România a avut cel mai bun drum din lume. Ce s-a întâmplat cu el

Andrei Cezar 10.09.2020, 10:13
România a avut cel mai bun drum din lume. Ce s-a întâmplat cu el

Din nefericire, România nu este țara care se poate lăuda cu existența unei infrastructuri rutiere vaste, ba mai mult, suntem codașii Europei din acest punct de vedere. În ultimii 30 de ani autoritățile au făcut prea puțin sau deloc în acest sens, iar acum ne putem ”lăuda” cu doar 866 de km de autostrăzi, potrivit statisticilor INS de la nivelul anului 2019.

În plus, starea multor drumuri de la noi din țară este jalnică. Însă nu întotdeauna am stat atât de prost la acest capitol. Au fost vremuri când pe teritoriul României se găsea cel mai bun drum din lume. Vă întrebați, probabil, cum a fost posibil. Iată povestea.

Cel mai bun drum din lume s-a aflat cândva pe teritoriul României

Povestea începe în urmă cu aproape 2000 de ani, după cucerirea Daciei de către romani. Împăratul Traian a stabilit ca noua capitală a provinciei romane Dacia să fie Ulpia Traiana Sarmizegetusa, la aproximativ 40 de km de vechea capitală a regatului dac, Sarmizegetusa Regia.

Poziția geografică a noii capitale a fost deosebit de importantă pentru romani din punct de vedere strategic. Aflată la nord de Munții Retezat, capitala era înconjurată de bariere naturale care să o apere de posibile invazii ale popoarelor migratoare.

Pentru ca accesul romanilor către Ulpia Traiana Sarmizegetusa să fie mai facil, inginerii lui Traian au construit ceea ce avea să fie, pentru multe sute de ani, cel mai bun drum din lume. Este vorba despre șoseaua care leagă în prezent Drobeta-Turnu Severin de actuala localitate Sarmizegetusa.

Drumul are aproximativ 200 de km, iar pentru construcția sa a fost nevoie de doar câteva luni, însă sacrificiile atât umane cât și materiale au fost pe măsură.

România a avut cel mai bun drum din lume. Ce s-a întâmplat cu el
Ulpia Traiana Sarmizegetusa

Tehnica de construire a drumurilor la romani

Din punct de vedere al tehnicii de construire a drumurilor, romanii erau foarte avansați, iar rezultatul final era cu adevărat spectaculos, dovadă fiind faptul că și acum, după 2000 de ani, mai regăsim porțiuni de drumuri construite de ei. Romanii foloseau plăci de piatră suprapuse și cimentate foarte bine între ele.

În plus, aveau și un sistem bine pus la punct de întreținere a drumurilor dezvoltat de Caesar Augustus. Împăratul avea chiar hărți cu rețeaua de drumuri a Imperiului Roman.

„Deşi multe au fost veacurile ce au trecut peste şi carele ce le-au străbătut zi de zi, aspectul (drumurilor) nu s-a schimbat şi nici luciul nu li s-a şters”, descria istoricul bizantin Procopius Via Appia la 900 de ani de la construcția acesteia.

Construcţia a fost atât de solidă, cu infrastructură de un metru adâncime, încât porţiuni mari sunt și acum în drumul modern (Drumul European 70) dintre cele două localităţi.

Urmăriți Impact.ro și pe