EXCLUSIV

Incertitudinea carierei actorului de cursă lungă. Între 10 contracte care trebuie respectate se cere un calm de fier în fața managerilor numiți politic. Studiu de caz

Gabriela del Pupo 09.08.2022, 20:59
Incertitudinea carierei actorului de cursă lungă. Între 10 contracte care trebuie respectate se cere un calm de fier în fața managerilor numiți politic. Studiu de caz

După 2 ani de pandemie în care s-au descurcat cum au putut artiștii se întorc, nu la lucru deși am putea spune și așa, ci la vechile probleme. Contracte în care nu ești anunțat la timp de prestări de act artristic te angajezi și pe ce perioadă, manageri numiți politic, care dau senzația că sunt patronii instituțiilor pe care le administrează, și mult, mult calm în structura caracterului  pentru a rezolva toate aceste provocări. Impact.ro a decis să dezolte problematica pornind de la un caz recent. O actriță acuză faptul că a fost umilită și amenințată că va fi dată afară dintr-un proiect cinematografic de către o persoană influentă care nu era implicată în producția filmului. Acest articol nu intenționează să facă justiție dar pornind de la premiza de sinceritate încercăm să vedem cum arată legislația la nivel de acori colaboratori și dacă drepturile lor sunt respectate. Mai ales că studiul de caz ales de noi s-a confruntat cu o situație dificilă chiar pe platoul de filmare al marelui regizor Dan Pița care pregătește o nouă premieră și al căui asistent de regie este Beatrice Rancea.

Limbajul și conduita la locul de muncă, termeni ignorați de mulți în mediul artistic

Cine trebuie să ia măsuri în cazul în care un actor este abuzat în repetate rânduri de cineva care ocupă o funcție de conducere? De câte ori se menționează vreo formă de control artiștii spun că politicul nu se poate implica în actul atristic. Pe de altă parte legislația este foarte greu de aplicat într-o meserie care implică contactul fizic, subiectivism, programe estetice care merg până la nivelul la care un regizor, în numele unei viziuni poate să prefere doar actrițele blonde. Impact.ro a stat de vorbă cu secretarul de stat Demeter Andras iar acesta spune că în astfel de cazuri Ministerul Culturii cum și de ce să intervină pentru că ar crea un precedent.

„Strucura în care funcționează la noi instituțiile artelor spectacolelor le plasează în subordinea unor autorități locale sau centrale, pe de altă parte autoritatea nu ar trebui, pentru că nu e bine să se imixtioneze, pentru că dacă acest lucru este permis într-o situație flagrantă, precum acesta sau dacă vă amintiți de cazul balerinelor de la Constanța, posibil să se implice și în alte chestiuni, de la politica repertorială, până la angajări. Ne amintim de cazul în care Crina Matei îl acuza pe directorul de teatru de hărțuire sexuală, atunci mișcarea me too nu era, nici măcar în America, pe tapet.

În momentul în care autoritatea își bagă nasul instituția riscă să își piardă acea autonomie atât de greu câștigată pe care i-o conferă legislația din România.” spune Demeter Andras.

Nicolae Pungă este fostul director al teatrului Stela Popescu dar funcțiile obținute cu susținere din partea politicului nu s-au oprit la acest post. Surse impact.ro din primărie au declarat că Palatele Brancovenești se află „în curtea PNL, ei l-au numit pe Dinu Geani director si pe Pungă adjunct”.

„Nu are altfel de raport cu filmul produs de domnul Pița și echipa dumnealui decât de a pune la dispoziție locațiile respective contra unei sume de bani.”

Care este realitatea văzută din interior?

Actrița de la cazul căreia am pornit acest studiu de caz, Alexandra Stroe, trece prin momente foarte grele însă. Un vis, acela de a filma cu un mare regizor, Dan Pița, chiar și dacă pentru câteva apariții, s-a transformat în scrum din cauza unui conflict vechi. Totuși domul Pungă pare că ține situația sub control în ceea ce îl privește pe Dan Pița și platoul unde regizorul filmează. Redăm mai jos un extract din conversația pe care au avut-o, actița și fostul manager de la Teatrul Stela Popescu în momentul în care s-au întâlnit pe platou.

„El: Mda. Tu ești aici? La Dan Pița?
Eu: Da, am venit să filmez.
El: Să filmezi? Da’ ce, ești actriță?
Eu: Dar ce altceva?
El: Nu știu, credeam că femeie de serviciu…
Eu: Nu, actriță.
EL: Ba nu. Uite că vorbesc eu să nu mai fii!
Eu: Da, atunci să mă pregătesc să fac o nouă postare pe facebook?
El: Vorbesc serios, vorbesc să nu mai fii. Nu mai filmezi că nu vreau eu.”

Dacă în calitate de director de teatru, Nicolae Pungă a umilit-o și a dat-o afară dintr-un proiect pe actrița Alexandra Stroe în urmă cu trei ani pentru că aceasta a avut „obrăznicia” de a încerca să-și negocieze onorariul – invitată fiind chiar la o renegociere în urma reducerii bugetului la cultură cu 30% -, în acest caz situația este mai dificil de argumentat, el nefiind de data aceasta implicat în niciun fel în echipa de casting a filmului care se turnează la Palatul Mogoșoaia, unde este acum director.

„Seamană puțin relația cu cea de față, în sensul în care are un contract de prestator cu filmul în cauză. Din câte înțeleg au fost niște neînțelegeri care s-au deteriorat, nu m-aș băga în substraturile acestei neînțelegeri. Îmi amintesc de o discuție între domnul Paleologu și subsemnatul, el fiind ministru al Culturii pe atunci, în cazul Crina Matei. Și mă întreba, eu trebuie să fac? Am spus, nu este treaba Ministerului Culturii, este o problemă între un manager de teatru și o actriță, nu știm ce s-a întâmplat.
Actrița are la îndemână o serie de instrumente legale prin care poate să argumenteze, noi nu avem calitatea și capacitatea, asta am spus atunci. Nu avem intstrumentarul necesar pentru a ne pronunța. Sunt organizații (în cazul acesta n.r) care sprijină  persoanele lipsite de capacități de apărare. ” spune Demeter Andras.
Foto RRC

Cât este de vulnerabil un actor în fața unui contractant?

În teatru vorbim despre tipologii, dacă o anumită actriță este potrivită sau nu pentru un rol, totul este foarte subiectiv. Totuși tinerii actori, mai ales cei care semnează pentru un contract pe perioadă determinată într-un film sau un spectacol, trebuie să fie atenți la câteva indicii sau dacă acelea nu sunt precizate în contract să le ceară. Alexandra Stroe spune că a primit contractul în ziua filmării, după ce îi comunicase programul său asistentei de regie, Beatrice Rancea. Și regizorului i s-a comunicat programul și totuși a trimis-o la cadru alături de ceilalți actori. Cu toate astea, după ce vineri a repetat cu ceilalți colegi ceea ce urma să se filmeze a doua zi și a primit programul de filmare pentru ziua următoare, actrița a fost anunțată noaptea de către Beatrice Rancea să nu mai vină la filmare. Chiar și actorul, cu funcție de Secretar de Stat și o carieră în spate s-a confruntat cu aceeași situație, nu în trecut ci chiar săptămâna trecută.

„Răspunsul meu din experință și ca actor și ca organizator este că este foarte vulnerabil actorul din cauza unui singur fapt, nu cunoaște pe deplin drepturile, parte care este exploatată. Am filmat acum o săptămână, pe gratis, mi s-a pus contractul în față când am intrat la cadru. Am vazut că de exemplu un aspect, clauza care prevede ca eu să primesc remunerație în baza drepturilor mele patrimoniale de la Credidam unde sunt membru, nu era prevăzută. Ceilalți actori nu știau, am rugat producătorul să refacă acele contracte, nu doar pentru mine.” mai spune secretarul de stat.

Acesta a mai spus că un sindicat în mediul actoriei independente este foarte greu de realizat, cu excepția Sindicatului Cadrelor Militare din Rezervă este foarte dificil greu de realizat, deoarece, cu rare exceptii precum cea a Sindicatului Cadrelor Militare din Rezervă, sindicatele la noi au ca membrii titulari unui contract individual de munca, încheiat, de regulă, pe durată nedeterminată, fiind deci foarte greu de realizat. Alexandra Stroe spune că simte nevoia unei structuri care să apere actorii tineri.

Am întrebat-o pe Alexandra ce așteptări are de la decidenți după ce s-a expus și a făcut cazul ei public în repetate rânduri.

„Nu m-am gândit atât de departe, știu doar că  vreau să fie tras la răspundere ca să nu se mai întâmple așa ceva, nici mie, nici colegilor, să nu mai existe genul acesta de abuz de putere. Pe de-o parte, am susținerea colegilor și asta înseamnă mult, dar tocmai cei care ar trebui să răspundă tac chitic, așa cum s-a întâmplat și acum 3 ani. Toată lumea dispare și așteaptă să treacă. Ministerul Culturii ar trebui să se ocupe de faptul că după 30 de ani de la Revoluție nu există un statut al actorului independent în România, deci nu poate exista un sindicat, o formă de protecție în fața unor abuzuri ca cel care mi s-a întâmplat mie.”

Nu este un caz, este un comportament des întâlnit

Actrița a mai precizat că și colegele ei au venit cu povești similare sau chiar mai grave dar se abțin să comenteze public din frica de a nu fi excluse din proiectele pe care le au în desfășurare. Am mai preciza că fiind un mediu subiectiv actoria este mult bazată pe recomandări, este un fapt recunoscut de profesioniștii din domeniu. Mai ales în ultimii ani, mai exact de la blocarea posturilor din 2005, când orice colaborare se poate transforma într-un post stabil. Trebuie menționat că, cel puțin în București, Alexandra nu este singurul exemplu de actriță care lucrează de mai bine de 8 ani strict pe contracte de colaborare neștiind ce va aduce ziua de mâine.

Da, s-a dovedit a fi riscant să vorbești despre abuzurile din domeniu. Personal, toate proiectele la care am lucrat au venit în urma casting-urilor, nu m-a recomndat nimeni nicăieri. Că alți colegi au mai fost și recomndați, este probabil, se mai practică.” spune actrița.”

Ce au făcut artiștii în pandemie
Ce au făcut artiștii în pandemie

Ca și cum anii de pandemie nu ar fi fost destul acum vin provocări menite să îi facă pe tinerii care au ales această cale să renunțe la meserie. După ce la debutul la Teatrul Național a lucrat 6 luni fără să fie plătită acum după 8 ani de carieră se vede iar tratată ca un copil naiv care este ușor de influențat pentru că își dorește să facă această meserie.

„Legat de activitățile mele în cei 8 ani de când am absolvit, în afară de castinguri pentru teatru și film (care și-așa, sunt destul de rare), am făcut reclame, ateliere și animație la petreceri pentru copii, ursitoare, am cântat pe unde am fost invitată, am făcut traduceri etc. și cam asta fac toți colegii mei actori independenți. Sau se reprofilează, cum ai făcut și tu. Iar în pandemie, neavând niciun venit, am făcut busking (adică am ieșit în stradă și am cântat cu vocea și chitara) și am lansat câteva melodii pe youtube.”

Beatrice Rancea, asistenta de producție a lui Dan Pița pentru acest proiect, a precizat pentru culturaladuba.ro că sunt mai mulți actori aflați în situația Alexandrei dar nu a negat faptul că au fost disconcordanțe în ceea ce privește anunțarea programului, spune totuși că nu a fost luată vreo decizie în urma discuției cu managerul locației în care se filmează. Pe de altă parte actrița spune că sunt martori care pot confirma intervențiile lui Nicolae Pungă pe lângă echipa de producție a filmului.

“Domnul Pungă nu mi-a cerut nimic legat de actrițe și nici nu avea cum. Se suprapun zilele de filmare cu premiera pe care o are ea. Acesta este motivul pentru care i-am și scris că îi urez succes la premieră, că nu poate rămâne în film și poate cu altă ocazie. Ne-am despărțit în termeni buni, a văzut că aici se lucrează și depindem de niște date pe care noi nu avem cum să le schimbăm cu o distribuție întreagă, în funcție de programul ei. Asta a fost tot. Nu știu de unde a ieșit toată discuția asta, nu are nicio legătură domnul Pungă cu programul pe care ea mi l-a dat dinainte, că e ocupată. Mai este o fată într-o situație asemănătoare, care nici ea nu a mai rămas în film pentru că este ocupată în această perioadă. Deci au fost două situații. Sunt și actori care au renunțat la film pentru că au spectacole de teatru. Noi filmăm și la Cetatea Făgăraș două săptămâni. Absolut toată distribuția și cele 7 fete care au rămas în rolurile de domnițe, toate sunt libere până în septembrie. Deci ea nici nu avea cum să fugă din Făgăraș să meargă la repetiții la premiera spectacolului.

În plus, eu îl cunosc pe domnul Dan Pița din 1985. Vă dați seama, la un asemenea regizor nici nu ai cum să te duci să spui: m-a pus unul să o scot pe una din film. Nici nu se poate pune problema de așa ceva, să vină cineva cu o intervenție la domnul Pița. Vorbim de un regizor cu notorietate. Cum aș fi putut eu sau domnul Pungă să se ducă la domnul Pița și să spună: scoateți-o pe interpreta respectivă din film? Nu și-ar fi permis nimeni așa ceva.”

 

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...