Vestea care lovește în plin șoferii cu mașini diesel. Cât va costa litrul de motorină după interzicerea importurilor de carburanți din Rusia

Beatrice Dumitru 02.02.2023, 12:36
Vestea care lovește în plin șoferii cu mașini diesel. Cât va costa litrul de motorină după interzicerea importurilor de carburanți din Rusia

Țările europene au achiziționat cantități fără precedent de combustibili în decembrie pentru a-și umple rezervele, deoarece Uniunea Europeană interzice de duminică importurile de carburanți din Rusia. Dar această măsură nu este lipsită de riscuri, iar șoferii de mașini  diesel s-ar putea confrunta cu o penurie și o creștere a prețurilor la motorină.

Europa, fără motorina din Rusia

Rusia a fost pedepsită pentru invadarea Ucrainei, iar Occidentul și Uniunea Europeană au dictat sancțiuni fără precedent împotriva Moscovei, printre care interzicerea importurilor de produse petroliere, incluzând motorina, un combustibil vital pentru autoturisme, trenuri și transport maritim, precum și pentru mașinile industriale și agricole. Interdicția va intra în vigoare pe 5 februarie și se presupune că va înăspri livrările, va redesena rutele maritime globale și va crește prețurile.

În acest context, comercianții din UE s-au grăbit să umple rezervoarele, importurile de motorină din Rusia în regiunea europeană crescând la un record de 8,2 milioane de tone în decembrie. O analiză a publicației The New York Times arată că măsura este riscantă pentru transportatorii din Europa, dar și pentru cei aproximativ 40% dintre posesorii de autoturisme diesel, care s-ar putea confrunta cu o penurie și o creștere a prețurilor la motorină.

Chiar dacă embargoul asupra țițeiului rusesc, demarat în 5 decembrie anul trecut, a produs puține perturbări, există temeri că interzicerea produselor rafinate precum motorina ar putea să nu fie atât de lină. Prețurile livrărilor la termen pe piața europeană au crescut deja”, arată sursa citată.

Prețuri mai mari

Prețul unui baril de motorină va fi în medie de 40 de dolari în primele trei luni ale acestui an, cu 470% în creștere față de prețul mediu pentru întregul an 2021, înainte ca invazia Rusiei să provoace creșterea prețurilor. Costul mediu în UE al unui litru de motorină la pompă a atins 1,77 euro, în creștere de la 1,50 euro în aceeași perioadă a anului trecut, arată datele Comisiei Europene.

Potrivit unor date analizate de Energy Aspects şi Wood Mackenzie, preluate de Reuters, diferenţa de preţ dintre motorină şi benzină va ajunge la aproximativ 25 de dolari per baril în trimestrul patru, de la aproximativ 13 dolari per barul în trimestrul al doilea.

Analiștii spun că Europa va trebui să aducă mai multă motorină din Arabia Saudită, Kuweit și Emiratele Arabe Unite, dar și din India, China și SUA, pentru a putea depăși momentul. Importurile europene de motorină din Rusia se ridică la 770.000 de barili pe zi în luna ianuarie, cel mai ridicat nivel din martie anul trecut.

Această reechilibrare, care abia începe, va provoca aproape sigur tensiuni care forțează prețurile mai mari. În primul rând, distanțe mai mari pentru transportul motorinei implică nave mai mari de transport, iar timpii de expediere mai lungi vor crește costurile. Ar putea apărea și defecțiuni de livrare a combustibililor”, mai arată NY Times.

Rusia a fost mult timp principalul furnizor de motorină pentru Europa, unde rafinăriile nu produc suficient pentru a satisface cererea pentru flotă de mașini diesel. Înainte de războiul din Ucraina, Moscova furniza mai mult de jumătate din importurile UE și aproximativ 10% din cererea sa totală de motorină, potrivit furnizorului de date energetice Vortexa. Germania a fost cel mai mare importator al UE de motorină rusească, aducând 604.000 de tone în decembrie, cel mai mult din mai 2020.

UE a interzis și importurilor de țiței din Rusia, măsură care a intrat în vigoare în decembrie, țările UE și-au redus drastic importurile de țiței rusesc înainte de interdicție.

Urmăriți Impact.ro și pe
Beatrice Dumitru
Este redactor pe zona de Actualitate Impact.ro. Beatrice a absolvit Facultatea de Jurnalism și cursurile de prezentatori, redactori, reporteri și operatori tv în cadrul Academiei de Radio și...