravagii în anii ’70. A fost inclus în coloana oficială a lui Jimmy Carter atunci când a fost ales preşedinte al Statelor Unite ale Americii și a fost testat de NASA. Iată mai multe detalii!

Dacia electrică a anilor ’70. Cum arăta automobilul la interior și de ce a fost testat de NASA

Pasionații de automobile știu că prima Dacie electrică a fost lansată în anul 2021. Este vorba despre modelul Spring. Şi totuşi, adevărul este altul. De fapt, prima mașină românească 100% electrică a apărut în anul 1969. Da, ai auzit bine!

La vremea aceea, omenirea a trecut printr-o criză a petrolului, iar românii s-au gândit la variante alternative de propulsie, cea mai accesibilă fiind motorul electric.

În prezent, Dacia Spring se poate mândri că este unul dintre cele mai cunoscute și totodată cele mai accesibile EV-uri de pe piața locală. Cu ajutorul tichetelor obținute prin Rabla Plus, românii ajungând să achiziționeze automobilul cu doar 9.242 de euro.

Totuși, Dacia Spring nu este o mașină produsă la Mioveni. Vorbim, de fapt, de un Renault care a trecut printr-un proces de rebranding și care a luat naștere în China.

În mod similar, prima Dacie 100% electrică, care a apărut în urmă cu peste 50 de ani, arată mai degrabă ca un model 1300. Astfel, primul automobil electric era, de fapt, un Renault 12, dar avea alte sigle.

În anul 1973, statele care produceau petrol au anunțat o măsură față de țările care au susținut Israelul în conflictul din acel an. SUA s-a numărat printre țările afectate, astfel că la scurt timp, în America s-a declanșat criza petrolieră.

Oamenii stăteau la cozi uriașe pentru a-și alimenta mașinile, așa că autoritățile s-au gândit imediat la alternative. Prin urmare, la începutul secolului XX, mașina electrică a ajuns în SUA și s-a bucurat de un succes răsunător.

După ce lucrurile au intrat pe un făgaş normal, însă, automobilul electric a fost dat uitării, specialiștii de la acea vreme ajungând la concluzia că nu vor ajunge destul de departe cu acest vehicul din cauza bateriei slabe.

Citește și Dacia Sandero, cea mai vândută mașină din Europa în luna aprilie. În ce țări s-a vândut mașina cel mai bine!

Cum arata masina electrica la interior
Cum arata masina electrica la interior

NASA a testat automobilul electric

Totuși, compania Electric Vehicle Associates – EVA, înființată în Ohio în anul 1974, a convertit automobilele care circulau cu ajutorul combustibilului în mașini electrice.

Firma nu modifica doar modelul Renault 12, ci producea noi modele electrice pentru alte companii. Vehicule de mare tonaj, mașini și utilitare au fost trecute pe propulsie electrică, primind totodată și un alt nume.

Astfel, Dacia electrică se numea Metro, iar Dacia 1300 purta numele de Danem pentru varianta berlină și Dacia Duster pentru Aro 10. Metro era un vehicul de forma lui R12.

Se lăuda cu o cutie automată cu trei rapoarte, cu o greutate de 1,4 tone, cu tot cu bateriile de plumb din interiorul portabagajului și cu o autonomie de 93 de kilometri.

Însă, dacă proprietarul dorea să ajungă la destinație mai repede și depășea 55 km/h, atunci autonomia mașinii scădea considerabil la 55 de kilometri.

Viteza maximă ce putea fi atinsă cu un Metro era de 90 km/h, în timp ce accelerația de la 0 la 72 km/h era efectuată în 27 de secunde. Experții de la EVA susțineau că motorul de 10 kw ar fi rezistat până la 45.000 de kilometri înainte ca acesta să fie schimbat.

De asemenea, ei afirmau că încărcarea bateriilor ar fi durat o noapte întreagă la o priză de 100 w, respectiv șase ore la o baterie de 220 v. Firma descria mașina ca fiind o berlină „de lux cu costuri de exploatare de doar 1/4 față de un model compat cu motor obișnuit”.

Doritorii puteau achiziționa automobilul la un tarif de 9.500 de dolari, ceea ce în zilele noastre ar fi echivalentul a 53.500 de dolari. Prin urmare, față de Dacia 1300, Metro avea un preț dublu.

La acea vreme, reprezentanții NASA au dorit să afle mai multe despre vehiculele electrice, astfel că au efectuat câteva teste cu R12 electrice ale acelor ani.

În anul 1976, NASA a testat și alte vehicule electrice, printre care și EVA Metro. Însă, nu doar NASA a fost curioasă de performanțele mașinii electrice, ci și Jimmy Carter, fostul președinte american, conform wall-street.ro.

În anul 1977, la parada de inaugurare, oficialul a inclus autoturismul în coloana sa oficială astfel că numeroși americani și nu numai au putut să-l admire.

Citește și Renault și Dacia, în centrul unui imens scandal. Mii de plângeri pentru „înşelătorie” și „punerea în pericol a vieţii”!

Urmăriți Impact.ro și pe
Badea Violeta
  Este redactor Impact.ro, acest site reușind să îi redea satisfacția reală a unei pasiuni și a unui loc de muncă în acealași timp. Violeta a terminat Facultatea de Jurnalism și...