Ziua Aviației 2022. Misterul morții lui Aurel Vlaicu

Andra Daoud 20.07.2022, 07:00
Ziua Aviației 2022. Misterul morții lui Aurel Vlaicu

În data de 20 iulie se sărbătorește Ziua Aviației 2022. Evenimentul dedicat aviației din România coincide cu Sfântul Ilie, iar în București și în mai multe orașe din țară au loc exerciții aviatice dedicate sărbătorii. În urmă cu aproape 109 ani, cel mai cunoscut nume care este legat de aviația română a pierit. Aurel Vlaicu s-a prăbușit cu avionul în Prahova și a murit, în timp ce încerca să traverseze Carpații. A rămas în istorie, iar accidentul în care a pierit a fost învăluit în mister.

Ziua Aviației 2022 – povestea lui Aurel Vlaicu

Ziua Aviației 2022 este marcată pe data de 20 iulie. Ziua Aviației Române şi a Forţelor Aeriene va fi sărbătorită în București printr-o ceremonie militară și religioasă cu depuneri de coroane de flori în memoria eroilor aviatori. Evenimentul va începe la ora 11:00 și va avea loc la Monumentul Eroilor Aerului din Piaţa Aviatorilor. Evenimente similare sunt programate și în alte orașe din țară.

Istoria aviației române este strâns legată de inginerul Aurel Vlaicu, care a pierit în încercarea îndrăzneață de a traversa Carpații în zbor. Moartea sa este și acum, la mai bine de un secol, învăluită în mister. Aurel Vlaicu s-a născut pe 19 noiembrie 1882, în județul Hunedoara. A făcut liceul la Orăștie și a absolvit la Sibiu, în 1902.

Încă din adolescență visa să construiască o „mașină zburătoare”, așa că a făcut eforturi financiare considerabile, provenind dintr-o familie modestă, și a studiat ingineria la Technische Hochschule München, în Germania. În 1907 a absolvit studiile și a început să lucreze în uzinele de motoare Opel.

Un an mai târziu, s-a întors în localitatea natală, unde a început să construiască planorul „A. Vlaicu 1909”, pe care l-a folosit ulterior pentru mai multe zboruri demonstrative. Aparatul de zbor nu avea motor, obținând viteza pentru lansare cu ajutorul unei căruțe trase de cai, modalitate unică în lume, la vremea respectivă.

Ajunge apoi la București, unde îl impresionează pe Spiru Haret, ministrul Instrucțiunii de la acea vreme. Acesta îi oferă un post de inginer în cadrul Armatei și îi pune la dispoziție un atelier, precum și resurse umane și materiale pentru a construi un avion. Cu ajutorul unui motor comandat la Paris, aparatul de zbor a devenit realitate, iar în 1910 a intrat în istoria aeronauticii românești și internaționale, sub numele „Aeroplanul A. Vlaicu 1”. Acesta a zburat aproximativ 50 de metri, după care a aterizat ușor.

Ziua Aviatiei 2022. Misterul mortii lui Aurel Vlaicu
Aurel Vlaicu, la bordul unuia dintre avioanele sale

Misterul morții lui Aurel Vlaicu

Un an mai târziu a construit cel de-al doilea aparat de zbor, „Vlaicu II”, care i-a adus cinci premii importante la mitingul aviatic din Austria. Deși nu avea cursuri de pilotaj, a reușit să efectueze zboruri cu avioanele pe care le-a construit.

În 1913, Aurel Vlaicu a fost primul pilot militar român care a efectuat misiuni de observație aeriană. Tot în aceeași perioadă a început construcția avionului „Vlaicu III”. În toamna aceluiași an, după ce mai mulți piloți anunțaseră că plănuiesc să traverseze Carpații în zbor, Aurel Vlaicu pornește el în această încercare temerară, de teama de a nu i-o lua alții înainte.

Pe 13 septembrie, Aurel Vlaicu a decolat de la București și a efectuat o oprire la Ploiești pentru a alimenta avionul. A decolat din nou, dar deasupra localității Bănești, din judeșul Prahova, a pierdut din altitudine, iar aparatul de zbor s-a prăbușit.

Moartea fulgerătoare a inginerului, la doar 31 de ani, a fost și încă este învăluită în mister. Au fost avansate mai multe ipoteze, printre care probleme tehnice ale avionului, dar și infarct. Pe 17 septembrie 1913, inginerul Aurel Vlaicu a fost condus pe ultimul drum într-un convoi din care a făcut parte și avionul „Vlaicu I”, inventatorul fiind înmormântat la Cimitirul Bellu.

Urmăriți Impact.ro și pe