Octavian Ursulescu, marele absent de la Festivalul Mamaia 2023: ”A ajuns un biet gândac de bucătărie”. Ce îi transmite lui Aurelian Temișan, noul prezentator EXCLUSIV

Simona Ecovoiu 28.07.2023, 11:43
Octavian Ursulescu, marele absent de la Festivalul Mamaia 2023: ”A ajuns un biet gândac de bucătărie”. Ce îi transmite lui Aurelian Temișan, noul prezentator EXCLUSIV

Octavian Ursulescu, cel mai important prezentator de evenimente din România, este total dezamăgit de situația în care se află atât el, cât și alți artiști importanți, care au figurat, până de curând, pe lista invitaților la Festivalul Mamaia 2023.

În interviul exclusiv pentru Impact.ro, Octavian Ursulescu ne-a oferit detalii din culisele acestui eveniment emblematic, inclusiv despre marile schimbări organizatorice. Și solistul Mihai Trăistariu ne-a oferit declarații în exclusivitate.

”Nu este vorba nicidecum despre reluarea festivalului Mamaia”

Organizatorii festivalului Mamaia 2023 s-au schimbat cu doar o lună înainte de startul evenimentului, care va avea loc în perioada 25-27 august, în piațeta Perla din Mamaia.

În urmă cu câteva zile, Nicolae Constantinescu, reprezentantul firmei NC Entertainment Agency, a pierdut licitația, câștigător fiind Media Group Services International.

Prin urmare, invitații la Festivalul Mamaia 2023, de pe lista lui Niki Constantinescu, nu mai figurează și pe lista actuală, deși mulți dintre ei au fost contactați.

Iar dacă, inițial, fusese anunțat, ca amfitrion al evenimentului, Octavian Ursulescu, cu mari șanse de a-l avea alături și pe Dan Negru, iată că noii prezentatori confirmați de organizatorii actuali sunt Aurelian Temișan și Liana Stanciu.
Octavian Ursulescu și-a manifestat dezamăgirea, față de această situație haotică, în exclusivitate pentru Impact.ro:

”Cel mai important de știut este că nu este vorba nicidecum despre reluarea festivalului Mamaia. Anul acesta se împlinesc 6 decenii de la prima ediție a festivalului, în acel an 1963 inaugurându-se, cu acel prilej, și Teatrul de vară din Mamaia, care a fost gazda festivalului la mai toate cele 41 de ediții, desfășurate în acest răstimp, celelalte desfășurându-se, fie la Grădina Soveja din Constanța, fie la Teatrul Dramatic, atunci când vremea a fost potrivnică, fiindcă Teatrul de vară din Mamaia n-a fost niciodată acoperit (a existat doar o improvizație, la un moment dat).

De ce doar 41 de ediții în 60 de ani? Pentru că festivalul nu s-a ținut de vreo două ori în perioada primilor ”Cerbi de aur” de la Brașov (1968-1971), a fost întrerupt, în urma atacurilor din revista ”Flacăra”, între 1976 și 1983, apoi a decedat definitiv în 2012, acea ultimă ediție având loc la Grădina Soveja și fiind prezentată de Daniel Iordăchioae.

Nu puteam să vorbim de o ”reluare”, la 60 de ani de la prima ediție, ci doar de spectacole aniversare, pe de o parte, deoarece ele nu aveau loc pe scena originală, a Teatrului de vară (abandonat inexplicabil și aflat într-o stare jalnică), iar pe de alta fiindcă nu ar fi existat jurii, concursuri de Creație și Interpretare, automat premii”.

Octavian Ursulescu: ”Urma să prezint alături de Dan Negru, bun prieten”

Octavian Ursulescu ne-a oferit și lista inițială cu artiștii care confirmaseră participarea la Mamaia 2023, încă din primăvară:

”Cu toate acestea m-am bucurat când am fost sunat de compozitorul Ionel Tudor și de impresarul Niki Constantinescu, pentru că proiectul pe care mi l-au înfățișat era unul impregnat de respect față de muzica ușoară românească și putea fi un prim pas către reluarea, anul viitor, a festivalului de la Mamaia, de care mă simt foarte legat: ca tânăr jurnalist am fost la festival încă din 1969, iar din 1983 l-am prezentat de 13 ori.

Îi cunosc perfect istoria, am în derulare de altfel în revista ”Actualitatea Muzicală” a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor (UCMR) un serial consacrat acestei manifestări emblematice. E bine de știut că decăderea festivalului, încă de la edițiile din 1998-1999, s-a datorat renunțării la colaborarea, obligatorie, cu UCMR – breasla profesioniștilor muzicii, precum și introducerii unor secțiuni nelegate de muzica ușoară, cum ar fi un concurs… rock, dotat cu trofeul ”Teo Peter”.

Sunt apropiat de rock, am prezentat numeroase evenimente de gen, cu Teo Peter am fost prieten, dar numele lui trebuie legat de competiții de gen, fiind de dorit chiar un festival rock care să-i poarte numele. Dar nu la unul de muzică ușoară, la Mamaia (sala era goală în seara respectivă, normal, nu era acolo public amator), unde nu exista niciun premiu, atenție, purtând numele unor mari compozitori, textieri sau interpreți de muzică ușoară dispăruți, cu contribuții emblematice în istoria festivalului!

Citește și: Octavian Ursulescu revine la Festivalul Mamaia 2023. Picanterii, de pe scenă, din ”Epoca de Aur”: ”Un trandafir i-a aterizat Angelei Similea în decolteul elegantei rochii” EXCLUSIV

Revenind la proiectul actual, am acceptat pe dată deoarece orchestra, una de peste 40 de persoane, mi s-a spus (cum au condus cei doi și la ”Cerbul de aur”), urma să fie dirijată de Ionel Tudor și de Andrei Tudor, profesioniști desăvârșiți, membri respectați ai UCMR.

Am colaborat cu ei de zeci de ori, inclusiv la Mamaia, dar și la alte manifestări de gen, cum ar fi Festivalul internațional ”George Grigoriu” de la Brăila sau cel de la Amara, sunt excelenți cunoscători și devotați muzicii ușoare românești, pe care au îmbogățit-o inclusiv prin creații personale memorabile.

Și m-am mai bucurat când am aflat că urma să prezint alături de Dan Negru, bun prieten, la rândul lui aflat de câteva ori la cârma festivalului de la Mamaia. Totuși, vreau să precizez că în afara convorbirilor telefonice și a unei singure întâlniri cu impresarul și cu Dan Negru, n-am fost în absolut niciun fel consultat sau implicat în organizarea celor 3 concerte, nu cunosc programul detaliat, ci doar numele unor vedete care urmau să participe – garanție a unor evoluții de mare calitate.

Dacă era după mine aș fi ținut să nu lipsească de pe scenă niciunul dintre eroii în viață ai festivalului, fiecare cu câte un șlagăr de neuitat. Dar și așa, repet, concerte în care urmau să cânte Pompilia Stoian (care urma să vină din Germania), Corina Chiriac, Gabriel Cotabiță, Monica Anghel, Adrian Daminescu, Paula Seling, Marina Florea, Ileana Șipoteanu, Luminița Anghel, Adrian Enache, Cătălin Crișan, Daniel Iordăchioae și multe alte nume importante ale genului nu puteau fi decât o sărbătoare a muzicii ușoare românești! Când autoritățile județene din Constanța au anunțat public, cu mult timp în urmă, acest eveniment, am înțeles că au fost cucerite de proiectul de față și că nu mai este nici o problemă, inclusiv organizatorică – iată însă că ne-am înșelat”.

Ce mesaj are pentru noii prezentatori Aurelian Temișan și Liana Stanciu

Impact.ro: Noile gazde ale festivalului Mamaia 2023 vor fi două vedete care, însă, la bază, nu au o vastă experiență de prezentatori de evenimente. Cum comentați? Ați fost contactat, totuși, și de noii organizatori?

Octavian Ursulescu: Aurelian Temișan a cucerit la Mamaia Premiul Tinereții, în 1989, după care a devenit nu doar o vedetă a muzicii ușoare, ci și actor, inclusiv de film. A fost protagonistul unor spectacole în care a omagiat, cu profund respect, atât artiști de neuitat, cum ar fi Aurelian Andreescu, cât și compozitori legendari, ceea ce i-a adus din partea revistei ”Actualitatea Muzicală” anul trecut un premiu important.

A prezentat, ne aducem aminte, spectacole de selecție națională Eurovision. Liana Stanciu este mult mai puțin legată de muzica ușoară românească tradițională (deși a prezentat un festival la Amara), dar este foarte cunoscută de la Radio și TV, așa încât sunt convins (și sper din toată inima, sincer, să fie așa) că pot alcătui un cuplu redutabil de prezentatori.

Acum rămâne de văzut și ce vor avea de prezentat, sper să fie cât mai multă muzică ușoară românească din istoria festivalului de la Mamaia…Le urez mult succes!
După câte am înțeles, la licitația respectivă fiecare firmă a venit cu propria listă de colaboratori, niciun nume neapărând în ambele cazuri. Așa încât, parcurgând lista de artiști, de care am amintit, care urmau să apară în proiectul nostru, ne întrebăm pe drept cuvânt cu cine va omagia firma câștigătoare cei 60 de ani de Mamaia?!

Este și cazul meu, n-am fost contactat de noii organizatori și oricum nu trădam un proiect în care am crezut și care se apropia cel mai mult de viziunea mea legată de festivalul de la Mamaia.

”Festivalul de la Mamaia a ajuns un biet gândac de bucătărie, pe care oricine îl poate strivi cu piciorul”

Impact.ro: Mulți dintre artiști, printre care și Mihai Trăistariu, nu vor mai urca pe scenă, la ediția din acest an. Mihai consideră că noii organizatori vor să modernizeze festivalul și că nicidecum nu va mai avea parfumul Sanremo, de altădată…

Octavian Ursulescu: Mihai Trăistariu se înscrie, cu minunatele lui calități vocale, în ”dulcele stil clasic” al muzicii ușoare. De altfel, un șlagăr emblematic al repertoriului său i-a fost compus de Andrei Tudor și chiar ar fi răsunat emoționant o declarație a sa gen ”Cât de frumoasă ești astă-seară…Mamaia!”.

Vezi si: Octavian Ursulescu dezvăluie secrete din culisele festivalurilor: ”Toto Cutugno și Franco Nero le-au curtat pe surorile Vlasov”. EXCLUSIV

Nu știu cine sunt cei care au câștigat licitația, au organizat ei vreodată festivalul de la Mamaia ca să declare acum că vor să-l…modernizeze? Organizatorii tradiționali pot încerca, de la o ediție la alta, să modernizeze, să actualizeze un festival, dar nou-veniții?

Am amintit mai devreme de greșelile unor așa-ziși ”producători” care au alterat în trecut substanța muzicală a festivalului de la Mamaia, care în acest fel și-a pierdut identitatea.

Cunosc oare noii organizatori istoria, specificul festivalului, le respectă, așa cum ar fi normal și cum ar fi trebuit să pretindă, în caietul de sarcini, autoritățile constănțene care au pus la cale licitația ”pentru reluarea festivalului de la Mamaia”?

Sigur, pot ”moderniza” orice și mai ales să edifice o altă manifestare muzicală, așa cum este cea anunțată exact în zilele respective, 25 și 26 august, pe o plajă, cred, din Mamaia, ”La nueva cucaracha”.

O fi acesta proiectul câștigător? Nu am idee, în schimb știm cu toții ce înseamnă ”cucaracha” și mă doare să constat că festivalul de la Mamaia a ajuns un biet gândac de bucătărie pe care oricine îl poate strivi cu piciorul, oricând…În această privință, Mihai Trăistariu are perfectă dreptate: tocmai de aceea festivalul de la Sanremo, care este ”della canzone italiana”, al cântecului italian, nu s-a întrerupt niciodată de la înființare și are o audiență uriașă, fiindcă nu a abdicat niciodată, chiar acceptând unii artiști mai ”moderni”, de la menirea sa – aceea de promovare și cinstire a muzicii ușoare italiene.

”Nu se va putea compara audiența”

Impact.ro: Vă veți uita la postul tv care va fi desemnat să difuzeze spectacolul de la Mamaia?

Octavian Ursulescu: Normal că mă voi uita, voi publica reportaje și cronici pe marginea evenimentului, fără nici un parti-pris sau părtinire, nu mi se pare fair-play să ne atacăm unii pe alții doar fiindcă nu suntem noi acolo. Doar că îmi pare rău că nu se va putea compara audiența pe care ar fi avut-o proiectul nostru cu cea a fericiților câștigători…

”Nici vorbă să mai avem în acea perioadă alte contracte sau vacanțe. Cine răspunde?”

Impact.ro: Ați anulat vreun alt contract, pentru a fi prezent pe scena festivalului Mamaia 2023, la invitația primilor organizatori?

Octavian Ursulescu: Asta mi s-a părut din start absolut ciudat: oficialii constănțeni au anunțat pe toate căile reluarea festivalului de la Mamaia cu acest proiect (inclusiv o colaborare cu festivalul de la Sanremo!), pentru ca doar cu 5 săptămâni înainte de datele anunțate de ei să pună la cale o licitație în care tot ce anunțaseră de atâta timp să nu mai fie valabil!

Nu cunosc procedurile, sunt convins că totul a fost legal, dar cine poate crede că într-un răstimp atât de scurt învingătorii în licitație vor organiza…”festivalul de la Mamaia”!? Dacă tot se știa că legea impune organizarea unei licitații, aceasta trebuia să aibă loc cu minimum jumătate de an înainte, se înscria cine dorea și câștiga cel al cărui dosar se dovedea a respecta întocmai proiectul reluării festivalului de la Mamaia și nu niște concerte în aer liber făcute pe genunchi!

Ionel Tudor și Andrei Tudor orchestraseră toate melodiile din program, trebuiau să înceapă repetițiile cu soliștii, noi toți ne rezervasem datele respective, semnând un ”Acord de principiu”, deci nici vorbă să mai avem în acea perioadă alte contracte sau vacanțe. Pentru asta cine răspunde?

Te poate interesa și: Îl mai ții minte pe Octavian Ursulescu? Ce face prezentatorul acum, la 73 de ani

”Muzica ușoară românească este deliberat marginalizată”

Impact.ro: Noii organizatori au la dispoziție o lună, ca să se ocupe de festival. Când ați prezentat dumneavoastră acest eveniment, cam cu cât timp înainte începeau pregătirile, repetițiile?

Octavian Ursulescu: Le doresc să poată pune la cale ceva convingător, în numai o lună, pentru că nu cred că știau că vor câștiga, încât să aibă totul pregătit în detaliu, asta însemnând foarte multe.

Am prezentat festivalul de la Mamaia și niciodată n-am auzit de vreo licitație, poate au fost și nu știu eu. Înainte de 89 organizatorii erau aceiași: Consiliul culturii, Uniunea compozitorilor și muzicologilor, Radio-Televiziunea Română și Comitetul de cultură constănțean.

După 90 lucrurile s-au mai schimbat și nu în bine, cum spuneam la un moment dat a dispărut UCMR (din care cauză juriile s-au diluat sensibil), au apărut tot felul de firme de impresariat private și ”producători” nepricepuți, nu o dată festivalul n-a mai fost transmis de TVR, ci de alte posturi comerciale.

În ciuda faptului că Trofeul festivalului era reprezentat de un automobil, din cauza selecției și jurizării deficitare nu s-au mai lansat nici melodii, nici tineri soliști de valoare.

Luați lista câștigătorilor din ultimii 10-15 ani ai competițiilor de Creație și de Interpretare și vă veți convinge câte nume vă mai spun ceva și câte refrene vă amintiți…Pe vremuri, înainte de toate datele erau cunoscute, cu un an înainte, compozitorii și interpreții se puneau pe treabă, dovadă că au fost ediții cu sute de cântece înscrise și multe zeci de tineri soliști!

Selecțiile se operau cu luni înainte, pentru ca autorii să poată orchestra melodiile și nu o dată atât piesele finaliste, cât și finaliștii de la Interpretare înregistrau totul în studiourile RTV, așa încât la standurile de la Mamaia se comercializau discuri Electrecord cu toți participanții.

La Mamaia se repeta cu o săptămână înainte de concurs, iar tinerii soliști erau rodați în concerte ”Avanpremieră Mamaia”, în stațiunile de pe litoral. Dar astea par a fi doar amintiri, pentru că este evident pentru oricine că muzica ușoară românească este deliberat marginalizată.

Un singur, dar actual exemplu: ”Timișoara, Capitală europeană a culturii” aduce, de la începutul anului, sute de artiști din toate colțurile lumii și bănuiesc că aceștia nu vin gratis.

Muzica românească nu se prea cântă, deși ar trebui să fie zilnic pe afișe, dar, și mai grav, puteți crede că până la jumătatea anului nu a existat niciun concert de muzică ușoară românească? Așa încât, cum spun unii la TV: ”Despre ce vorbim?”. Și noi vrem reînvierea festivalului de la Mamaia, în acest haos cultural…

Mihai Trăistariu: ”Fără Angela Similea și Corina Chiriac ce mai este Mamaia?”

Contactat de Impact.ro, solistul Mihai Trăistariu ne-a declarat, cu tristețe:

”Nici eu nu mai sunt pe lista invitaților la Mamaia 2023, nu știu absolut nimic, s-au mai înscris și alte firme care au licitat, normal nu era așa, s-au bătut mai mulți și au câștigat unii, așa că acum sunt alte vedete, probabil că vor să-l modernizeze. Dar, dacă nu le chemi pe Angela Similea, pe Corina Chiriac și pe Mirabela Dauer, ce mai este Mamaia?

Mă tem că o să-l strice, o să-l facă probabil ceva cu niște premii de 2 lei. Trebuia să rămână concurs de debutanți și de recitaluri, cu bătrânii, greii muzicii ușoare.

Mamaia trebuie să rămână pe stil vechi, cu Crișan, Romcescu, Iordăchioae, Moculescu, să fie cu legendele, cu greii, cu dinozaurii, cum zic ei.

La Sanremo l-au chemat pe Gianni Morandi, la aproape 80 de ani, ca să prezinte. Și la noi era frumos să prezinte Octavian Ursulescu”.

Este interesant și: Teatrul de vară din Mamaia a ajuns wc public. Imagini incredibile cu locul unde s-au lansat marile nume ale muzicii românești (Exclusiv Foto)

Ce vedete vor urca pe scena festivalului în această vară?

Contactați de Impact.ro. organizatorii actuali ne-au comunicat că încă nu au lista completă cu numele vedetelor care vor susține recitaluri la Mamaia 2023.

Cert este însă că Aurelian Temișan și Liana Stanciu vor fi gazdele evenimentului, care va avea loc în perioada 25-27 august la Mamaia.

Urmăriți Impact.ro și pe
Simona Ecovoiu
Este reporter special în departamentul Exclusiv al Impact.ro. Absolventă a Liceului de Filologie-Istorie și a Facultății de Sociologie, a debutat în presa scrisă la Evenimentul Zilei, apoi a...