VIDEO

La fel ca în Star Wars, o planetă cu doi sori poate găzdui viața: aduce aminte de Tatooine

Gabriel Peneș 26.01.2023, 14:14

La fel ca în Star Wars, o planetă cu doi sori poate găzdui viața. Fanii peliculelor din celebra serie își mai amintesc, poate, scena în care tânărul Luke Skywalker, aflat pe planeta Tatooine, contemplă panorama dominată de doi sori într-un apus cinematografic de neuitat. Între timp, planetele care orbitează în jurul a două stele au devenit realitate, fiind descoperite de astronomi.

La fel ca în Star Wars, o planetă cu doi sori poate găzdui viața

În cazul în care ești fan Star Wars, nu ai cum să nu știi scena din „Star Wars: Episode IV” cunoscută sub numele de „Binary Sunset”. Acesta din urmă este, de fapt, numele melodiei care rulează pe fundal, însă fanii îl folosesc acum și pentru a face referire la întreaga scenă. Având o durată de 34 de secunde, aceasta îl afișează pe tânărul Luke Skywalker pe planeta Tatooine, uitându-se în depărtare, în timp ce două stele apun.

Între timp, însă, respectivele corpuri au devenit realitate. Planetele care orbitează în jurul a două stele se numesc circumbinare, iar prima descoperită a fost Kepler-16b, în anul 2011. Ulterior, cercetătorii au reușit să descopere una și mai mare, pe care au denumit-o Kepler-1647b.

Menținerea unei orbite stabile în jurul a două stele este ceva mai dificilă, spun oamenii de știință, iar multe planete pot deveni adesea suficient de fierbinți sau reci pentru a împiedica viața să se dezvolte acolo.

Cu toate acestea, un studiu al modului în care orbitele planetare ar evolua pe parcursul unui miliard de ani, în jurul diferitelor configurații de perechi de stele, indică probabil că o minoritate substanțială menține condițiile potrivite pentru viață. De asemenea, oferă indicii despre sistemele care merită examinare amănunțită.

Aduce aminte de Tatooine

Una dintre cele mai importante întrebări, atunci când vine vorba despre existența vieții, este: ce tip de stele pot susține viața?

Se știe deja că stelele solitare de tip G pot susține viață, de vreme ce omenirea există. Totuși, această categorie acoperă doar o mică parte dintre stelele galaxiei. Stelele pitice roșii, de tip M, sunt cele mai des întâlnite, iar capacitatea lor de a susține viața este încă dezbătută.

La o conferință a Societății Americane de Astronomie, Michael Pedowitz și Dr. Mariah MacDonald, de la Colegiul din New Jersey, și-au îndreptat atenția către a doua cea mai mare întrebare a lumii științifică: poate exista viață pe o planetă încălzită de doi sori?

„Rezultatele noastre confirmă că planetele care orbitează aproape de două stele devin rapid instabile”, au raportat cei doi oameni de știință menționați anterior, conform iflscience.com.

Chiar dacă o astfel de planetă ar putea evita să fie „prăjită” de una dintre stele, schimbările majore de temperatură pe care le-ar experimenta ar exclude viața, cel puțin la suprafață. Cu toate acestea, 15% dintre planetele stabile studiate de cei doi au avut temperaturi locuibile.

„Credem că planetele potențial locuibile tind să orbiteze aproape de binare cu distanțe de separare mici, dar rareori orbitează în jurul stelelor binare care au o masă similară, deoarece planetele stabile din jurul unor astfel de binare sunt prea reci”, s-a menționat, de asemenea.

Prin urmare, șansele ca o scenă precum cea din Star Wars să devină realitate este practic imposibilă. Pe de altă parte, cândva, în sistemul solar ar mai fi existat un soare „pitic” denumit azi Nemesis. Acesta a scăpat din câmpul gravitațional al Soarelui actual și se presupune că s-a stins în imensitatea Căii Lactee în urmă cu miliarde de ani.

Astfel, Pământul a „ratat” ocazia de a avea doi sori, dar, conform studiului de mai sus, n-ar mai fi avut nici oportunitatea de a găzdui viață pe suprafața sa.

Gabriel Peneș