În ultimii ani, pierderile companiilor din transporturile de mărfuri au fost curprinse între 18 şi 22% din cifra de afaceri, iar acest lucru s-a produs din cauza blocajelor de la frontiera cu Ungaria. În același timp, şoferii s-au reprofilat și s-au angajat la companii din Ungaria pentru a evita să stea chiar şi 10 ore la graniţă.
Toate aceste nemulțumiri au fost scoase la iveală de către una dintre cele mai mari organizaţii ale transportatorilor de mărfuri din România, cu sediul în Arad, care solicită Guvernului să muncească intens pentru integrarea României în Spaţiul Schengen.
Adrian Pop, preşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor „Europa 2002” (APTE 2002), a declarat că firmele româneşti din domeniu trebuie să suporte cheltuieli suplimentare faţă de companiile concurente din Europa, iar asta se datorează curselor externe ce sunt încetinite de controalele de la frontiera Schengen.
„În toţi aceşti ani în care aderarea României la Schengen a fost amânată, firmele de transport mărfuri au pierdut între 18 – 22% din cifra de afaceri. La frontiera cu Ungaria se aşteaptă uneori 10 – 12 ore în coloană, iar asta înseamnă un program de condus pierdut, care are 9 ore.
Dacă un camion stă blocat la graniţă un program de condus, acesta nu produce bani, produce doar pierderi. În România, peste 66.000 de camioane au curse în Comunitatea Europeană, deci ne putem imagina pierderile semnificative adunate de companiile de transport”, a notat Adrian Pop.
Preşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor „Europa 2002” este convins de necesitatea continuării eforturilor României de a convinge şi Olanda să accepte integrarea României în Schengen.
„Nu vreau să comentez politica externă, dar nu trebuie să se renunţe nicio clipă la lobby pentru a se elimina ultimele rezerve din partea unor ţări precum Olanda (…) Ungaria, în mod artificial, creează crize la intrarea în ţară dinspre România pentru că nu alocă suficient personal pentru control la frontieră. De aici rezultă cozile de camioane care se formează zilnic”, a mai spus Adrian Pop.
Dorin Pop, patronul unei firme de transport mărfuri din Arad, s-a plâns de problemele mari din ultimii ani, insistând asupra faptului că a înregistat pierderi de până la 30% din cifra de afaceri din cauza blocajelor de la graniţă. În plus, abia mai reușește să angajeze şoferi, deoarece majoritatea refuză cursele externe tocmai din cauza timpilor mari de aşteptare la frontiera Schengen.
„Am făcut o analiză legată de efectele blocajelor de la graniţă şi vă pot spune că am avut ani cu pierderi de până la 30% din cifra de afaceri. Un camion blocat 9 ore nu mai parcurge un traseu de 600 de kilometri în acest timp.
Marfa ajunge cu întârziere, iar asta atrage penalităţi mari şi riscul de a pierde contracte. Şoferi găsim foarte greu pentru cursele externe, ei preferă se se angajeze în Ungaria pentru a evita cozile de la graniţă. Dacă ei stau blocaţi la graniţă un program de condus, nu pot câştiga bani la fel de mulţi bani ca într-o ţară Schengen”, a notat Dorin Pop.