În prezent, există, din păcate, foarte mulți angajați care nu își cunosc drepturile față de angajatori, fapt pentru care, în articolul de față, vom trata subiectul referitor la documentele pe care un salariat ar trebui să le primească în momentul încetării raporturilor de muncă cu societatea în cauză. Un act esențial în economia raporturilor de muncă este adeverința de vechime în muncă, despre care vom vorbi pe larg în cele ce urmează.
Potrivit Codului Muncii (art. 40), angajatorul are obligația de a elibera, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a celui/celei ce le solicită: „la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate“.
În urmă cu mai mulți ani, evidența muncii se făcea prin carnetele de muncă, însă, în prezent, totul are loc în format electronic, prin intermediul Registrului General de Evidență a Salariaților (REVISAL). Așadar, atunci când au nevoie, angajații sau foștii angajați pot dovedi perioadele muncite legal prin intermediul adeverinței de vechime în muncă.
Oricare ar fi modalitatea de încetare a contractului de muncă (demisie, acordul părților, concediere), la plecare, angajatul trebuie să se asigure că primește următoarele documente:
Menționăm că este extrem de important ca fiecare dintre documentele amintite mai sus să fie semnat și ștampilat de către administratorul societății.
Adeverința de vechime în muncă se poate obține în două situații, după cum reiese din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților: eliberarea automată de către angajator și eliberarea la cerere de către angajator.
1. Eliberarea automată de către angajator
La încetarea contractului individual de muncă, angajatorii sunt obigați să elibereze automat o adeverință de vechime în muncă, potrivit actului normativ. Mai precis, salariatul trebuie să primească o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, vechimea în muncă și în specialitate, salariul, precum și un extras din REVISAL.
2. Eliberarea la cerere de către angajator
De asemenea, orice angajat sau fost angajat are dreptul de a solicita oricând de la angajatorul său o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate (fapt ce reiese din REVISAL și din dosarul penal), sau un extras din REVISAL (datat și certificat pentru conformitate). Angajatorul are obligația de a emite documentul în cel mult 15 zile de la data la care a fost solicitat de salariat.
Ce trebuie să conțină o adeverință de vechime:
În continuare, îți vom pune la dispoziție un model de adeverință pentru bugetari, valabil pentru anul 2021.
Atenție! În 2020, autoritățile au atras atenția că adeverința de vechime în muncă este necesară în continuare la solicitarea drepturilor legale, deși casele de pensii au acces direct la REVISAL.