Legea plafonării a fost promulgată, începe saga depunerii de cereri. Proprietarii sunt revoltați: „Ei au un singur scop, să dea cât mai puțin la cât mai puțini”

14 12. 2022, 15:03

Legea plafonării prețului la energie electrică valabilă de la 1 ianuarie 2023 stabilește limitarea obținerii unui preț plafonat sub un nivel de 1,3 lei/kWh de obligativitatea consumatorului de a transmite până la 31 decembrie 2022 a unei solicitări către furnizorul de energie electrică prin care declară pe proprie răspundere că se încadrează în una din situațiile prevăzute de lege. 0

Calculele arată că în următoarele două săptămâni peste 9 milioane de oameni vor lua cu asalt site-urile sau ghișeele furnizorilor. ANRE spune că numărul celor care vor depune cere nu este atât de mare pentru că majoritatea consumatorilor se încadrează în limita de plafonare.

„Ei se laudă că ajută, dar scopul lor este invers, să dea cât mai puțin”

O posibilă soluție la haosul creat este o nouă ordonanță de urgență care să regleze prevederile legii. Impact.ro a stat de vorbă cu președintele Asociației Proprietarilor care a declarat că reprezentanții deținătorilor de proprietăți nu au fost consultați în nici o etapă a introducerii acestei modificări legislative. Radu Opaină spune că rezultatul final va fi o scădere a consumului drastică și că, într-un final scopul de a taxa mai mult persoanele care au mai multe case pe numele lor nu va fi atins.

„E o vorbă care spune așa, cei patru apostoli au fost trei, Luca și Matei. Așa și acum, agitație peste agitație, minciună peste minciună. Ei au un singur scop de îndeplinit. Nu este cel declarat, ei doresc să dea cât mai puțin la cât mai puțini. Ei se laudă că ajută, dar scopul lor este invers, să dea cât mai puțin. De aceea au făcut haosul acesta cu hârtii, declarații, praguri, fost proprietar nu actual proprietar.

În principiu dacă vrei să ajuți, ajuți, dai, nu pui condiții.

O să iasă doar evenimente nedorite, vor fi luni groaznice. Se va raporta la scăderea consumului, ei cred că păcălesc dar ăsta este efectul social.”, spune Radu Opaină.

Acesta a mai precizat că procentul celor care sunt în situații în care problema nu are rezolvare nu este foarte mare. Proprietari care nu au închiriate apartamentele, care le dau în folosință unor rude sau prieteni fără a avea posibilitatea să găsească o breșă în lege pentru a beneficia de compensare. Asociația nu va avea însă nici un demers pentru a schimba prevederea legislativă.

„Despre ce discutăm noi este ceva de genul 0,02 la sută. Subiectele acestea care sunt lansate în discuția publică sunt procente foarte mici. Sunt cazuri puține care nu au nici o relevanță pentru problema în sine.

Ei nu fac decât să agite oamenii să dea informații false. Nu vom acționa pentru că nu are nici un sens, s-au făcut de-a lungul timpului, nu s-a ținut cont de nimic. Ei urmăresc același scop. Cresc și taxele, sunt lovituri peste lovituri, și nu mai ține nimeni cont de nimic normal. Nu ne ascultă pentru că nu acesta este interesul lor.

Trăim doar evenimente neplăcute. Soluționarea va veni când omul se va uita și va vedea dacă are cu ce să plătească factura, pentru că aici s-a dorit să se ajungă.”, a concluzionat reprezentantul proprietarilor.

„Principiul e că pentru un singur loc de consum se aplică acest plafon”

Premierul Nicolae Ciucă a declarat astăzi că este în responsabilitatea Autorității Naționale de Reglementare în Energie să vină cu o soluție la problema celor 9 milioane de români care în următoarele două săptămâni trebuie să depună această cere. ANRE prin vocea vicepreședintelui autorității spune că numărul celor care vor depune cererile nu este atât de mare pentru că cei care se încadrează în plafonul compensat nu trebuie să mai facă o declarație scrisă în legătură cu locul de consum.

„Nu trebuie să depună declarație sau cereri toți consumatorii de energie. Absolut toți care au singur loc de consum și un singur contract de energie vor beneficia, dacă se încadrează, de plafon. Nici în cazul celor care au mai multe locuri de consum nu e nevoie de declarație sau cerere la furnizor. Legea spune că dacă sunt mai multe locuri de consum, furnizorul aplică plafonul pentru adresa care corespunde cu domiciliul din cartea de identitate.

Dacă furnizorul poate să identifice adresa de consum, automat aplică plafonul, dacă sunt îndeplinite criteriile de limită de consum pentru adresa respectivă. Dacă clientul nu e de acord cu aplicarea plafonului pentru adresa de domiciliu, abia atunci trebuie să depună declarația și să spună pentru care să se aplice plafonul. Principiul e că pentru un singur loc de consum se aplică acest plafon. Cererea poate fi depusă fizic și online.

Toți furnizorii au adresa de email unde pot fi trimise cererile, unii permit și încărcarea prin diverse aplicații. Azi sau mâine vom posta pe site-ul Autorității modele de cerere și declarații pentru fiecare categorie care e nevoită să depună aceste cereri.„, a declarat vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy, pentru Digi24.

Vicepresedintele ANRE. Foto: Inquam Photos/ Ovidiu Micsik

„Modul în care a fost scrisă această lege duce la o măsură hilară”

Asociația Energia Inteligentă spune că modul populist în care s-a dorit construirea legii plafonării prețului la energie, prin introducerea diferitelor categorii de beneficiari (care în mod normal sunt apanajul altor acțiuni de sprijinire a consumatorilor), dar mai ales prin dorința de a se aplica plafonarea la un singur loc de consum, va afecta cetățenii. Cei care trebuie să fie foarte atenți în această perioadă sunt clienții care:

  • utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, în baza declaraţiei pe propria răspundere, pentru întreg consumul realizat;
  • au în întreţinere cel puţin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani, în cazul în care urmează o formă de învăţământ, pentru întreg consumul realizat;
  • familii monoparentale care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respective 26 ani în cazul în care urmează o formă de învațământ, pentru întreg consumul realizat
  • au mai multe locuințe, și pot și doresc să beneficieze de preț plafonat la energie electrică sub 1.3 lei/kWh
  • nu au mai multe locuințe, dar au adresa de domiciliu diferită de adresa de reședință, și pot și doresc să beneficieze de preț plafonat la energie electrică sub 1.3 lei/kWh

„Dar, modul în care a fost scrisă această lege duce la o măsură hilară. Legea stabilește că prețul plafonat sun 1,3 lei/kWh se aplică exclusiv pentru ”locurile de consum de domiciliu/reședință”. Această situație determină necesitatea ca un furnizor să acorde aceste plafonări și să-și recupereze banii de la stat exclusiv în situația în care se asigură că clientul casnic beneficiază o singură data de preț plafonat la un singur loc de consum.

În aceste condiții furnizorul trebuie să fie informat și să primească o declarație pe proprie răspundere că acesta are un singur loc de consum unde va beneficia de preț plafonat și care este acela și să declare tot pe proprie răspundere că nu are un alt loc de consum unde poate beneficia de preț plafonat sub 1.3 lei/kWh: ”poate beneficia de prețul plafonat prevăzut la alin. (1) lit. a) și b) fie la adresa de domiciliu, fie la adresa de reședință, pe baza unei declarații pe proprie răspundere depusă la furnizor, privind faptul că nu beneficiază de preț plafonat pentru un alt loc de consum.” În aceste condiții apare absurditatea ca Legea să oblige 9 milioane de consumatori în decurs de 15 zile, în această perioadă de sărbători să alerge și să depună adrese și declarații la furnizor.

Ce se întâmplă dacă nu vei face asta? Vei achita 1,3 lei/kWh. Adică vei achita cu 60 – 90% mai mult pentru energia electrică consumată în situația în care te-ai fi încadrat la condițiile de plafonare prevăzută de lege.” avertizează Dumitru Chiseliță.