Update 22 mai 2021: Mister deslușit în cazul pescadorului dispărut în apele Marii Negre! După o săptămână epava a fost găsită. Polițiștii de frontieră din cadrul Grupului de Nave Constanța, sub coordonarea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa, împreună cu o echipă de scafandri din cadrul Gărzii de Coastă și două mijloace de mobilitate navală, au desfășurat activități în vederea identificării epavei unei ambarcațiuni.
Echipa de scafandri a Gărzii de Coastă a acționat sub coordonarea CCC SCOMAR, localizând și identificând epava pescadorului Sea Shark 1, la o distanță de aproximativ 10km Est de Chituc. Deocamdată reprezentanții Gărzii de Coastă nu au putut oferi informații și cu privire la cei doi marinari dați dispăruți în urma naufragiului.
În cauză, sub coordonarea procurorului de caz, sunt derulate cercetări cu privire la infracțiunea de ucidere din culpă și distrugere sau avarierea unei nave, iar în perioada următoare vor fi desfășurate activități pentru identificarea cauzelor care au condus la scufundarea pescadorului și recuperarea corpurilor neînsuflețite ale membrilor de echipaj.
Mister neelucidat după moartea a cinci marinari în Marea Neagră. Locul în care s-a scufundat pescadorul care a curmat viața a cinci marinari continuă să rămână un mister. Condițiile meteo nefavorabile le îngreunează ancheta organelor de cercetare. Nava nu era una veche și nimeni nu își explică ce s-a putut întâmpla.
Procurorul de caz a anunțat că se va aduce în zonă o nava de cercetare marină cu sonar pentru a găsi epava. Sunt mai multe variante pe care se merge, iar una dintre ele ar fi o eroare umană. Au trecut deja trei zile de când pescadorul Shark 1 a dispărut în apele Mării Negre fără ca cineva să înțeleagă cum a fost posibilă o astfel de catastrofă. Comandantul era un om cu experiență în domeniul navigației, iar pescadorul fusese construit în 2012, ceea ce înseamnă ca nu era o navă veche.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Și totuși, luni dimineată, puțin după ora 8, autoritățile anunțau dispariția pescadorului în largul Mării Negre, în zona Gura Portiței. Acum anchetatorii învârt pe toate părțile posibilele cauze care ar fi putut duce la tragedie, în condițiile în care trei marinari au fost găsiti inecați, iar alți doi sunt în continuare dispăruți.
Dacă se aflau în cursul operațiunii de pescuit cu plasa, nepozitionarea corecta, manipularea incorecta a plasei plus conditiile meteo, puteau duce la răsturnarea și scufundarea pescadorului. Pe de altă parte nu știm ce cantitate de marfă avea și cum era poziționată. Fiind mic ca lungime, nu putea avea spații foarte mari ca să respecte niște criterii de stabilitate și dacă luam iar în calcul vântul și marea poate s-au grăbit și nu au poziționat marfa corect, iar acest lucru putea duce la răsturnare și scufundare, a declarat Dănuț Apostol, specialist navigație.
Asta înseamnă în ambele situații o eroare umană. Însă nu este singura variantă pe care merg anchetatorii. Aceștia nu exclud posibilitatea ca pescadorul să fi avut o gaură de apă, iar daca aceasta avea și dimensiuni mari, atunci era suficient ca nava să se scufunde într-un timp foarte scurt și care să nu le mai permită marinarilor să reacționeze.
Ar fi avut o gaura de apă. Cum, în ce condiții, nu știm, rămâne de văzut și de descoperit de cei care cercetează. Rămâne o necunoscută și motivul pentru care ei nu au reșit să transmită un semnal SOS. Nava nu avea aparatură pentru că nici nu necesitau, nu aveau aceasta aparatură de emitere automată a semnalului SOS. Când totul e pe rapid, salvarea vieții e primordială, nu au mai dat semnal ci doar au încercat să salveze. Gaura de apă, daca era într-un compartment mare, cu încarcatura la bord, condiția de echilibru era pierdută și ducea la răsturnare, scufundare rapidă, a spus Dănuț Apostol, specialist în navigație.
Procurorii parchetului tribunalului Constanța sunt cei care au preluat cercetările în acest caz și au deschis și un dosar penal. Rămâne însă un mister locul în care se află acum epava.
Cercetările se fac de către Garda de Coastă și procurori, iar dosarul este pentru ucidere din culpă și distrugere a navei si încărcătura ei. E o investigație aflată la început. Sunt continuate căutările la 6 mile, pentru a găsi celelalte două persoane, e posibil să fie prinse în structura navei. Căutarile sunt îngreunate pentru că marea este agitata și navele de căutare întâmpină greutăți. Pescadorul a anunțat că pleacă să pescuiască la 6 mile marine departare de coastă după care, la două zile, administrorul firmei a anunțat că nu mai poate lua legătura cu ei.
Autopsia a stabilit că cei trei au murit înecați. Sunt luate în calcul toate ipotezele, eroare umană sau defecțiune. Se ia în calcul să se apeleze la o navă de cercetare marină care să sondeze fundul mării. Însă este de perspectivă pentru că marea e agitată și aparatura nu poate fi folosită în astfel de imprejurari, a spus Zafer Sadâc, procuror.
Identificarea epavei și cercetarea ei de către scafandri vor duce la deslușirea întregului mister și la stabilirea împrejurarilor în care a avut loc naufragiul. De altfel, căutarile au continuat și astăzi, când în largul mării, la 35 de mile marine distanță au fost găsite o prelată și o butelie, care provin cel mai probabil de pe pescadorul scufundat. Între timp, cei trei marinari găsiți fără suflare au fost conduși pe ultimul drum de către familie, prieteni și cunoscuți.