EXCLUSIV

La ce prețuri ne putem aștepta de Sărbători. Cine speculează pe spatele cumpărătorilor? „La carnea de porc se mai adaugă 20%, ajunge cam 20 de lei kilogramul”

Gabriela del Pupo 21.11.2022, 14:31
La ce prețuri ne putem aștepta de Sărbători. Cine speculează pe spatele cumpărătorilor? „La carnea de porc se mai adaugă 20%, ajunge cam 20 de lei kilogramul”

Anul acesta, specialiștii preconizează de sărbători o creștere până la 100% la carnea de porc. Producătorii români spun că, în ciuda creșterilor costurilor de producție, nu au mărit prețul  cu care pleacă kilogramul de carne de porc de la poarta fabricii, acesta fiind undeva la puțin peste 8 lei pe kilogram.

Totuși, dacă ar fi să raportăm experiența consumatorilor la sărbătorile de Paște de anul acesta, prețurile practicate de comercianți ar putea fi modificate prin mecanismul cererii și ofertei. Ceea ce ne recomandă și producătorii, cumpărăturile din timp ar putea duce la creșterea prețurilor, dar dacă comercianții vor vedea că nu există cerere vor scădea adaosul comercial.

Impact.ro a stat de vorbă cu președintele Asociației pentru Protecția Consumatorilor, Costel Stanciu, pentru a afla de unde este cel mai bine să cumpărăm carne de porc pentru sărbători, fără a ne lăsa păcăliți de lanțurile de supermarketuri, care vor profita de cererea mare.

„S-ar putea să găsim carnea de porc la prețuri mult mai mici decât în rețeaua marilor magazine comerciale”

Tradiția este încă bine împământenită în socitatea românească, și de sărbători românii caută să se bucure de această perioadă cu o masă îmbelșugată. Sunt cazuri când se apelează și la împrumuturi pentru a sărbători Crăciunul, din acest motiv comercianții profită de această perioadă iar combaterea speculei poate fi realizată doar printr-o gândire precaută.

„Dacă cumpărăm carnea de porc de la gospodăriile țărănești trebuie să facem acel test care se face la orice direcție sanitar veterinară, pentru a nu avea probleme mari de sănătate. S-ar putea să găsim carnea de porc la prețuri mult mai mici decât în rețeaua marilor magazine comerciale, la producătorii individuali, în gospodăriile țărănești, depinde și de contextul economic în perioada imediat următoare, se pot întâmpla multe.

Prețurile actuale sunt destul de ridicate, undeva la 30 de lei pe kilogram, ceafa de porc, cotletul.”, spune reprezentantul asociației.

Nici producția internă nu stă foarte bine anul acesta și foarte mulți producători au renunțat la afaceri pentru că nu mai făceau față costurilor. De la combustibil până la furaje, totul s-a scumpit.

„Din păcate România asigură doar 15-20% din necesarul de carne de porc din piața internă, restul de 80% se asigură din importuri. E posibil ca în rețeaua marilor lanțuri comerciale să avem niște prețuri speculative așa cum am avut și la carnea de miel anul acesta. Să ne aducem aminte de acele prețuri exagerat de mari, 57 de lei kilogramul, față de prețul la carnea de miel care a fost practicat în gospodăriile țărănești. Era aproape dublu.

Nu este exclus și de sărbători să se întâmple același lucru având în vedere procentul mare de importuri. Nu trebuie să ne grăbim, s-au rupt, să spun așa niște prețuri la carnea de porc în viu, între 10 și 15 lei pe kilogram, prin sacrificarea animalului se mai adaugă 20%, ajunge cam 20 de lei kilogramul. Dar să mai așteptăm 2-3 săptămâni, contextul economic e schimbător.

De Black Friday s-a cumpărat aproximativ 30 de tone de carne de porc.”, a mai precizat Costel Stanciu.

La eMag, carnea de porc a fost la mare căutare, de Black Friday. Peste 35 de tone de carne de porc au fost vândute de retailerul online.

„Paradoxul Black Friday indică poate cel mai bine teama oamenilor de inflaţie, de recesiune. E ca un ultim tren pe care încearcă să-l prindă. Probabil Crăciunul lui 2022 va fi unul la suta de grame. Oamenii vor cumpăra la feliuţă bunătăţile de sărbători, pentru că, la cum arată estimările retailerilor, preţurile vor creşte semnificativ”, a explicat, pentru Panorama, analistul economic Adrian Negrescu.

Propunere de transparentizare a adaosului comercial

O soluție pentru ca orice cumpărător să conștientizeze pe ce aruncă banii și să ia decizii corecte este ca adaosul comercial practicat de comercianți să fie afișat la raft. În acest fel anumite lanțuri care profită de cererea mare a anumitor produse de bază alimentare ar putea fi judecați de clienții care s-ar reorienta. O astfel de propunere a fost înaintată Guvernului chiar de Asociația pentru Protecția Consumatorilor.

„Noi ne-am exprimat și public un punct de vedere, am cerut Guvernului României să oblige printr-o ordonanță de urgență comercianții în această perioadă grea pentru consumatori să afișeze adaosul comercial pentru fiecare produs alimentar pe care îl comercializează. În felul acesta, noi vom vedea care comercianți au un comportament speculativ și îi vom evita și vom cumpăra de la comercianții care sunt solidari cu noi în această perioadă grea. Nu este vorba despre nici o ingerință în drepturile comerciantului, este vorba despre transparență.

Dacă vrei să pui 100% adaos comercial, pune, dar să vedem și noi. Nu se încalcă nici o directivă europeană prin această propunere.

Acesta a mai precizat că exemplul nu este luat din alte state europene ci ideea a venit din dorința de a opri comportamentul speculativ din România.”, spune Costel Stanciu.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...