Planetele făcute din apă fascinează cercetătorii: care sunt similaritățile cu Pământul

Gabriel Peneș 16.12.2022, 12:48

Planetele făcute din apă fascinează cercetătorii. Existența apei în Univers este esențială pentru apariția formelor de viață, de aceea oamenii de știință caută corpuri cerești care să conțină lichidul atât de necesar existenței. De curând astronomii au „reevaluat” două planete aflate în constelația Lyra, la aproximativ 218 ani lumină de Terra, despre care se crezuse inițial că sunt formate din roci și metale, dar care ar putea fi adevărate „lumi ale apei”.

Planetele făcute din apă fascinează cercetătorii

Apa este vitală pentru apariția vieții. Ea ocupă peste 70% din suprafața Terrei, de exemplu, sub formă de oceane, mări, lagune, dar și lacuri, fluvii sau râuri. Este și motivul pentru care oamenii de știință caută în Cosmos planete ce pot conține lichidul vital existenței.

Au fost găsite urme de apă sau miezuri înghețate pe diferite corpuri cerești, dar acum astronomii și-au îndreptat atenția asupra a două planete ce orbitează în jurul stelei Kepler-138, aflată în constelația Lyra, la o distanță de 218 ani lumină de Pământ. Ele au fost observate încă din 2014 cu ajutorul telescopului Kepler, dar acum au fost „revizitate” cu ajutorul telescopului Hubble, dar și al celui ce fusese „retras” din activitate de către NASA, telescopul Spitzer.

Cele două planete, botezate Kepler-138 c și Kepler-138 d ar putea fi formate mai ales din apă, decât din roci și metale, e de părere Caroline Piaulet, doctorandă la Universitatea din Montreal, conform iflscience.com. Piaulet și alți colegi au arătat într-un studiu că existența masivă a apei pe cele două planete ar putea fi singura explicație pentru densitatea acestora.

Planetele făcute din apă fascinează cercetătorii care sunt similaritățile cu Pământul
O secțiune a planetei Kepler-138 d arată asemănările cu Pământul în privința compoziției acesteia

Care sunt similaritățile cu Pământul

Oamenii de știință nu au observat în mod direct apa, dar calculând densitatea planetelor au ajuns la concluzia că fiecare are un volum de trei ori mai mare decât al Pământului, însă doar de două ori masa planetei noastre. Aceasta duce la o densitate de doar două treimi din cea a Terrei. Iar acest lucru lasă loc unei ipoteze demne de luat în seamă, aceea că explicația pentru această densitate scăzută ar fi prezența masivă a apei.

Și asta pentru că această densitate sugerează că mai mult de 50% din fiecare dintre cele două planete este alcătuită din ceva mai greu decât hidrogenul și heliul, dar mai ușor decât rocile.

Cercetătorii sunt de părere că cele două planete Kepler ar putea semăna cu lunile înghețate din afara sistemului nostru solar, ce pot ascunde oceane de apă sub scoarța de gheață. Totuși, cele două planete sunt mult mai fierbinți decât acele corpuri cerești, ceea ce exclude ipoteza că ar putea avea gheață pe suprafața lor.

„Inițial, am crezut că cele două planete sunt un pic mai mari decât Pământul și sunt două mingii uriașe de metal și roci, ca o versiune mai mare a Terrei. De aceea le-am și spus „super-Pământuri””, a spus astrofizicianul Björn Benneke, co-autor al noului studiu.

Cercetătorii au crezut, la început, că cele două planete au o densitate asemănătoare Pământului, chiar dacă sunt de două ori mai mari, de aceea, au considerat că sunt alcătuite mai ales din roci. Dar densitatea lor scăzută i-a condus spre concluzia că ele pot fi adevărate „lumi ale apei”. În august, ei socoteau că proporția apei ar fi de 30%, dar noul studiu indică o mare probabilitate ca cele două planete să aibă apă în proporție de peste 50%.

Gabriel Peneș