SPECIAL

Cum arătau primele tramvaie din București: istoria STB a început în urmă cu 150 de ani. SPECIAL

Adriana Olaru 28.07.2021, 16:07
Cum arătau primele tramvaie din București: istoria STB a început în urmă cu 150 de ani. SPECIAL

Transportul public din Capitală este o mare problemă pentru toți cei care sunt nevoiți să circule cu mijloacele puse la dispoziție de autorități. Mulți se plâng de actualele condiții în care se află autobuzele și tramvaiele din Capitală, de lipsa aerului condiționat sau de aglomerația de nedescris de la orele de vârf.

Istoria transportului în comun din Capitală începe în 1871, pe vremea când Bucureștiul arăta total diferit față de ce vedem astăzi.

Tramvaiul de tras de doi armăsari

Pe străzile boeme ale orașului era introdus, în premieră, tramvaiul tras de cai. Acum 150 de ani tramvaiele de pe străzile Bucureștiului aveau cel mult doi cai putere. Mai exact, doi armăsari care munceau cât era ziua de lungă. Ca să nu facă probleme și să nu încurce circulația din oraș, armăsarii erau castrați și duși la veterinar destul de des.

Și interiorul tramvaielor era diferit față de ce știm astăzi, în vagoane erau bănci din lemn de cele mai multe ori și doar zece oameni puteau lua parte la o cursă. Timp de aproximativ șase decenii au circulat prin oraș aceste tramvaie trase de cai, după care au fost înlocuite cu unele electrice.

Prima linie electrică a fost inaugurată în 1894, dar nu a înlocuit imediat vechiul mijloc de transport. În 1909, s-au pus bazele Societății de Transport București de astăzi, iar pe atunci se numea Societate Tramvaielor din Bucureşti (S.T.B.) şi în 1921 a devenit principala societate de transport public din ţară.

Cum aratau primele tramvaie din Bucuresti: istoria STB a inceput in urma cu 150 de ani
Cum aratau primele tramvaie din Bucuresti. Sursa: Muzeul RATB

Vatmani școliți nemțește

În perioada interbelică, Micul Paris era recunoscut pentru cele mai puțin accidente, iar motivul era unul simplu, povestesc istoricii. Cei care conduceau tramvaiele din Capitală erau școliți direct de specialiști din Germania și erau nevoiți să treacă un test important: erau puși în fața unui aparat care avea pe suprafață imprimat un labirint, iar cei care voiau să fie vatmani trebuiau să mânuiască cât mai bine labirintul cu ajutorul unui ac metalic și să ajungă în punctul final fără să depășească marginile matriței.

Și transportul cu troleibuze are o poveste încărcată de istorie. În 1949 a fost inaugurată în Capitală prima linie de troleibuz, pe care mijloacele de transport în comun circulau pe un traseu clar stabilit: de la Piaţa Victoriei până la Hipodromul Băneasa, unde astăzi este Casa Presei Libere. În 1950, S.T.B. s-a transformăat în Intreprinderea de Transport Bucureşti (I.T.B.) , care la rândul său s-a transformat în RATB, iar astăzi în STB.

Cum erau verificați călătorii

Dacă astăzi avem carduri moderne care pot fi încărcate electronic și tichete de călătorie pe care le validăm la aparatele special amplasate în mijloacele de transport în comun, în trecut lucrurile erau total diferite. Abonamentele și biletele de călătorie nu erau nici din plastic și nici nu trebuiau validate ori de câte ori oamenii se urcau în troleibuz sau în tramvai.

Pe vremea aceea, erau controlori care verificau bilet cu bilet și le rupeau colțurile celor văzute, așa cum se întâmpla în trecut când oamenii mergeau la un spectacol, spre exemplu. Mai târziu au apărut capsatoarele și pe suprafața biletelor erau două găuri făcute de un aparat special.

Urmăriți Impact.ro și pe