REPORTAJ

Cinematograful Patria, construit de nepotul lui Ion Creangă, o ruină. Poliţiştii, uimiţi de ce se întâmplă în clădire: „Ar fi bine să nu intrați acolo” EXCLUSIV

Cristian Botez 13.07.2021, 14:56

După ce a fost închis oricărui eveniment artistic, proiecție de film sau spectacol, în noiembrie 2015, Cinematograful Patria, aflat în administrarea succesivă a mai multor instituții, a căzut pradă unui proces de degradare continuă, în prezent fiind o groapă de gunoi, ocupată de boschetari, aurolaci și hoți. Impact.ro vă prezintă, în exclusivitate, fotografii din acest spațiu, transformat, în timp, într-o adevărată bombă cu ceas. Polițiștii sunt depășiți de situație: „Ar fi bine să nu intrați acolo!”

Cinematograful Patria s-a transformat în hotel pentru aurolaci

S-a furat tot ce se putea fura, de la scaunele sălii, mocheta, instalațiile sanitare, de aer condiționat, tot ceea ce însemna element electric, de la corpuri de iluminat la prize și întrerupătoare, cabluri, inclusiv cele îngropate în pereți, orice obiect de mobilier, orice bucată de lemn, electrocasnicele care fuseseră abandonate prin birouri, elemente de termopan. Absolut totul. Treptat, spațiul s-a umplut de mizeria lăsată de vandali, haine vechi, resturi de mâncare, excremente, pereții fiind pătați de urină. Aurolacii, hoții și oamenii fără căpătâi se adăposteau aici pentru o noapte sau pentru perioade mai lungi. Pot fi văzute, ici colo, și urme de sânge, urmare a bătăilor crunte care se încingeau aici între locatarii ocazionali, aflați sub influența alcoolului ieftin, pe care îl consumau, ori a drogurilor, podeaua fiind plină de seringi hipodermice folosite.

Sala de spectacole, holurile, spațiile tehnice, fostele birouri, grupurile sanitare, scările, podul, totul este plin de urmele distrugerii. Imagine dezolantă al unui atac furibund al hoardelor de vandali, dar și a indolenței, iresponsabilității administratorilor, toți care s-au perindat în timp pe aici. Au rămas în urmă, abandonate, până și seifuri, vreo cinci la număr, doar unul fiind deschis de hoți. Piese de valoare chiar și prin faptul că sunt extrem de vechi, deși, probabil, nu mai conțin nimic de valoare. Expresie a unei indiferențe crase, a unui abandon fără nicio scuză din partea tuturor. O bătaie de joc la adresa unui spațiu cultural istoric, a unei clădiri arhitecturale unice, care, în anii 30, ai secolului trecut, a marcat începutul seriei de construcții de inspirație specifică școlii americane de arhitectură.

Cinematograful Patria, o ruină
Fostul cinematograf Patria, a devenit o ruină

Singurele măsuri ale administrațiilor: tablă sudată pe uși

Blocul Patria a intrat de mai mulți ani în administrarea Primăriei Sectorului 1, mai exact a Consiliului Local de sector. Instituția, din diferite motive, care nu par să fi fost deloc serioase, după gradul de degradare în care a ajuns imobilul, nu a întreprins nicio acțiune de conservare, de întreținere a acestuia, de renovare nefiind nici vorbă. Singurele măsuri pe care le-a luat Primăria Sectorului 1 și Consiliul Local, doar în ultimul an, măsuri jalnice, dacă nu de-a dreptul penibile, fiind astuparea intrărilor în clădire, în urma reclamațiilor locatarilor din clădire și celor care mai au spații comerciale la parter, pe fațada dinspre Bulevardul Magheru. Astupare care s-a făcut cu plăci de tablă ori cu bucăți de plasă metalică, elemente care au fost, ulterior, la scurt timp, smulse, desprinse cu răngile, de boschetari, aurolaci și hoți.

Risc sanitar major. Instituțiile responsabile, ca și inexistente

De altfel, felul în care arată din exterior spațiul fostului mare cinematograf, cu geamurile ușilor de la intrarea principală și ale celor laterale sparte, cu broaștele și mânerele smulse sau distruse, cu pereții acoperiți cu desene și texte obscene sunt mărturie vie a indolenței de care au dat și dau în continuare dovadă instituțiile administrative ale statului. Atât Primăria Sectorului 1, cât și Poliția Locală a Sectorului 1, care are în aria de competență clădirea.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Dar și Direcția de Sănătate Publică, inertă la starea în care se află blocul, o veritabilă bombă biologică, loc cu risc sanitar enorm, sursă activă de îmbolnăvire pentru locatari și trecători. Pereții clădirii, pe toată lungimea lor, de jur împrejur, au fost și sunt zilnic scăldați de urină. Și nu doar a oamenilor străzii și alcoolicilor care bântuie prin zonă, pe Bulevardul Magheru sau pe strada laterală, Pictor Artur Verona, ci și a trecătorilor. Și asta pentru că, în tot perimetrul, de la Universitate până în Piața Romană, nu există nicio toaletă publică funcțională. Singura fiind instalată în urmă cu șase luni peste bulevard, lângă fostul Bloc Eva, dar care nu a funcționat nici măcar o zi.

Cinematograful Patria, o ruină
Intrarea în cinematograful Patria

Mirosul în jurul Blocului Patria este insuportabil

Gunoaiele fac aerul irespirabil, trecătorii se plâng că îi ustură nasul și ochii. Echipele de salubrizare se târâie cu lopețile și măturile făcute snop în cutiile verzi de plastic pe roți. Și este vorba, aici, de un bulevard central, un bulevard de renume, cu rezonanță istorică, o mândrie, altădată, a acestui oraș. O arteră care ar trebui să fie o vitrină a Bucureștiului. Cu atât mai mult cu cât este străbătută de atâția și atâția oameni, inclusiv de turiștii străini care se plimbă prin Centru sau care sunt cazați la hotelurile din această zonă.

Pedro, împușcat la Revoluție în genunchi, a încasat o șurubelniță în obraz

Blocul Patria prezintă și un risc infracțional ridicat. Hoții care au bântuit și care mai bântuie p-aici, aurolacii și drogații care se adăpostesc în catacombele, în hrubele din fostul cinematograf, sunt, deseori, agresivi. Ei între ei, dacă fac parte din grupuri diferite, sau chiar față de trecători și, mai ales, față de curioșii care se aventurează în interior. Mai deunăzi, Pedro, un om al locului, fără locuință, dar cuminte, muncitor, tolerat de locatarii din zonă, care nu se dă în lături să ajute pe oricine are nevoie de ajutor, a fost atacat de un boschetar băut, încasând de la acesta o lovitură în obraz cu o șurubelniță, alegându-se astfel cu o rană serioasă. De menționat că Pedro, așa cum îi spune toată lumea, are un picior de lemn, stângul. Omul, care are 50 de ani, a fost împușcat chiar pe 21 decembrie 1989, în prima zi de Revoluție în București, pe bulevard. Un glonț exploziv, tras de forțele de Securitate comuniste, spulberându-i, atunci, genunchiul.

Poliția Locală, incapabilă să ia măsuri, dă sfaturi penibile

De câte ori este sesizată Poliția, de către locatarii exasperați de ce se întâmplă acolo, dar și de comercianții care au magazine la parter, vine câte un echipaj de la Poliția Locală a Sectorului 1. Polițiștii în acțiune, notează una-alta, fac un Proces-verbal de constatare și dau sfaturi copilărești. „Ar fi bine să nu intrați acolo (în fostul cinematograf n.r.). E periculos. S-ar putea să pățiți ceva. Aveți grijă!”. Și pleacă, bifând încă o zi la serviciu. Că de muncă, după cum demonstrează, nu poate fi vorba.

Cinematograful Patria, o ruină
Echipamente abandonate

Un loc istoric, batjocorit de statul român

Constructorul Horia Creangă, nimeni altul decât nepotul marelui scriitor Ion Creangă, a început proiectul clădirii ARO în 1929, operațiune la care au mai colaborat Lucia Dumbrăveanu, soția sa, și Ionel Creangă, fratele lui. Acțiunea a durat până în 1929. Clădirea era destinată, inițial, Societății Asigurarea Românească, de aici și denumirea, și cuprindea un turn de 10 etaje plus două aripi laterale mai mici. În 1935 a fost inaugurat, la parterul blocului, Cinematograful ARO, o sală impunătoare cu o capacitate de 1200 de locuri, care găzduia nu doar proiecții de film, ci și spectacole grandioase, inclusiv, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, manifestări artistice ale propagandei naziste.

Pe scena sălii au evoluat nume uriașe ale lumii artistice ale vremurilor, precum celebrul violoncelist Pablo Casals, care a concertat aici împreună cu marele George Enescu. Din 1944, după ce Ateneul a fost avariat de bombardamentele din primăvara acelui an, chiar și Filarmonica Română și-a mutat concertele aici. Odată cu instaurarea regimului comunist, clădirea a căpătat numele Patria, cum i-a rămas până în prezent. Din noiembrie 2015 la Cinema Patria nu a mai fost proiectat niciun film, sala fiind închisă până în ziua de azi.

Cinematograful Patria, o ruină
Ce promisiune a făcut primarul sectorului 1, Clotilde Armand

Clotilde Armand cântă șlagărul „Parole, parole”

În prezent, imobilul se află în administrarea Consiliului Local Sector 1. Potrivit raportului de specialitate al hotărârii, imobilul a fost inclus în clasa I de risc seismic şi se află într-o stare de degradare semnificativă. Pe 28 ianuarie a acestui an, Consiliul Local al Sectorului 1 a hotărât și a solicitat Consiliului General al Municipiului București ca imobilul de pe Bulevardul Magheru nr.10-12, Blocul Patria, să fie transferat în administrarea altei instituții, și anume, Administrația Municipală pentru consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, pe durată lucrărilor de consolidare. Lucrări de consolidare care au fost anunțate anterior, cu un termen de demarare  a acestora de 24 de luni. Dar care nici măcar nu au început!

În luna decembrie a anului trecut, Clotilde Armand, primarul Sectorului 1, declara:

Am o veste mare pentru București. Astăzi am început procedurile pentru consolidarea imobilului ARO / cinema Patria din bulevardul Magheru, încadrat în clasa I de risc seismic. Este vorba despre o colaborare între Primăria Sectorului 1, care administrează Cinema Patria, și Primăria Capitalei prin Administrația Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic – condusă de Edmond Niculușcă, căruia îi mulțumesc încă o dată pentru activitatea lui în folosul comunității. Continuăm să ne respectăm angajamentele asumate.

Și asta a fost totul. Au trecut șapte luni de atunci și fostul Cinema Patria este invadat, în continuare, de hoți, aurolaci, boschetari și drogați. Iar clădirea afectează Centrul orașului. Dar, în contextul în care tot sectorul 1 a fost lăsat pradă gunoaielor și șobolanilor, faptul nici nu mai miră.

Urmăriți Impact.ro și pe
Cristian Botez
Este reporter special și corespondent Impact.ro, încă din iunie 2021. Pregătit pentru cele mai periculoase zone de război din lume, Cristian Botez s-a remarcat de-a lungul carierei sale prin...