Fiscul din România schimbă foaia! Sub protecția noilor reglementări europene, ANAF-ul va avea dreptul să monitorizeze toate conturile bancare, dar și virtuale, ale persoanelor fizice! Nimeni nu va scăpa de ochiul vigilent al inspectorilor.
Sub denumirea de “Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare”, ANAF va strânge aici, începând cu data de 11 ianuarie, informații de la toate instituțiile care au conturi financiare pentru persoane fizice și juridice.
Băncile și alte entități care operează conturi financiare vor fi obligate ca în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a Registrului, de pe 11 ianuarie, să ofere Fiscului toate datele clienților. De supravegherea directă a tranzacțiilor se va ocupa Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), în baza Ordonanței de Urgență 111/2020 emisă de Guvernul României pe data de 1 iulie 2020.
Ordonanța respectivă aliniază legislația românească la cea europeană anti-terorism și introduce și în legislația din țara noastră definiția unei monede virtuale.
“Monedă virtuală înseamnă o reprezentare digitală a valorii care nu este emisă sau garantată de o bancă centrală sau de o autoritate publică, nu este în mod obligatoriu legată de o monedă instituită legal şi nu deţine statutul legal de monedă sau de bani, dar este acceptată de către persoane fizice sau juridice ca mijloc de schimb şi poate fi transferată, stocată şi tranzacţionată electronic”.
Așadar, ANAF va monitoriza inclusiv tranzacțiile cu monede electronice, cum ar fi Bitcoin, despre care mulți spun că este moneda preferată a teroriștilor, tocmai pentru că tranzacțiile puteau fi descoperite foarte greu. Odată cu acest termen, a mai fost introdus unul: portofel virtual, în care se dețin astfel de monede.
Noua lege spune că “furnizor de portofel digital înseamnă o entitate care oferă servicii de păstrare în siguranţă a unor chei criptografice private în numele clienţilor săi, pentru deţinerea, stocarea şi transferul de monedă virtuală”.
Registrul care va lua ființă la 11 ianuarie 2021 va conține informații despre datele bancare/plăți ale tuturor firmelor și persoanelor fizice, pentru a face mai ușoară aplicarea acestei legislații privind “spălarea banilor”.
În acest Registru nu vor avea acces doar funcționarii de la sediul central al ANAF, ci și cei din teritoriu, dar și alte autorități pubice, în urma unui acord semnat cu ANAF. Organele de anchetă vor avea însă acces direct.