De când Primăria Capitalei a pus în dezbatere publică detestata lege pentru introducerea vinietei de poluare în București, se vorbește mai des de automobilele non-Euro. Dar tu știi ce este, de fapt, o mașină non-Euro? O mulțime de cetățeni încă mai au astfel de automobile pentru că nu se încumetă să renunțe la ele, din diverse motive. Alți însă, au impresia că au o mașină Euro 1, 2 sau 3, dar, în realitate, nu e așa.
Sigur, e un fel de-a spune, dar în acest moment, această categorie este considerată dușmanul numărul 1 al sănătății noastre. Bănuiesc că știi deja definiția simplă: o mașină non-Euro este una care poluează din greu, în timp ce restul sunt ceva mai prietenoase cu mediul.
Din păcate, azi, sunt tot mai puțini șoferi care mai știu sau mai țin cont dacă mașina lor este non-Euro (în cazul în care este veche, fabricată înainte de 2000).
Pe scurt, mașinile non-Euro sunt toate cele care au fost fabricate înainte de 1991. Sunt numite astfel pentru că înainte de acel an, nu se gândea nimeni la poluare. Nici nu prea exista acest cuvânt în vocabularul oamenilor. Între anii ’60 și până la finalul anilor ’80, s-au fabricat mașini în neștire. Acelea au fost cele mai nocive automobile făcute vreodată.
Azi, ne plac tuturor așa-zisele vehicule istorice, iar unele dintre ele trebuie conservate, într-adevăr, dar Uniunea Europeană a început, din anii ’90, să fie mai atentă la avertismentele ecologiștilor și au impus unele restricții.
Chiar dacă ne stresează pe toți, respectarea lor este esențială, mai ales în regiunile urbane, unde este cea mai mare concentrație de noxe. E și un paradox aici. Oamenii par să aibă cel mai mult nevoie de mașină chiar pe distanțele scurte, dar parcurse des, zilnic. De aceea orașele au cel mai poluat aer de pe planetă.
Din păcate, normele de poluare Euro se aplică doar în țările membre UE și în cele cu care uniunea face comerț. Nu întâmplător, SUA și China sunt cei mai mari poluatori ai lumii. Americanul iubește de când se știe o muscle car, iar chinezul se pricepe de minune să copieze și să multiplice tehnologia pe care o vede în alte țări.
Mașinile sunt responsabile de poluarea globală a aerului doar într-o mică măsură, comparativ cu alte surse. Totuși, poluarea aerului provenită de la automobile e o reală problemă în orașe, unde ne desfășurăm cea mai mare parte a vieții.
De asemenea, standardele Euro se aplică doar autovehiculelor de uscat, de la mopede, până la camioane și tractoare. Navele maritime și aeronavele sunt excluse de la regulă, din motive evidente (totuși, acestea poluează mult mai mult).
Așa cum spuneam, de prin anii ’90, UE a conștientizat problema poluării urbane cauzate de mașini și le-a impus producătorilor auto să reducă nivelul de emisii. Nu mai insist asupra faptului că a dispărut benzina cu plumb, care, de asemenea, era otravă curată.
Din 1992, a fost impus și au apărut mașinile Euro 1, pentru mașinile pentru pasageri și camioane ușoare.
Din 1996 au apărut mașinile Euro 2, standard care a fost extins și la motociclete.
Din anul 2000 am avut mașini Euro 3, pentru autovehiculele, mari și mici, dar și pentru motociclete.
Abia din 2005 s-a trecut la Euro 4. Abia atunci a fost și momentul când Dacia a intrat în rândul lumii, cu Logan, primul autoturism prietenos cu mediul. Era o mașină-fenomen, dacă-ți mai amintești. Aproape toți românii o doreau.
Euro 5 și Euro 6 au apărut în 2009, respectiv 2014, iar azi, sunt obligatorii pentru toate autovehiculele ușoare și comerciale.
Sunt trei metode prin care poți să afli cât de poluantă e mașina ta.
Prima metodă este să te uiți în talonul automobilului, la numărul de omologare, dacă mașina a fost cumpărată din România. O să vezi la final un E4, de exemplu. Dacă e o mașină luată din Germania, o să vezi litera D, nu E.
A doua metodă este să accesezi site-ul Registrului Auto Român (RAR), unde este un tabel complet pe mărci şi modele cu seriile de şasiu ale modelelor.
Cea de-a treia metodă n-o să-ți placă, pentru că o să te coste și trebuie făcută la RAR. Se numește testul dinamic și presupune testarea emisiilor cu echipamente speciale. Dar, crede-mă, nu vrei să ajungi acolo, pentru că sigur mașina ta nu se va încadra în norma visată.
Vezi aici ce taxe de poluare vrea să introducă Gabriela Firea