EXCLUSIV

Este debranșarea o soluție realistă? Dan Trifu: „La o populație de o asemenea densitate nu poți să ai centrale individuale, creezi un dezastru de mediu”

Gabriela del Pupo 26.11.2022, 10:08
Este debranșarea o soluție realistă? Dan Trifu: „La o populație de o asemenea densitate nu poți să ai centrale individuale, creezi un dezastru de mediu”

Problemele sistemului de termoficare sunt din ce în ce mai acute, și chiar și cei mai răbdători dintre locuitorii Capitalei încearcă să găsească soluții pentru a se debranșa. Pe lângă posibilitatea de a obține aprobare, cei care vor să facă asta trebuie să se aștepte și la costuri  destul de ridicate.

Compania Municipală Termoenergetica SA – care gestionează rețeaua de conducte de termoficare și puncte termice din București –afirmă  în 2019 s-au debranșat 944 de apartamente. De atunci numărul celor care au renunţat la încălzirea centralizată pentru a-şi monta centrală în apartament a tot crescut, ajungând la 3.417 bucureşteni în 2022, sunt datele prezentate de Termoenergetica.

Impact.ro a stat de vorbă cu Dan Trifu, președintele asociației Eco-Civica, care spune că sistemul centralizat poate fi reabilitat și că debranșarea nu este o soluție din punct de vedere al reducerii poluării în capitală.

„Soluția este destul de costisitoare acum pentru populație, să se debranșeze și să treacă pe o centrală care, în principiu, știți bine, nu se mai aprobă”

Pe lângă cei 3.417 de bucureșteni care au primit aviz de debranșare, alți 259 au depus documentele și sunt pe cale să obțină avizul doar anul acesta. Totuși primăria găsise o variantă de mijloc pentru cei care, din cauza faptului că sunt la capăt de rețea nu beneficiau de agentul termic la standarde normale.

Din păcate însă, aceasta nu a funcționat și primarul general Nicușor Dan a anunțat că, până la termenul limită de depunere a ofertelor pentru cele 20 de centrale de cartier nu s-a prezentat niciun ofertant. Răbdarea pare să fie cuvântul de ordine în ceea ce privește decizia de debranșare.

„În principiu iarna nu ai voie să te debranșezi, e o taxă pentru personalul care vine să facă debranșarea. Chiar recomand cetățenilor să aibă un pic de răbdare să se extindă rețeua refăcută, deocamdată nu este atât de frig în locuințe. Soluția este destul de costisitoare acum pentru populație, să se debranșeze și să treacă pe o centrală care, în principiu, știți bine, nu se mai aprobă, din cauza sau datorită problemelor de mediu.

La o populație de o asemenea densitate nu poți să ai centrale individuale, creezi un dezastru de mediu. Mărești consumul de gaz foarte mult, pentru că nu au o eficiență, nu au randament, încălzirea centralizată ar fi cea mai bună soluție. Eu înțeleg că sunt probleme, este adevărat și ce a spus primarul general, că în Germania nu este o temperatură ridicată în case.”, spune activistul de mediu.

Dan Trifu, presedintele asocitatiei Eco-Civica

 

Cât plătim ca să ne debranșăm?

Tarifele afișate de site arată că taxa de verificare a documentației și emitere a avizului tehnic este de 204 ron (fără TVA) iar taxa de reverificare a documentației este în curs de aprobare, și nu este menționată. Iată ce spune un locuitor care și-a montat un sistem propriu și a trebuit să plătească taxa de debranșare:

„Necunoașterea adevărului și, mai ales, prostia costă foarte mult! Azi episodul nr. 1, prima plată: 3000 lei, echiv. 600 euro pentru așa zisa „debranșare de la Termoenergetica” pe care nimeni nu o cere și nici legea nu o prevede atunci când se realizează instalația individuală de căldură și apă caldă. Bani aruncați pe fereastră unui grup infracțional organizat.”, a postat Radu Opaină pe pagina sa de Facebook.

Etapele deconectării totale a unui consumator de energie termică de la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, conform site-ului companiei municipale:

  • Cererea tip se trimite la adresa de e-mail [email protected] sau se prezintă în zilele de luni-vineri, orele 08.00-15.00 la Serviciul Tehnic din str. Constantin Rădulescu Motru nr. 18, sector 4 în vederea completării rubricii cu evidența apartamentelor deconectate din blocul (scara) solicitantului și a modului de contorizare.
  • După completarea rubricii cu evidența apartamentelor deconectate din blocul (scara) solicitantului și a modului de contorizare din cerere, Serviciul Tehnic o va trimite pe e-mail solicitantului/împuternicitului acestuia. Aceasta se va putea ridica și fizic în zilele de luni-vineri, orele 08.00-15.00.
  • Proiectul tehnic se va întocmi în concordanță cu evidența apartamentelor deconectate ce sunt confirmate în cerere.
  • Dosarul complet conform cerințelor din cererea de deconectare se poate depune la sediul din str. Constantin Rădulescu Motru nr. 18, sector 4, de luni-vineri, orele 08.00-15.00. La depunere se achită taxa de verificare a documentației și emitere a avizului tehnic de deconectare.
  • Avizul tehnic de deconectare se emite în termen de 30 de zile de la data înregistrării documentației.
  • În situația în care proiectul tehnic prezintă greșeli/erori de calcul,solicitantul/împuternicitul acestuia va fi notificat în vederea refacerii proiectului tehnic depus inițial.

Notă: Documentația tehnică refăcută se poate depune la sediul din str. Constantin Rădulescu Motru nr. 18, sector 4, în zilele de luni-vineri, orele 08.00-15.00.

  • Continuarea procedurii de deconectare va fi condiționată de achitarea taxei de reverificare a documentației.
  • După primirea avizului tehnic de deconectare solicitantul se va prezenta cu un exemplar al acestuia în original semnat și ștampilat de către asociația de proprietari la
  • Serviciul Facturare de sector conform indicațiilor din aviz. După predarea acestuia la Serviciul Facturare de sector, solicitantul va primi factura ce va conține taxa de deconectare. Continuarea procesului este condiționată de achitarea taxei.
  • După achitarea taxei de deconectare, solicitantul se va prezenta la Serviciul Facturare de sector cu dovada plății.După aceea, solicitantul va fi contactat în vederea efectuării deconectării și întocmirii procesului verbal de deconectare (4 exemplare).
    Notă: Materialele necesare efectuării deconectării vor fi asigurate de către solicitant.
  • După completarea de către salariatul companiei a procesului verbal de deconectare (4-patru exemplare), solicitantul are obligația de a semna și ștampila toate cele 4 (patru) exemplare la asociația de proprietari. Cele 4 (patru) exemplare în original se vor preda obligatoriu la Serviciul Facturare de Sector în vederea modificării contractului de furnizare a energiei termice.
  • După modificarea făcută la contractul de furnizare a energiei termice, solicitantul va primi 2 (două) exemplare în original a proceselor verbale de deconectare completate cu datele noi ale contractului de furnizare a energiei termice. Un exemplar din acestea va fi predat obligatoriu la asociația de proprietari.
Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...