VIDEO

Dubla tragedie aviatică în județul Constanța, nemaintâlnită în istoria Armatei Romane: „Am auzit doua explozii”

Ioana Constantin 03.03.2022, 09:57
Dubla tragedie aviatică în județul Constanța, nemaintâlnită în istoria Armatei Romane: „Am auzit doua explozii”

Pilotul unui avion MiG 21 Lancer a murit când avionul s-a prăbușit, iar alți șapte militari din echipajul unui elicopter trimiși în căutarea lui au murit și ei după ce și aeronava lor a căzut la pământ după o explozie la bord. Misiunile de căutare ale celor doua aparate de zbor și ale militarilor decedați au durat toată noaptea.

Elicopterului prăbușit fusese trimis cu 7 salvatori la bord să caute pilotul unui MiG care pierduse legătură cu turnul de control și dispăruse de pe radar. Avionul MiG 21 LanceR era în patrulare deasupra Dobrogei și-a dispărut de pe radar la ora 20:03 – la 13 minute după ce a decolat de la Baza Aeriană de la Mihail Kogălniceanu. Ulterior un martor a anunțat la 112 că s-a auzit o bubuitură și apoi a observat un incendiu puternic la sol.

„Am auzit doua explozii și-am ieșit afara și pe deal aici se vedeau flăcări”

Localnica: „Eram în casă și deodată am ieșit afară, c-am auzit foarte tare explozia. Am auzit foarte mari explozii, foarte… mari. Și focuri. S-a auzit un zgomot de avion înainte de asta. Da, înainte de asta s-a auzit un avion, trecând.”

Localnic: „Am auzit doua explozii și-am ieșit afara și pe deal aici se vedeau flăcări. Deci doua explozii, nu una. Doua-doua ! La 2-3 secunde una de alta. Probabil s-a prăbușit avionul și combustibilul dup-aia…”

Localnica: „Am un frate surdo-mut și s-a trezit ala din pat când s-a auzit bubuitura aia. Deci s-a auzit… Foarte urat ! Și dup-aia iar încă 3 pocnituri când lua foc el acolo sus pe deal.

Elicopterul IAR 303 – PUMA, trimis în misiune de căutare – salvare pentru pilotul avionului căzut, a pierdut legătura radio cu turnul de control și a dispărut și el de pe radar. La 4o de minute după prăbușirea MiG-ului, Ministerul Apărării Naționale a comunicat cel de-al doilea incident aviatic. Pilotul de elicopter raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază.

Ghenadie Mogoi – călugăr Manastirea Efrem: „Eram în curtea mănăstirii cu maicile și la 2o și câteva minute am auzit zgomotul de elicopter; ne-am mirat de ce zboară atât de jos pentru că practic era zgomotul prea puternic. Și la câteva minute, uitându-ne în sus vedem flama ca o ciuperca, aprinsă pe cer”

Elicopterul avea la bord un echipaj format din șapte militari. Toți au decedat, inclusiv pilotul avionului.

„Astăzi este o zi tristă pentru familia Armatei Române. Cei cinci membri ai echipajului elicopterului IAR 330-Puma, aflat în misiune de căutare-salvare pentru aeronava MiG 21 LanceR, au fost găsiți decedați în zona localității Gura Dobrogei, la aproximativ 11 km de aerodrom. Transmit condoleanțe familiilor îndurerate. Dumnezeu să îi odihnească în pace. În continuare se desfășoară misiuni de căutare a pilotului aeronavei MiG 21 LanceR” a scris pe Facebook ministrul Apărării, Vasile Dîncu.

În contextul războiului din Ucraina, autoritățile s-au mobilizat rapid. Prefectura Constanța, ISU Dobrogea, Poliția, Jandarmeria, Serviciul de Ambulanță au trimis echipe de căutare și salvare pe dealurile dintre comuna Cogealac și Gura Dobrogei. Pe-o vreme rece și o noapte întunecoasă, echipele au căutat aproape toată noaptea până au găsit cele doua epave și militarii decedați. Urmează acum o amplă anchetă coordonată de Parchetul Militar, care va stabili cauzele prăbușiri celor două aparate de zbor militare.

Sunt luate în considerare vremea nefavorabilă, defecțiune tehnică sau o eroare de pilotaj. Toate aeronavele de tipul celor implicate în catastrofele aviatice din seara zilei de 2 martie, MiG-21 LanceR, respectiv IAR 330 Puma, au fost consemnate la sol până la elucidarea cauzelor producerii prăbușirilor.

Pilotul aeronavei MiG-21 LanceR decedat

Căpitanul Costinel Iosif Niță, pilotul avionului MiG-21 LanceR prăbuşit miercuri, 2 martie, în judeţul Constanța, și-a pierdut viața. Pilotul avea 31 de ani, era căsătorit şi nu avea copii. Din anul 2014, îndeplinea funcția  de pilot în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă în Baza 86 Aeriană de la Borcea. Acumulase peste 570 de ore de zbor, din care aproximativ 420 pe MiG-21 LanceR.

Conducerea Ministerului Apărării îşi exprimă regretul pentru tragicul accident şi este alături de familia îndoliată a căpitanului Costinel Iosif Niță, căzut la datorie. Joi, 3 martie, în toate unitățile militare din țară și în cele dislocate în afara teritoriului național vor fi organizate ceremonii militare și religioase de comemorare pentru militarii căzuți la datorie. Aeronava prăbușită în apropiere de localitatea Cogealac, într-o zonă nelocuită, făcea parte dintr-o formație de două avioane MiG-21 LanceR care executa misiuni de patrulare aeriană deasupra Dobrogei.

Cine se afla în elicopterul IAR 330-Puma

Locotenent-comandor Bogdan Florin, pilot, în vârstă de 41 de ani, angajat din anul 2003, avea la activ peste 1500 de ore de zbor, era căsătorit şi avea trei copii.

Locotenent Sorin Pătrașcu, copilot, în vârstă de 27 de ani, angajat din anul 2016, avea 500 de ore de zbor, necăsătorit.

Maistrul militar Gelu Banu, angajat din anul 1993 în vârstă de 53 de ani, avea la activ peste 1700 de ore de zbor, era căsătorit şi avea doi copii.

Caporal Cătălin Lateș, operator căutare salvare, 29 de ani, angajat din 2021, căsătorit și avea doi copii.

Sergent Ionuț Marinescu, personal de însoțire medico-sanitar, 44 de ani, angajat din 2021, căsătorit, un copil.

Maistru militar cls I Vlad Carp , 39 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, căsătorit, un copil.

Maistru militar cls II Sergiu Bosoi, 37 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, angajat din 2005.

Urmăriți Impact.ro și pe