Constanța va beneficia de cel mai important terminal RORO de la Marea Neagră: „În circa 4-6 ore marfa va pleca către destinatar”

Elena Avramescu 16.11.2022, 15:07
Constanța va beneficia de cel mai important terminal RORO de la Marea Neagră: „În circa 4-6 ore marfa va pleca către destinatar”

Veste bună pentru România, după ce s-a aflat că în Portul Constanța se va construi cel mai important terminal RORO de la Marea Neagră. Scopul acestuia este ca marfa sosită în port să poată să plece către România sau Europa în aproximativ patru-șase ore de la sosirea vaporului în dană. Din păcate, Marea Neagră nu stă deloc bine la capitolul transportului de tip RORO, fiind ultima în care acesta încă nu s-a dezvoltat. Însă situația se va schimba complet.

Cel mai important terminal RORO de la Marea Neagră se face la Constanța

Termenul de RORO vine de la Roll-On, Roll-Off, și se referă la modul de încărcare/descărcare al navei. În acest sens, marfa intră și iese pe roți în navă, iar în cazul semiremorcilor sunt folosite capete tractor care se cuplează la remorcă și o tractează din navă.

Proiectul valorează peste 75 de milioane de euro și aparține companiei DP World România. Ulterior s-a aflat că este finanțat și prin intermediul unui program european, în valoare de 45 de milioane de euro. Însă asta nu este tot, pentru că alături de terminalul RORO urmează să se construiască și un terminal cargo.

Portul Constanța este situat între două fluxuri majore de marfă (coridorul maritim Asia și „drumul mătăsii”, pe ruta Azerbaidjan – Georgia). Ne dăm seama că se confirmă faptul că Portul Constanța este poarta estică de intrare a mărfurilor în Europa”, a declarat Cosmin Cârstea, CEO DP World România.

Constanta va avea primul port cu energie verde de la Marea Neagra
Port Constanta

Se pare că lucrările la acest terminal au început în luna mai a acestui an, iar în prezent au un grad de realizare de 30%, rămânând doar o lună până când terminalul va fi finalizat. În acest sens, compania vrea ca din vara anului viitor să inaugureze în parte terminalul în care vor veni mărfurile din Turcia și Georgia, cu destinația Europa.

„Coridorul tradițional Turcia-Europa (rutier) întârzie mult transportul de mărfuri. Ruta maritimă este mai rapidă, în circa opt ore un vapor ajunge în Portul Constanța. Apoi, în circa 4-6 ore marfa va pleca deja către destinatar”, explică reprezentantul DP World.

Ulterior s-a spus că în viitorul terminal RORO un scaner performant, ce este utlizat numai în două porturi din Europa va putea analiza rapid încărcătura și va transmite autorităților toate informațiile.

„Camioanele se încarcă în vapor pe roți. Nu mai e nevoie de macara. Noi propunem ca semiremorcile să fie încărcate din Portul Constanța pe tren și să plece către Europa pe un coridor feroviar electrificat. Companiile pot folosi astfel de servicii”, a mai spus Cosmin Cârstea.

Terminalul RORO va fi folosit de companiile care întrețin activități de import/export din zona automotive, industria alimentară, retail sau chiar companiile de transport rutier.

Urmăriți Impact.ro și pe
Elena Avramescu
Este redactor Impact.ro. Absolventă a Colegiului Naţional ”Mihai Eminescu” din Buzău, precum şi a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din Bucureşti, Elena Avramescu...