Povestea FAN Courier. Cum au ajuns trei români să aibă o afacere de succes

Cristian Cojocaru 10.12.2020, 19:59
Povestea FAN Courier. Cum au ajuns trei români să aibă o afacere de succes

De peste 20 de ani, compania FAN Courier livrează colete în România, fiind una dintre cele mai cunoscute companii de curierat din țară. Povestea FAN Courier începe cu trei români și ajunge ca astăzi, să ruleze aproximativ 800 de milioane de lei pe an.

Cum a început povestea FAN Courier

Ideea stabilității este strâns legată de forma triunghiului. Efectul are aplicabilitate și în poveste FAN Courier, astfel că cei trei români, întrunesc această regulă matematică, iar afacerea merge de peste 20 de ani. Omul tehnic – Felix Pătrășcanu, vânzătorul – Adrian Mihai și contabilul, Neculai Mihai sunt cele trei baze ale triunghiului care reprezintă baza companiei. Afacere de aproximativ 800 de milioane de lei care a pornit de la o Dacia 1300 și un apartament cumpărat cu bani din fier vechi. Cei trei ne demonstrează că munca în echipă are foarte multe avantaje.

Primul lucru pe care l-au stabilit cei trei, a fost sigla. Soția lui Ninu, așa cum îl strigă ceilalți doi pe Neculai Mihai, a adus o cutie de chibrituri care avea desenat un porumbel cu un plic în gheare. Cu puțină stilizare din partea lui Felix, a luat naștere sigla FAN Courier. Nici numele nu a fost ales aleatoriu, reprezentând o combinație între inițialele prenumelor celor trei afaceriști. Totul a început în anul 1998, acasă la Ninu, cel are a avut și curajul să se avânte pe o piață nouă, piața curieratului. Prima investiție a fost un apartament.

„Investiția inițială a însemnat bani pentru a cumpăra un apartament, proveniți din banii firmei Mihelga și mașinile noastre personale pe care le-am pus la bătaie pentru a ne putea desfășura activitatea, pentru a livra expedițiile. (…) Apartamentul era pe la Gara de Nord și arăta ca o grotă, a trebuit să îl aranjăm un pic. Am pus parchet și am zugrăvit. Nici nu știam să fac astfel de lucruri, dar le-am făcut cât de cât, așa încât să arate cumva”, mai explică antreprenorul, pe atunci șofer de „Furia verde”, o Dacia 1300.

Investițiile au devenit o prioritate pentru aceștia, lucru care i-a propulsat mai departe în afacere și în a lansa serviciul Collect Point
Investițiile au devenit o prioritate pentru aceștia, lucru care i-a propulsat mai departe în afacere și în a lansa serviciul Collect Point

Lecțiile celor trei antreprenori

Cei trei antreprenori își aduc aminte foarte bine lecțiile pe care le-au învațat de-a lungul anilor în cadrul afacerii pe care au dezvoltat-o. Una dintre ele este să nu te bazezi niciodată pe banii altora. Unul dintre cei trei povestește cum sursele proprii au fost dintotdeauna baza lor. Profitul ulterior a fost reinvestit pentru dezvoltare, o gândire sănătoasă de antreprenoriat. La început de drum aveau o secretară, un fax și un computer 486. La acea vreme, pe piața de curierat existau doar Cargus și Poșta Română.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

„Aveam un birou cu un fax prin care trimiteam oferte. Așa credeam că se fac vânzările, trimițând oferte de pe fax. În prima lună nu am reușit să facem nimic, stăteam și ne uitam la telefon/fax și așteptam să ne sune cineva. Mă întrebam dacă nu cumva telefonul era defect”, potrivit economica.net.

Celor trei nu le-a fost frică niciodată de eșec. Ulterior, și-au dat seama că vânzăriile nu se fac prin fax, astfel Pătrășcanu a mers pe teren, pentru a lua legătura personal cu potențialii clienți. Această nouă strategie a părut să dea roade dar a fost urmată de o răscruce. Ceilalți doi fiind implicați într-o altă firmă, Pătrășcanu ducea toată lupta, iar actele contabile îl dădeau peste cap, lucru care l-a descurajat și chiar l-a făcut să vrea să pună stop în 1999.

O altă lecție pe care cei trei ne-o dau este ca întotdeauna să te ții de plan. Din cauza faptului că au amânat niște investiții, iar comenzile crescuseră rapid, au intrat într-un blocaj care îi putea face să piardă totul în anul 2007. Astfel, investițiile au devenit o prioritate pentru aceștia, lucru care i-a propulsat mai departe în afacere și în a lansa serviciul Collect Point.  Un alt sfat din partea antreprenorilor FAN Courier este ca întodeauna să te dezvolți odată cu business-ul, cel din urmă fiind oglinda celor care construiesc afacerea.

Urmăriți Impact.ro și pe