Dispare viața pe Pământ? Asteroidul care ar putea distruge Planeta Albastră

Mihnea Tălău 25.09.2023, 08:48
Dispare viața pe Pământ? Asteroidul care ar putea distruge Planeta Albastră

Pe 24 septembrie 2182, oamenii de știință cred că un asteroid ar putea lovi Pământul. Cercetătorii de la NASA urmăresc îndeaproape asteroidul Bennu, un obiect cosmic cu o lățime de 1.610 metri care s-ar putea lovi de planeta noastră.

Un asteroid ar putea lovi Pământul cu forța a cel puțin 24 de bombe nucleare

Dacă Bennu ar lovi Pământul, acesta s-ar izbi de suprafață cu o viteză de aproximativ 11 km pe secundă. Este atât de mare încât ar putea elibera 1.400 de megatone de energie, conform unui calcul al NASA – ceea ce înseamnă de cel puțin 24 de ori mai puternic decât arma nucleară, Tsar Bomba.

Din fericire, șansele ca acest lucru să se întâmple sunt foarte mici – aproximativ 1 la 2.700, conform unui studiu din 2021.

Cu toate acestea, NASA este suficient de interesată de Bennu pentru a lansa o misiune de șapte ani pentru a-l studia, care urmează să aducă înapoi o mostră prețioasă de pe asteroid într-o aterizare dramatică duminică, scrie businessinsider.com.

Această misiune ar putea să ne ajute să prognozăm mai bine viitorul vecinului nostru cosmic, dar ar putea, de asemenea, să ofere o perspectivă fără precedent asupra formării Pământului.

Simulare facuta de NASA in cazul aparitiei unui asteroid, Europa ar disparea de pe fata Pamantului. Cum s-a ajuns la aceasta concluzie

Bennu aparține unei categorii de asteroizi numiți „ucigași de orașe”

Bennu aparține unei categorii de asteroizi numiți „ucigași de orașe”. Asta înseamnă că, dacă ar lovi Pământul – a cărui probabilitate este zero până în anul 2.100 și foarte mică după aceea, conform NASA – ar fi suficient de puternic pentru a aplatiza un oraș mare.

Asteroidul în formă de diamant nu este străin de vecinătatea Pământului. Datorită orbitei sale lungi în jurul Soarelui, se apropie de Pământ cam la fiecare șase ani. Dar, de obicei, păstrează o distanță politicoasă față de noi – nu s-a apropiat niciodată mai mult de aproximativ 5 milioane de kilometri de Pământ.

Pe măsură ce se deplasează în jurul sistemului solar, orbita lui Bennu se poate schimba, iar aici devine puțin mai riscant.

Pentru a-și face întâlnirea din 2182 cu Pământul, Bennu va trebui să treacă printr-o fereastră foarte mică în spațiu – o „gaură de cheie gravitațională” – în 2135. Acest lucru i-ar schimba perfect orbita pentru a se alinia cu planeta noastră.

Dar există totuși o șansă de 99,96% să ne rateze la acea dată.

Asteroizii mari din apropierea Pământului trebuie luați în serios

Chiar dacă riscul este scăzut, asteroizii mari din apropierea Pământului trebuie luați în serios. Dintre cei pe care îi cunoaștem, cei mai mulți prezintă un risc mic sau chiar nul pentru planeta noastră.

Însă îngrijorarea este că acest tip de obiecte ar putea să se ascundă vederii, ceea ce înseamnă că NASA le poate repera doar cu câteva momente înainte de a lovi.

NASA estimează că 60% dintre asteroizii de mărimea unui oraș care ar putea ajunge în apropierea Pământului sunt necunoscuți în acest moment, iar rocile și mai mari ar putea fi ascunse în lumina Soarelui, un punct orb cunoscut pentru observarea de pe Pământ.

Incidentul de la Cheliabinsk a reamintit cu prisosință acest fapt în 2013, când un asteroid de mărimea unei case a apărut pe neașteptate deasupra orașului înainte de a exploda, spărgând geamuri, deteriorând clădiri și rănind peste 1.400 de persoane.

De aceea, NASA a lucrat pentru a îmbunătăți prognoza așa-numitelor obiecte din apropierea Pământului.

Misiunea NASA către Bennu, o sondă numită Osiris-Rex care a fost lansată în 2016, ar putea oferi mai multe indicii despre modul în care asteroizii navighează în cosmos.

Mihnea Tălău