Restricţiile la importurile de motorină din Rusia duc spre noi majorări de preţuri. Șoferii cu mașini pe benzină vor fi mai puțin afectați

Bogdan Bârliga 26.07.2022, 08:32
Restricţiile la importurile de motorină din Rusia duc spre noi majorări de preţuri. Șoferii cu mașini pe benzină vor fi mai puțin afectați

Restricțiile aplicate de Uniunea Europeană după ce Federația Rusă a atacat Ucraina încep să afecteze tot mai mult piața carburanților.

Cei mai afectați sunt șoferii cu mașini diesel și se preconizează că diferenţa de preţ dintre motorină şi benzină va ajunge la aproximativ 25 de dolari per baril în trimestrul patru.

Crește prețul motorinei la pompă

Restricţiile aplicate importurilor de motorină din Rusia, impuse după invazia din Ucraina, au subminat statutul motorinei de alternativă ieftină la benzină în Europa, agravând o criză a costului vieţii în regiune, se arată într-o analiză publicată de reuters.com.

Conform unor date analizate de Energy Aspects şi Wood Mackenzie diferenţa de preţ dintre motorină şi benzină va ajunge la aproximativ 25 de dolari per baril în trimestrul patru, de la aproximativ 13 dolari per barul în trimestrul al doilea.

Peste 140 de milioane de șoferi afectați

În analiza publicată de Reuters se estimează că prețurile în creștere vor afecta puternic întreaga economie şi inflaţia deoarece este carburantul preferat de către industria şi fermierii europeni.

Pe de altă parte avem deja un impact direct asupra celor aproximativ 140 de milioane de automobilişti europeni care folosesc motorină.

„În mod fundamental, Europa nu poate supravieţui fără motorina rusească”, susţine Kevin Wright, analist la firma de consultanţă Kpler.

Aceasta problemă este una care afectează în mod deosebit Europa. Cota autoturismelor diesel pe piaţa europeană este de peste 40%, comparativ cu 4,5% în SUA.

Importuri de petrol din Rusia reduse cu 90%

Analiştii citați de Reuters avertizează că impactul deplin al invaziei ruseşti asupra pieţei energetice abia urmează să fie resimţit.

La finele lunii mai liderii UE au convenit să reducă importurile de petrol din Rusia cu 90% până la finele anului. Aceste sancţiuni introduse treptat înseamnă că toate livrările de ţiţei rusesc prin intermediul navelor vor fi interzise de la începutul lunii decembrie şi toate produsele rafinate ruseşti două luni mai târziu.

Multe companii fie au încetat să cumpere combustibili ruseşti sau au început să caute alternative la ţiţeiul rusesc Urals, care sunt mai potrivite pentru producţia de benzină decât de motorină.

În consecinţă, analiştii se aşteaptă ca preţurile la benzină se se mai reducă în trimestrul patru, pe măsură ce cererea sezonieră se va diminua, în timp ce motorina este posibil să rămână scumpă.

Însă creşterea preţului motorinei este posibil să accelereze o tranziţie dinspre vehiculele diesel, chiar dacă pe termen lung, în condiţiile în care Europa încearcă să pună capăt vânzărilor de vehicule noi cu motoare pe combustie din 2035.

Urmăriți Impact.ro și pe