SPECIAL

„Trenurile Soarelui” pe calea melcului. România a rămas la „iuțeala maximă” a anilor 1900, în timp ce Europa circulă cu 300km/h

Mihnea Tălău 10.06.2022, 16:30
„Trenurile Soarelui” pe calea melcului. România a rămas la „iuțeala maximă” a anilor 1900, în timp ce Europa circulă cu 300km/h

Pentru sezonul estival, CFR ne anunță că introduce „Trenurile Soarelui”. Lăudabilă inițiativa, numai că infrastructura feroviară este la pământ. Vitezele și condițiile de trafic oferite de calea ferată din România sunt departe de ce înseamnă Europa civilizată. Nimeni nu are pretenția să ne comparăm cu vestitele TGV, dar viteza de rulare este una ca la începutul anilor 1900. Atunci „iuțeala maximă” era de 70 km/h, cam ca acum, în cele mai multe cazuri.

În România ne apropiem de vitezele de la începutul secolului trecut

România prin PNRR s-a angajat să remedieze probleme, numai că acțiunea bate pasul pe loc. Revitalizarea transportului feroviar ar trebui să fie o prioritate națională, mai ales că s-ar reduce considerabil poluarea și ar fi o alternativă viabilă, ecologică și eficientă la transportul terestru.

De ani de zile nu s-a mai făcut nimic, din contră. Prin comparației, în 1995 cei 225 km, București – Constanța se făceau în 2 ore și 10 minute, în timp ce azi, cu Trenurile Soarelui”, o călătorie pe ruta București-Constanța, durează aproximativ 2 ore și 20 minute. Ușor, ușor revenim la anul 1906, când drumul București – Constanța era parcurs în 4 ore și jumătate.

Vitezele pe calea ferată, la noi în țară nu depășesc 100 km/h. Și nu este nici ger, nici canicula, atunci când viteza se reduce considerabil, iar întârzierile devin catastrofale.

Nu există comparație cu un drum, spre exemplu Madrid – Barcelona, în care cei 659 km sunt parcurși în 2 h 30 min cu trenurile AVE.

În lumea civilizată, trenurile circulă cu peste 300 km/h

Franța are peste 2.800 de km de linii ferate de mare viteză și pe câteva porțiuni TGV-urile ating și 320 km/h, iar în Austria trenurile de la ÖBB, se deplasează cu până la 230 km/h.

Un studiu prezentat de Consiliul Concurenței arată că un transport de marfă pe calea ferată parcurge un traseu, de exemplu de la Constanța la Curtici, între 7 și 12 zile, viteza de deplasare fiind de 16 km pe oră.

Un lucru este cert, astăzi, în lume, se construiesc trenuri de mare viteză și nu numai pentru călători. Spre exemplu, în Italia, deja s-a lansat serviciul de tren de marfă de mare viteză.

Urmăriți Impact.ro și pe
Mihnea Tălău
Mihnea Tălău. Redactor la impact.ro. Dedicat presei încă din 1998. Am o diplomă în Drept, un „mic” masterat și o scoală de jurnalism. Am avut norocul și onoarea de a face parte, în...