Cât vor plăti clujenii pentru metrou. Emil Boc a făcut publică suma. ”Nicăieri în lume nu e rentabil”

Iancu Andreea, Anca Lupescu 22.11.2021, 19:50
Cât vor plăti clujenii pentru metrou. Emil Boc a făcut publică suma. ”Nicăieri în lume nu e rentabil”

Metroul din Cluj nu mai este doar un vis, ci se apropie tot mai mult de realitate. Emil Boc, edilul orașului, a oferit mai multe detalii despre viitorul mijloc de transport al locuitorilor din regiune, menționând și cât vor plăti clujenii pentru metrou. În timp ce bucureștenii beneficiază de subvenție de la Ministerul Transporturilor, cetățenii din Cluj vor avea alte venituri alocate acestui proiect îndrăzneț. Deocamdată, mulți dintre locuitorii orașului sunt nerăbdători să beneficieze de un mod nou de deplasare în oraș și așteaptă data la care va fi inaugurat metroul clujean.

Emil Boc, despre sumele pe care le vor plăti clujenii pentru metrou

Proiectul care vizează metroul clujean se apropie de ultima sută de metri. După aprobarea studiului de fezabilitate, consilierii locali din Cluj au preluat frâiele. Deocamdată, edilul din Cluj, Emil Boc, a vorbit despre câți bani vor plăti clujenii pentru metrou. Politicianul a menționat că acesta nu va fi deloc rentabil din punct de vedere financiar, însă acesta reprezintă o unică soluție pe care o poate aplica pentru a decongestiona traficul din Cluj și din Zona Metropolitană a orașului.

Dacă era rentabil, îl făceau privaţii, a explicat Emil Boc, care a precizat că nicăieri în lume acest mijloc de transport nu este rentabil.

Emil Boc a dezvăluit cât vor plăti clujenii pentru metrou
Metroul din Cluj ar urma să combată traficul îngreunat din municipiu

Va fi nevoie de subvenții

Potrivit fostului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, Metrorex București primește anual sute de milioane de lei din bugetul statului, prin Ministerul Transporturilor. Doar în ultimul an, compania a primit 600 de milioane de lei, reprezentând 120 de milioane de euro. De asemenea, și Primăria București alocă fonduri ca subvenție.

Aproape 10% din banii naţionali de transporturi se duce ca subvenţie pentru metroul din Bucureşti, este subiect de dezbatere, explica la începutul anului Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor.

Și în cazul metroului din Cluj vor fi necesare subvenții. Sumele sunt însă de zece ori mai mici decât în cazul Metrorex București. Banii pentru clujeni nu vor proveni de la minister, ci de la bugetul local, astfel că locuitorii din Cluj își vor subvenționa singuri acest beneficiu, în comparație cu bucureștenii.

Niciun metrou din lumea asta nu e rentabil financiar. Le-ar face privaţii dacă ar fi aşa, dar sunt solide economic şi nepoluante. Dacă ar aduce bani, le-ar face privaţii. Aşa e şi la Bucureşti, şi la Londra, peste tot e nevoie de subvenţii. Se pare că subvenţia pentru metrou ar fi de 12-13 milioane de euro, ca să menţinem preţul de astăzi al biletelor. Eu nu am mers mai departe cu acest proiect, până ce n-am avut părerile specialiştilor, a explicat edilul Clujului, Emil Boc, în şedinţa Consiliului Local Cluj.

El a mai explicat şi că cele două proiecte de anvergură ale Clujului, metroul şi centura metropolitană nu sunt în competiţie.

Acest proiect nu e în competiţie cu centura metropolitană. Sunt proiecte compatibile şi susţinute din unghiuri diferite. Viziunea ministrului Drulă a fost la Bruxelles ca din PNRR să se finanţeze metroul de la Cluj şi de la Bucureşti, plus autostrăzi, din 5 miliarde de euro. Restul, centura metropolitană se fac din programele sectoriale de transport, a spus Emil Boc.

Când va fi inaugurat metroul clujean

Datele de anul trecut, ca urmare a studiului de prefezabilitate, indicau o sumă necesară pentru investiție de două ori mai mică decât în prezent, când costurile au ajuns la 2 miliarde de euro. Totuși, linia de metrou se anunță mai lungă decât cea stabilită inițial.

În urmă cu un an de zile, Emil Boc anunța că metroul clujean urma să aibă o lungime de 14.4 kilometri, 14 stații și un cost de un miliard de euro, lucrările desfășurându-se pe o perioadă de 11 ani. Recent, conform studiului de fezabilitate, metroul din Cluj va beneficia de 21 de kilometri, 19 stații, iar costurile au urcat la 2,05 miliarde de euro. Trenurile vor beneficia de o tehnologie nouă pentru România, „driverless”, astfel că nu este necesar personal angajat la bord.

Traseul stabilit va urmări zonele Floreşti – Piaţa Unirii – Piaţa Mărăşti – Bulevardul Muncii /Europa unită/Depou Sopor. Linia de metrou ușor pe care realizatorii studiului au apreciat-o ca fiind cea mai eficientă, va avea 19 stații subterane și un depou suprateran. Capacitatea de transport va fi de 40 de trenuri pe oră și sens, reprezentând 15.200/21.600 de pasageri pe oră şi sens.

Realizarea metroului clujean ar urma să dureze 10 ani. În privința surselor de finanțare, acestea vor fi bugetele locale ale municipiului Cluj-Napoca și comunei Florești, precum și prin PNRR, Programul Operaţional Infrastructură Mare, Programul Operaţional Transporturi, dar şi fonduri de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

Recomandare Video Impact.ro
Urmăriți Impact.ro și pe
Iancu Andreea
Redactor online din 2013 și absolventă a UNIBUC, Facultatea de Litere, Specializarea Studii Europene. De asemenea, absolventă a cursurilor de Master din cadrul SNSPA, Facultatea de Comunicare și...