China testează un motor pentru racheta sa selenară. ”Este mai puternic decât omologul său american”

Mihnea Tălău 09.09.2022, 13:45
China testează un motor pentru racheta sa selenară. ”Este mai puternic decât omologul său american”

China a efectuat un test la sol al unui nou motor de rachetă despre care susține că este de două ori mai puternic decât omologul său american. Acest lucru a marcat un pas înainte semnificativ în efortul Chinei de a trimite un om pe Lună.

China a prezentat testul ca fiind un ”succes deplin”

Corporația chineză de știință și tehnologie aerospațială (CASC) a declarat că testul a fost un „succes deplin” și că motorul va fi folosit pentru lansarea rachetelor chinezești Long March 9, relatează SCMP.

Long March 9 este un vehicul de lansare super greu conceput pentru explorarea lunară cu echipaj, explorarea robotică a spațiului cosmic și infrastructura spațială. Această rachetă va transporta astronauții chinezi în viitoarele misiuni lunare.

SUA și China sunt angajate într-o nouă cursă pentru a trimite oameni pe Lună. Până în 2025, se așteaptă ca astronauții americani să aterizeze pe Lună datorită programului Artemis, condus de NASA, la care participă aproximativ 20 de națiuni.

Sistemul de lansare spațială, cea mai puternică rachetă construită vreodată, așteaptă în prezent primul său zbor mult întârziat pentru a realiza programul Artemis.

Luptă acerbă pentru cucerirea spațiului

China și Rusia și-au unit forțele pentru a construi o instalație internațională de cercetare pe Lună, pentru a trimite acolo un astronaut înainte de anul 2030. Beijingul își sporește rapid capacitățile pentru misiunile spațiale, iar noul motor este o componentă esențială pentru aceste obiective.

Motorul-rachetă cu etaj superior poate produce 25 de tone de împingere, mai mult decât dublul împingerii produse de RL10, motorul fabricat în SUA care se așteaptă să trimită astronauții americani pe Lună. Motoarele-rachetă din etajul superior sunt utilizate la altitudini mari pentru a crea un impuls suplimentar care să împingă o navă spațială spre destinație.

Acesta a fost „cel mai mare test de testare a unui motor cu ciclu de expansiune închis din lume”, potrivit CASC, și a reprezentat o „descoperire” în avansarea unei tehnologii cruciale pentru vehiculele de lansare de mare capacitate.

Motoarele de rachetă cu ciclu de expansiune închis sunt cel mai eficient sistem de propulsie pentru trimiterea oamenilor în spațiu. Motoarele pot folosi căldura reziduală pentru a transforma o cantitate mică de combustibil lichid de hidrogen în gaz de înaltă presiune.

Gazul alimentează turbine pentru a crește presiunea oxigenului și a hidrogenului din pompele de combustibil. Gazul intră în partea superioară a camerei de combustie, unde este ars ca și combustibil.

Deoarece nu este nevoie de gaz suplimentar pentru a alimenta pompele, ciclul, cunoscut și sub numele de expansiune închisă, este mai eficient decât procesul de combustie utilizat în motoarele rachetă convenționale.

Statele Unite au fost vârful de lance al dezvoltării acestei tehnologii și, începând cu anii 1960, motoarele RL10 au fost folosite pentru lansarea de rachete. Rusia și Europa au creat, de asemenea, motoare de rachetă cu o împingere similară sau mai mare.

Soluții noi de propulsie pentru noul motor

Oamenii de știință chinezi s-au confruntat cu unele dificultăți și au venit cu soluții noi. Chu Baoxin, cercetătorul-șef al proiectului de motor al Institutului de propulsie aerospațială din Beijing, dezvăluie că este dificil să se mărească împingerea unui motor cu ciclu de expansiune închis.

O misiune complexă, precum o aselenizare, necesită ca motoarele să fie pornite și oprite de mai multe ori. De fiecare dată, motorul trebuie să producă o cantitate semnificativă de căldură în exces, să o transfere în hidrogen lichid, să o transforme în gaz și să repornească rapid pompa de combustibil.

În plus, atunci când motorul funcționează la putere maximă, presiunea hidrogenului vaporizat poate crește dramatic și poate deveni foarte dificil de controlat. Aceste probleme se înrăutățesc cu motoare mai mari.

Cercetătorii chinezi specializați în rachete au pretins că au descoperit metode pentru a crește forța de propulsie. În raport se spune că au creat un schimbător de căldură nou, alcătuit din mai multe componente asemănătoare unor nervuri, care poate absorbi căldura de la suprafața camerei de combustie și o poate transfera în hidrogenul lichid cu o eficiență excepțională.

Componentele au fost create cu ajutorul unei tehnologii de imprimare 3D de ultimă generație pentru a oferi o suprafață incredibil de netedă, capabilă să accelereze schimbul de căldură mult mai rapid decât componentele standard.

Urmăriți Impact.ro și pe
Mihnea Tălău
Mihnea Tălău. Redactor la impact.ro. Dedicat presei încă din 1998. Am o diplomă în Drept, un „mic” masterat și o scoală de jurnalism. Am avut norocul și onoarea de a face parte, în...