Chinul de neimaginat prin care trec copiii românilor întorşi în şcolile din ţară. Mai mulți elevi din Suceava sunt în pragul depresiei

Elena Avramescu 05.10.2021, 11:04
Chinul de neimaginat prin care trec copiii românilor întorşi în şcolile din ţară. Mai mulți elevi din Suceava sunt în pragul depresiei

Românii întorşi de la muncă din străinătate sunt nevoiți să își înscrie copiii în şcolile din ţară, dar aceștia se confruntă cu probleme mari de adaptare. Faptul că nu cunosc limba română reprezintă principala problemă, iar statul nu găsește nicio soluție pentru a-i ajuta.

Chinul de neimaginat prin care trec copiii românilor întorşi în şcolile din ţară

Astfel că nu este de mirare faptul că unii elevi au ajuns în pragul depresiei deoarece n-au reuşit să ţină pasul cu colegii de clasă, cu toate că în alte ţări ale Europei erau premianţi. În acest sens, directoarea Şcolii Gimnaziale Nr.1 din municipiul Suceava, Gabriela Mihai, a declarat că părinţii îşi înscriu copiii în sistemul educaţional românesc, însă acești se confruntă cu grave probleme de adaptare din cauza barierei de limbă şi primesc un ajutor infim din partea statului.

Pentru majoritatea copiiilor, limba română este doar o limbă străină astfel că nu reuşesc să ţină ritmul cu colegii lor, iar asta provoacă răni emoţionale acestora. Gabriela Mihai a mărturisit că în anii precedenți, în unitatea de învăţământ pe care o administrează trei elevi au ajuns în pragul depresiei, deoarece în ţările în care au început să studieze erau premianţii clasei, iar în România nu reușeasu să se descurce din cauza nivelului scăzut de cunoaştere a limbii române.

Chinul de neimaginat trec copiii romanilor intorsi in scolile din tara
Elevi la scoala

Nivelul nu este acelaşi la toţi. Sunt familii în care limba română s-a vorbit mai mult şi au fost părinţi care le-au pus la dispoziţie cărţi de lectură, manuale chiar în timpul şcolarităţii lor în ţările europene. Sunt însă şi situaţii în care s-a vorbit limba română strict în bucătăria familiei, şi nu o limbă literară. Sunt copii care percep limba română ca pe o limbă străină. Nu o simt ca pe limba lor maternă.

Îi afectează emoţional şi asta este partea cea mai dramatică, dar îi afectează şi la nivel cognitiv pentru că nu pot face achiziţii în ritmul celorlalţi copii. Limba română are cuvinte, expresii cu mai multe înţelesuri, a spus Gabriela Mihai, directoarea Şcolii Gimnaziale Nr.1, din municipiul Suceava, potrivit Adevărul.

Șeful Inspectoratului Şcolar Suceava, Grigore Bocanci, a spus că la începutul anului şcolar 2021 -2022, în unităţile de învăţământ din judeţ s-au întors mai multe de 200 de copii care şi-au început studiile în străinătate. Se pare că statul are un program pentru integrarea acestor elevi, iar părinţii îi pot înscrie la şcoală ca audienţi.

Ceea ce înseamnă că participă la ore, fără să fie evaluaţi, iar prezenţa la oră nu garantează că elevul primeşte o atenţie specială din partea cadrului didactic, în special la disciplinele reale, unde sunt termeni de specialitate care trebuie explicaţi.

Foarte rar se întâmplă ca un părinte să dorească să rămână copilul doar audient, pentru că pierde un an şcolar. Părintele vrea să devină elev al şcolii unde l-a înscris cu cu toate drepturile: de a învăţa, de a fi evaluat şi de a promova în clasa următoare, a spus directoarea Şcolii Nr.1 din Suceava.

Urmăriți Impact.ro și pe
Elena Avramescu
Este redactor Impact.ro. Absolventă a Colegiului Naţional ”Mihai Eminescu” din Buzău, precum şi a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din Bucureşti, Elena Avramescu...