Sistemul de garanție-returnare. Ce ambalaje au fost eliminate?

Emanuela Pană 10.11.2023, 16:16
Sistemul de garanție-returnare. Ce ambalaje au fost eliminate?

La mai puțin de o lună înainte de implementarea sistemului de garanție-returnare, au fost introduse modificări legislative semnificative. Potrivit standardelor europene și internaționale, sistemul de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile reprezintă o politică proiectată pentru a promova reciclarea și administrarea eficientă a deșeurilor de ambalaje de către consumatori și întreprinderi. 

Sistemul de garanție-returnare, modificări de ultim moment  

Sistemul de garanție-returnare (SGR) a fost modificat pe ultima sută de metri. Potrivit specialiștilor D&B – David și Baias, a fost adoptată o Hotărâre de Guvern care introduce o schimbare majoră în ceea ce privește programul de implementare. 

Aceasta stabilește 30 iunie 2024 ca termen final pentru introducerea și comercializarea pe piață a stocurilor de ambalaje neinscripționate SGR, pre-existente la data de 30 noiembrie 2023.  

Prin urmare, Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021, care reglementează sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, a fost actualizată prin Hotărârea Guvernului nr. 1075/2023. Această nouă hotărâre modifică și completează prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021, publicată și aplicată începând cu 7 noiembrie. 

Ce este nou? 

De asemenea, Hotărârea Guvernului nr. 1075/2023 oferă detalii suplimentare referitoare la modalitatea de funcționare a sistemului de garanție-returnare, cum ar fi: 

– excluderea expresă din sfera ambalajelor SGR a ambalajelor de băuturi precum: paharele pentru băuturi, ambalajele de tip pouches – ambalaje flexibile de tip pungă în straturi, bag-in-box – băuturi în cutie închisă de carton (prin intermediul acestui tip de ambalaj fiind uzual comercializate, spre exemplu, sucurile de fructe, vinurile etc.); 

– specificarea în mod expres a anumitor obligații aplicabile producătorilor și comercianților, precum obligația producătorilor de a înregistra în registrul ambalajelor SGR fiecare tip de ambalaj SGR pus pe piață; 

– situația produselor oferite cu titlu gratuit consumatorilor, precum mostre sau premii, caz în care producătorul, respectiv comerciantul, vor avea posibilitatea de a opta pentru suportarea costului garanției aferente produsului oferit cu titlu gratuit, fiind reglementată în mod specific și situația în care oferirea gratuită se realizează de către comerciant la instrucțiunea producătorului; 

– clarificarea importului, achiziției intracomunitare și a introducerii pe piața națională a produselor ambalate SGR care nu sunt inscripționate SGR, permise până la data de 31 decembrie 2023. 

Citește și: Start în România la sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje. Primim 50 de bani dacă returnăm sticlele

Ce obligații se mențin?  

Deși metodologia de calcul pentru tarifele de gestionare și administrare nu a fost stabilită în Hotărârea Guvernului nr. 1075/2023, aceasta specifică cuantumul fix aplicabil diferitelor tipuri de ambalaje, precizând că tariful de gestionare variază în funcție de metoda de colectare (preluare automată RVM, preluare manuală sau cazul specific HoReCa). 

Pe lângă cele menționate anterior, rămân în vigoare obligațiile principale ale producătorilor și comercianților în contextul sistemului de garanție-returnare (SGR) stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021. Câteva exemple în acest sens includ: 

– obligația producătorilor și comercianților de a încheia un contract valabil cu RetuRO. În legătură cu această obligație, menționăm că HG nr. 1075/2023 specifică în mod expres că este interzisă introducerea pe piața națională, respectiv comercializarea a produselor ambalate în ambalaje SGR dacă producătorii/comercianții nu au contractul încheiat în mod valabil cu RetuRO. 

– obligația producătorilor de a ține o evidență clară a numărului total al produselor ambalate în ambalaje SGR, clasificate în funcție de tipul materialului (plastic, metal, sticlă), greutate și volume și de a raporta atât ambalajele puse pe piață către RetuRO (prin intermediul programului informatic dezvoltat și gestionat de acesta), cât și evidența garanțiilor percepute de la clienții pentru produsele ambalate în ambalaje SGR. În oglindă, multiple obligații de raportare și menținere a evidenței produselor ambalate în ambalaje SGR, a garanțiilor etc. se aplică și comercianților. 

– obligația producătorilor de a plăti tariful de administrare către RetuRO, în cuantumul prevăzut de HG nr. 1075/2023. 

Vezi și: Suma uriașă plătită de România către UE pentru ambalajele de plastic pe care nu le reciclează: Sunt bani pe care îi dăm pentru că nu ne facem treaba”

Care este rolul sistemului de garanție-returnare? 

Sistemul de garanție-returnare (SGR) promovează un comportament responsabil față de mediu, având ca obiectiv diminuarea impactului negativ asupra acestuia.  

Sistemul de garantie-returnare
Rolul sistemului de garantie-returnare

Sistemul vizează în special ambalajele primare, folosite pentru protejarea produselor individuale și este aplicabil la ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume între 0,1 l și 3 l.  

Acesta include ambalaje pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care trebuie etichetate cu un marcaj specific.  

Urmăriți Impact.ro și pe
Emanuela Pană
Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, Emanuela Pană s-a alăturat echipei Impact în anul 2020, din dorința de a fi...