Cluj-Napoca mai face un pas în fața Capitalei printr-o măsură importantă în privința mașinilor de taxi. Clujul este deja cu mult înaintea Bucureștiului în mai multe privințe. E ajutat și de numărul de locuitori mai mic și de suprafața mai redusă, dar și de o administrație cu mai puține interese personale și cu mai multă deschidere și logică în luarea deciziilor. În Cluj, în privința taxiurilor, s-a luat o decizie care la Primăria Capitalei ar stârni amuzament, dar așa se întâmplă când primitivismul privește inovația.
Municipalitatea din Cluj-Napoca a impus și ea propriile taxe, poate mai mult sau mai puțin întemeiate în opinia unor cetățeni. Dar când vine vorba de un oraș mai „verde”, Clujul, administrat de Emil Boc, este cu mult peste Capitală. În privința ecologizării traficului urban, în Cluj-Napoca se fac pași mărunți, dar siguri, preciși și efect pe termen lung.
Primăria de acolo a inițiat un proiect de hotărâre privind acordarea de autorizații de taxi pentru mașini electrice pe baza unui studiu care relevă faptul că este necesară creșterea la 2.500 a numărului de autorizații de taxi, exclusiv cu autorizații “verzi” – autorizații de taxi care utilizează doar autovehicule electrice.
Dintre acestea, unele autorizații vor fi exclusiv pentru mașini de taxi electrice. Pentru că acest oraș este deja mai bine pregătit pentru intrarea în scenă a automobilelor ecologice decât este Bucureștiul.
Aici nu mă refer la zonă geografică, ci la sursă. Prin vinieta de poluare pentru centru, Capitala nu va face altceva decât să mute sursa de noxe din centru, la periferie, unde sunt zonele rezidențiale.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]În Cluj, în schimb, se încearcă înlocuirea treptată a rablelor din dotarea companiilor de taxi. În timp ce Gabriela Firea și alți consilieri din jurul ei aproape că „fraternizează” cu firmele de taxi, aproape până la ostilitate față de serviciile alternative ca Uber, în Cluj, le dă șoferilor de taxi ceea ce le trebuie ca să nu-i mai transporte pe clienți în „căruțe” de tablă ruginită cu motor, cum e pe-aici prin așa-zisa capitală europeană.
Frecarea Loganului cu niște ceară polish, spălarea lui zilnică și odorizantul din interior nu fac un taxi mai sigur sau mai agreabil pentru clienți. La fel de importantă este și starea tehnică a mașinii. Și știm cu toții cum se obține ITP-ul în domeniul taximetriei (sau cum NU se obține).
În acest moment, în Cluj sunt eliberate 2.469 de autorizații de taxi cu valabilitate până la 31 decembrie 2019, urmând ca de la 1 ianuarie 2020 să se prelungească autorizațiile de taxi pentru o perioadă de 5 ani, cu respectarea prevederilor legale în acest sens. Cele 31 de autorizații de taxi suplimentare vor fi acordate doar pentru mașini electrice.
Astfel, Primăria Cluj a făcut mai mulți pași pentru reducerea emisiilor de gaze dintr-un oraş extrem de aglomerat. În luna mai, municipalitatea anunța că va cumpăra trei automobile electrice pentru Poliţia Locală. Anterior, amenajase stații de încărcare pentru mașini electrice și cumpărase mijloace de transport în comun nepoluante – autobuze electrice, troleibuze, tramvaie.
În Capitală, tot dieselul e forță.
Vezi și ce presupune noile taxe propuse de Primăria Capitalei pentru șoferi