SPECIAL

Ploieștiul și-a schimbat culoarea. Festivalul de artă murală care a dat altă viață orașului ”aurului negru”

Justin Gafiuc 31.08.2022, 12:38

„Chiar discutam cu artiștii și-mi spuneau că Ploieștiul le lasă impresia unui oraș periferic, gri, comunist, trist”, spunea recent Ilinca Ioanițescu în podcastul prahovean ”Generația lui John”. Ea este una dintre organizatoarele primei ediții al Artown Festival, ”un manifest urban și social pentru o lume mai plină de viață și de culoare”, după cum a fost descris evenimentul pe pagina de prezentare.

27 de artiști și 2000 mp de ziduri însuflețite

Vreme de 10 zile, urbea lui Caragiale și Nichita a trecut printr-un inedit proces de transformare vizuală. Aproape 2000 mp de pereți au prins viață grație picturilor murale realizate de 27 de artiști, adunați la Ploiești din toate colțurile lumii, din Peru, Italia și Germania până în Finlanda, Ucraina, Moldova și, evident, România.

Reunite sub titulatura ”Sinestezie urbană”, conceptele lucrărilor s-au raliat ideilor de sustenabilitate, grijă pentru mediul înconjurător, dar s-au racordat și la momente importante sau personalități din istoria orașului ”aurului negru”. Printre ”pictori” s-au aflat și 4 localnici, ploieșteni cunoscuți sub numele de scenă Robert Obert, Passtrada, Jims și Lali.

Festival Ploiesti 5
Artown Festival

De la povestea lui Moș Ploaie la poeziile lui Nichita

Vrem să integrăm istoria Ploieștiului în lucrări: de la povestea lui Moș Ploaie, care dă numele orașului, până la adevărata istorisire despre cum Mihai Viteazul a înființat orașul în 1599.

De la povestea care spune despre Ploiești că ar fi „Orașul lui ce bei?”, deoarece puteai găsi atât de multe restaurante și baruri în oraș încât atunci când te-ai fi întâlnit cu cineva înainte de a te saluta, acesta te-ar fi întrebat „ce bei?”, și până la înființarea Republicii Ploiești.

De la poeziile lui Nichita Stănescu și până la premiile obținute în fiecare an la competițiile de robotică de către elevii ploieșteni. De la operele arhitecturale ale lui Toma Socolescu până la deosebita artă a Getei Brătescu.

De la istoria industriei petroliere și până la Nicolae Simache și Muzeul Ceasului ce îi poartă numele, care este totodată și primul de acest gen din Europa de Est”. Așa a sunat parte din invitația lansată de organizatori către artiști.

„Ca idee, proiectul îl avem în plan de circa doi ani, dar acum totul a mers pe repede înainte. Am discutat la Primărie prin februarie-martie, am lansat apelul de concepte cu numai 23 de zile înainte de eveniment, am făcut selecția și am pus totul pe picioare foarte rapid. Cred că am avut și o stea norocoasă deasupra noastră”, a mai povestit Ilinca Ioanițescu în podcastul evocat.

„Rata vandalismului scade, cresc bussines-urile, lumea face sport”

Ea a relatat că s-au oprit deocamdată la pereți vizibili aparținând unor instituții (școli, parcări publice, spitale, săli de sport) sau la ziduri din ganguri cu trafic intens, scoțând din calcul blocurile sau clădirile private. „Acolo era nevoie de numeroase aprobări de la locatari. Nu mai aveam timp pentru demersuri așa ample”, a explicat Ioanițescu.

Și tot ea a evocat un studiu occidental care indica faptul că ”arta murală dintr-un cartier poate schimba radical fața zonei prin interacțiunea vizuală și emoțională cu comunitatea.

Astfel, pe cazuri monitorizate, rata vandalismului a scăzut, o serie de bussines-uri au devenit mai profitabile cu o creștere a cifrei de afaceri cu 30-50%, oamenii fac mai mult sport într-un procent de 77%. Sunt chestiuni la care nu m-aș fi gândit vreodată că pot avea legături între ele”.

Urmăriți Impact.ro și pe