Povestea primului tunel urban construit în România. Cum a ajuns o ruină construcția gândită de Anghel Saligny

Andreea Bisinicu / 22.01.2021, 17:35

Povestea primului tunel urban construit în România. Construcția, ridicată dupa schitele realizate de inginerul Anghel Saligny, a ajuns o ruină și este înconjurată de gunoaie și vegetație. Tunelul de cale ferată, din zona Portului, este o adevarată comoară arhitecturală și inginerească, însă, din păcate, nu este apreciată la adevărată ei valoare. Cum arată acum construcția gândită de marele Anghel Saligny.

Cum arată, acum, primul tunel urban construit în România

Povestea tunelului are legătură cu prima cale ferată care a fost făcută în Dobrogea și care lega Cernavodă de Constanța, inaugurată la jumătatea secolului al XIX-lea. Pentru una dintre ramificațiile căii ferate a fost nevoie de un tunel special, pentru că malurile din zonă se surpau. Acest tunel există și în ziua de astăzi.

„Vorbim de primul tunel feroviar urban din România, practic o minunăție din punct de vedere al ingineriei. Anghel Saligny a realizat planurile lui, între 1895 si 1900 a durat construcția, iar el a fost a dat în operare in 1902. A fost folosit pentru tranzitul din si dinpre Portul Constanța, o zonă de 490 de metri. O cale ferată dublă care asigura transport de mărfuri de mare tonaj, important pentru portul modern numit Constanța”, spune Cristian Cealera, muzeograf.

Tunelul a fost folosit, prima data, in anul 1902
Tunelul a fost folosit, prima data, in anul 1902

Tunelul a fost folosit, prima dată, în anul 1902

În ultimii ani, atât tunelul cât și zona din jurul său au fost lăsate în paragină. Locul a fost dat uitării foarte repede din pricina factorilor externi care au dus la degradarea mediului precum cantitatea mare de gunoaie, vegetația crescută și scurgerile masive de ape pluviale. Cu toate acestea, specialiștii susțin că nu este prea târziu ca autoritățile să ia măsuri în această privință. Deoarece infrastructura nu a fost serios afectată, obiectivul turistic poate fi reabilitat fără nicio problemă.

„Este regretabil că această lucrare tehnică cu calițăti deosebite este uitată. Lega zonele în care se aflau depozite de țiței. Are o coajă de beton armat dar are și o îmbrăcăminte arhitectuurală. Sunt plăci de piatră naturală lucrate manual, ceea ce mă face să cred că în România nu mai există un edificiu care să aibă mii de metri pătrați de finisaj de piatră naturală”, a declarat arhitectul Andrei Chivu.

Tunelul gandit de marele Saligny a ajuns, acum, o ruina
Tunelul gandit de marele Saligny a ajuns, acum, o ruina

Ce măsuri au luat cei de la CFR

Autoritățile au încercat să salveze contrucția în anul 2012, când cei de la CFR, proprietarii tunelului, au efectuat o serie de lucrări. Au fost dirijate apele pluviale, s-a etanşat şi consolidat tunelul prin injecţii cu răşini poliuretanice bicomponente în zonele cu infiltraţii puternice. De asemenea, s-au efectuat lucrări de căptuşiri de zidărie prin betonare pentru stoparea fenomenului de degradare.

De atunci au trecut nouă ani, timp în care tunelul a fost lăsat din nou în paragină. Între timp, în țările civilizate din Europa, astfel de construcții nu doar că sunt reabilitate dar primesc și alte destinatii functionale.

 „Anghel Saligny l-a proiectat foarte bine si face aparte din prima linie de cale ferata din dobrogea. Este in stare neingrijita si este pacat. Din punct de vedere comercial se fac in alte tari trasee alternative care includ baruri, galerii de arta in zone neconventionale iar acest tunel mi se pare o oportunitate foarte mare”. e de părere Diana Slav, ghid turistic.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI