Fenomenul care lasă europenii fără loc de muncă. Și România ar putea fi afectată

Andra Daoud 07.12.2021, 16:46
Fenomenul care lasă europenii fără loc de muncă. Și România ar putea fi afectată

Un studiu comandat de European Association of Automotive Suppliers (CLEPA) arată că peste jumătate de milion de locuri de muncă ar putea dispărea până în 2035. Fenomenul afectează lucrătorii din industria auto și are legătură cu înmulțirea numărului de mașini electrice. Ce s-ar putea întâmpla dacă se va renunța complet la motoarele clasice și cum va fi afectată piața muncii în următorul deceniu.

De ce ar putea dispărea 500.000 de locuri de muncă în viitor

European Association of Automotive Suppliers (CLEPA) a publicat un studiu care ia în calcul trei scenarii cu privire la ocuparea forței de muncă în industria auto din Europa. Studiul a analizat impactul pe care l-ar avea programul european Green Deal, în perioada 2020-2040, dacă va fi aplicat așa cum a propus Comisia Europeană.

Proiectul „Fit for 55” propus de Comisie în iulie anul acesta prevede reducerea cu 100% a emisiilor de CO2 produse de mașinile comercializate în Uniunea Europeană. Termenul pentru a realiza acest lucru este 2035. CLEPA a transmis că acest lucru ar obliga producătorii de mașini să renunțe complet la motoarele care au combustie internă și să le înlocuiască cu motoare electrice.

Electrificarea motoarelor într-un timp atât de scurt ar avea numeroase consecințe, în special asupra forței de muncă din industria auto, arată CLEPA, care a cerut un studiu care să lămurească ce s-ar întâmpla pe piața producătorilor de mașini și de piese auto, până în 2040.

Fenomenul care lasă europenii fără loc de muncă. Și România ar putea fi afectată
Fenomenul care lasă europenii fără loc de muncă. Și România ar putea fi afectată

Ce au arătat rezultatele studiului

Cercetarea a luat în calcul trei scenarii și a analizat, în cazul fiecăruia, impactul pe care l-ar avea asupra industriei auto, dar și asupra economiei, la nivelul Europei. Primul scenariu ia în calcul reducerea emisiilor de CO2 cu 50% până în 2030, al doilea scenariu – o reducere cu 60% până în 2030 și cu 100% până în 2035, iar al treilea scenariu presupune reducerea cu 100% a emisiilor de CO2 până în 2030.

Așa cum era de așteptat, rezultatele diferă de la o ipoteză la alta, dar sunt alarmante pentru producătorii de mașini, din punct de vedere al forței de muncă. În primul scenariu, forța de muncă ar avea o creștere constantă până în 2035, urmând ca până în 2040 să scadă și să dispară aproximativ 4.000 de locuri de muncă. În al doilea scenariu, studiul arată că ar putea dispărea 275.000 de locuri de muncă până în 2040.

În fine, scenariul cel mai pesimist are și cele mai îngrijorătoare rezultate: doar între 2025 și 2030 ar putea dispărea 364.000 de locuri de muncă și peste 500.000 în total, până la sfârșitul perioadei analizate.

Impactul ar urma să se resimtă puternic în Europa Centrală și de Est, iar România se află pe harta zonei afectate de prăbușirea pieței muncii din domeniul auto. În țara noastră, aproape 200.000 de persoane lucrează în industria auto. România este, din punct de vedere al numărului de angajați în domeniul auto pe locul 4 în Europa, după Polonia, Franța și Germania, potrivit economica.net.

 

 

Urmăriți Impact.ro și pe