S-a schimbat Codul Rutier în România: când folosești faza scurtă sau lumina de întâlnire, de fapt

Gabriel Peneș 12.06.2023, 10:39
S-a schimbat Codul Rutier în România: când folosești faza scurtă sau lumina de întâlnire, de fapt

Codul Rutier s-a modificat din nou. Astfel, toți conducătorii auto trebuie să știe în ce condiții trebuie să folosească faza scurtă sau, altfel spus, luminile de întâlnire. O inițiativă legislativă ce a fost votată în Camera Deputaților extinde obligativitatea folosirii acestor lumini și la alte drumuri decât cele existente până acum.

S-a schimbat Codul Rutier în România

Codul Rutier a trecut prin numeroase schimbări în ultima perioadă. Aceasta și din cauza faptului că România este de mai mulți ani fruntașa în UE a unui top tragic, legat de numărul de accidente rutiere soldate cu decese, înregistrând anual aproape 100 de decese rezultate din astfel de accidente, media europeană fiind la jumătate.

Astfel, conform unei propuneri legislative care a primit luni votul favorabil al Camerei Deputaților, for decizional în acest caz, s-au schimbat condițiile în care șoferii sunt obligați să folosească faza scurtă sau luminile de întâlnire și în alte condiții decât până acum.

Concret, aceștia vor trebui să folosească faza scurtă pe toate drumurile publice, respectiv și pe cele naționale sau județene, nu doar pe autostrăzi, drumuri expres sau europene, așa cum stabilea anterior Codul Rutier, scrie avocatnet.ro.

Noua lege prevede că și conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere vor fi obligați să circule tot timpul cu faza scurtă aprinsă sau cu luminile pentru pentru circulația diurnă „pe toate categoriile de drumuri publice”.

S-a schimbat Codul Rutier în România: când folosești faza scurtă sau lumina de întâlnire, de fapt
Șoferii vor fi obligați să folosească faza scurtă sau luminile de întâlnire și în alte situații decât până acum

Când folosești faza scurtă sau lumina de întâlnire, de fapt

Obligația de a folosi faza scurtă pe timpul zilei sau, dacă mașina este dotată cu așa ceva, cu luminile pentru circulația diurnă există în prezent, potrivit Codului Rutier în vigoare, doar pentru șoferii care circulă cu mașina pe autostrăzi, drumuri expres sau drumuri europene (notate cu E), nu și pentru cei care merg pe drumurile naționale (notate cu DN) ori drumuri județene (notate cu DJ). Obligația e valabilă și în cazul șoferilor de tractoare agricole sau forestiere.

Pe de altă parte, în prezent, legislația rutieră obligă motocicliștii să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice, fără să se numească clar, ca în cazul șoferilor, categoriile de drum pe care trebuie respectată obligația.

În țara noastră, anumite drumuri pot fi încadrate în două categorii, adică sunt, pe de o parte, drumuri naționale și, pe de alta, drumuri europene. De exemplu, drumul național 1 (DN 1 – București – Ploiești – Brașov – Cluj-Napoca – Oradea) se suprapune, cel puțin între București și Brașov, cu drumul european 60 (E60 – Brest, Franța – Irkeshtam, Kîrghîzstan).

Această propunere legislativă este destinată completării legislației naționale din domeniul circulației rutiere, în condițiile în care, în multe țări europene, legislația rutieră stabilește obligația de a folosi luminile de întâlnire în afara localităților, indiferent de tipul drumului, acest lucru având ca scop reducerea numărului de accidente auto.

 

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriel Peneș
- Născut în 1966, absolvent de Istorie, lucrez în presă din 1996       -    Redactor, playtech.ro, 23.06.2021 -       -     Redactor, playsport.ro, 16.01. 2021 - 03.06....