Accidentul care putea schimba istoria României. Ce s-a întâmplat la Moscova, în urmă cu 65 de ani

Ioana Bucur 21.04.2022, 16:16
Accidentul care putea schimba istoria României. Ce s-a întâmplat la Moscova, în urmă cu 65 de ani

Cum ar fi arătat prezentul țării noastre dacă s-ar fi rescris ultimii 65 de ani? Accidentul care putea schimba istoria României s-a produs la Moscova, pe 4 noiembrie 1957, patru persoane și-au pierdut viața. De mai bine de șase decenii, evenimentul a fost învăluit în mister, multe voci susținând că ar fi fost vorba, de fapt, de o mână criminală, iar planul ar fi vizat o țintă anume.

Accidentul care putea schimba istoria României

Pe 4 noiembrie 1957, o delegație a Partidului Muncitoresc Român se pregătea să participe la manifestările pregătite la Moscova pentru a marca 40 de ani de la Marea Revoluție Rusă. Printre cei trimiși din România era și viitorul dictator Nicolae Ceaușescu.

Cu puțin înainte de a ajunge la destinație, aeronava ce transporta delegația română s-a prăbușit în apropiere de Moscova, pe Aeroportul Vnukovo.

La ora 17:58, avionul IL-14 a atins crengile unor arbori și s-a prăbușit în apropiere de pista aeroportului. Trei membri ai echipajului – Valeri Nikolaievici Sleacov, comandantul avionului, Nikolai Zaharovici Pavlikov, tehnicianul de bord, şi Ivan Ivanovici Hriucalov, membru al echipajului – și ministrul propagandei în regimul lui Dej, Grogore Preoteasa, și-au pierdut viața.

Nicolae Ceaușescu a scăpat cu răni ușoare, notându-se, la vremea aceea că a avut „o contuzie la jumătatea dreaptă a coşului pieptului şi a încheieturii stângi a gambei, julituri la faţă, mâini şi picioare, starea generală fiind satisfăcătoare”, aşa cum se arată într-un raport medical emis de Ministerul Sănătăţii al URSS.

Din delegaţia României mai făceau parte Chivu Stoica, preşedinte al Consiliului de Miniştri, Ştefan Voitec, locţiitor al preşedintelui Consiliului de Miniştri, Alexandru Moghioroş, locţiitor al preşedintelui Consiliului de Miniştri, Leonte Răutu, şeful secţiei de Propagandă şi Agitaţie din Comitetul Centrul al PMR, Ştefan Voicu, redactor – responsabil al revistei „Lupta de clasă”, Mihai Novicov, translator, Alexandru Micu, garda de corp a lui Chivu Stoica, şi Ion Petrescu, stenograf.

Accidentul care putea schimba istoria României. Ce s-a întâmplat la Moscova, în urmă cu 65 de ani
Nicolae Ceaușescu

„Călătorii şi-au dat seama că ceva nu era în regulă”

Oficial, accidentul care putea schimba istoria României a fost cauzat de o eroare de pilotaj și de condițiile meteo nefavorabile. Momentul a fost descris de Mihai Novicov, translatorul aflat la bordul aeronavei, în memoriile sale Moartea lui Grigore Preoteasa. Catastrofa de pe aeroportul Vnukovo.

„Călătorii şi-au dat seama că ceva nu era în regulă după o primă smucitură, care nu semăna a fi contactul roţilor avionului cu solul. De fapt, aeronava se lovise de vârfurile copacilor. A urmat un al doilea impact, şi mai puternic, ce a smuls pasagerii de pe locurile lor. Scaunele nu erau prevăzute cu centuri de siguranţă la aterizare şi asta a favorizat rănirea lor.

După ce avionul a atins solul, românii au reuşit să sară şi să fugă cât mai departe, evitând suflul exploziei. Şi-au dat seama că Grigore Preoteasa nu era cu ei în momentul primei bubuituri cauzate de aprinderea rezervoarelor”, aşa a descris momentul prăbuşirii avionului Mihai Novicov.

O comisie guvernamentală condusă de Alexei Kosîghin, prim-ministru al URSS între 1964 şi 1980, a deschis o anchetă care a scos la iveală mai multe nereguli. Familiile membrilor echipajului condus de Sleacov locuiau, la acea vreme, în București, aceastea părăsind în mare grabă România după prăbușirea avionului.

De-a lungul timpului, incidentul a stârnit o serie de controverse și întrebări. S-a speculat că nu ar fi fost vorba despre un accident, ci despre un plan ce viza o anumită persoană, printre „ţintele” sovieticilor fiind vehiculate numele lui Gheorghe Gheorghiu – Dej şi cel al lui Nicolae Ceauşescu. Din pricina unor probleme de sănătate, Dej nu s-a putut alătura delegației.

Urmăriți Impact.ro și pe