Decizia de la Bruxelles care te face să vrei mașină electrică, până și în România

Gabriel Peneș 21.10.2022, 13:35
Decizia de la Bruxelles care te face să vrei mașină electrică, până și în România

Vești bune pentru cei care folosesc ori au de gând să cumpere o mașină electrică. Parlamentul de la Bruxelles vrea înmulțirea stațiilor de încărcare pentru acest tip de autovehicule, ca parte a unui plan de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. La ora actuală, România dispune de doar 1,3 stații de încărcare la 100 de kilometri de șosea.

Decizia de la Bruxelles care te face să vrei mașină electrică, până și în România

Pentru a ajuta UE să devină neutră din punct de vedere climatic, membrii Parlamentului European cu sediul la Bruxelles doresc stații de reîncărcare pentru mașini electrice la fiecare 60 de km, stații de alimentare cu hidrogen la fiecare 100 de km, scrie europarl.europa.eu.

La ora actuală, 17 țări din cele 27 membre UE au mai puțin de 5 puncte de încărcare pentru mașini electrice, la 100 km de drum și doar 5 țări au mai mult de 10 încărcătoare la fiecare 100 km de șosele.

Există, de asemenea, o prăpastie uriașă între țările cu cele mai multe încărcătoare la 100 km de drum și cele cu cele mai puține. De exemplu, în Țările de Jos există un încărcător la fiecare 1,5 km de drum, în timp ce Polonia – care este de opt ori mai mare – are doar un încărcător la fiecare 150 km.

Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) pe primele 5 locuri se clasează Olanda, Luxemburg, Germania, Portugalia și Suedia, iar în topul țărilor cu cele mai puține locuri de încărcare intră Lituania, Cipru, Grecia, Estonia și Polonia. România se regăsește de asemenea, în partea inferioară a topului, mai exact în ultimele opt țări, alături de Ungaria și Spania, având 1,3 stații la 100 km.

Țara noastră are 1,3 stații de încărcare la 100 de kilometri

Acum, Parlamentul European și-a stabilit poziția cu privire la proiectele de norme UE menite să stimuleze instalarea de stații de reîncărcare și alimentare alternative (cum ar fi electrice sau hidrogen) pentru mașini, camioane, trenuri și avioane și să sprijine adoptarea de vehicule durabile. Noile reguli fac parte din pachetul „Fit for 55 in 2030”, planul UE de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.

Europarlamentarii au convenit să stabilească obiective naționale minime obligatorii pentru implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi. Statele membre UE vor trebui să își prezinte planul până în 2024 cu privire la modul de realizare al acestuia.

Conform textului adoptat, până în 2026 ar trebui să existe cel puțin un punct de încărcare electrică pentru mașini la fiecare 60 km de-a lungul principalelor drumuri ale UE. Aceeași cerință s-ar aplica și pentru camioane și autobuze, dar numai pentru rețelele centrale TEN-T și cu stații mai puternice. Vor exista unele scutiri pentru regiunile ultraperiferice, insule și drumuri cu foarte puțin trafic.

Parlamentarii europeni sprijină, de asemenea, înființarea mai multor stații de alimentare cu hidrogen de-a lungul principalelor drumuri ale UE (la fiecare 100 km, spre deosebire de la fiecare 150 km, așa cum a propus Comisia) și să o facă mai rapid (până în 2028 și nu până în 2031).

Stațiile alternative de alimentare ar trebui să fie accesibile tuturor mărcilor de vehicule, iar plata ar trebui să fie simplu de făcut. Acestea ar trebui să afișeze prețul pe kWh sau pe kg și ar trebui să fie accesibil și comparabil.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriel Peneș
- Născut în 1966, absolvent de Istorie, lucrez în presă din 1996       -    Redactor, playtech.ro, 23.06.2021 -       -     Redactor, playsport.ro, 16.01. 2021 - 03.06....