EXCLUSIV

Ce se va întâmpla cu afișele de la videochat-ul pe care îl promovează Bianca Drăgușanu, afacere din care s-au îmbogățit frații Tate? CNCD: „Eu aș fi mai restrictiv cu promovarea, cum se promovează și țigările sau alcoolul, aș limita și aici publicitatea”

Gabriela del Pupo, Ana Chivu 13.01.2023, 14:52
Ce se va întâmpla cu afișele de la videochat-ul pe care îl promovează Bianca Drăgușanu, afacere din care s-au îmbogățit frații Tate? CNCD: „Eu aș fi mai restrictiv cu promovarea, cum se promovează și țigările sau alcoolul, aș limita și aici publicitatea”

În contextul procesului fraților Tate care sunt acuzați că au folosit un studio de videochat ca paravan pentru trafic de ființe umane, ne întrebăm ce se va întâmpla cu sutele de afișe care în primăvara lui 2021 au împânzit Capitala. Bianca Drăgușanu, fosta iubită a lui Tristan Tate, a fost imaginea campaniei care dă de înțeles tinerelor că dacă nu au reușit să atingă anumite obiective în viață, pot să schimbe job-ul și să vină să lucreze pentru respectivul studio de videochat. Impact.ro a stat de vorbă cu Asztalos Csaba, președintele CNCD (Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării) pentru a vedea în ce condiții pot fi înlăturate aceste afișe.

„Dacă va fi o sesizare, este provocator pentru că este zona de publicitate și este despre unde se impune limita”

Dacă pentru țigări sau alcool există restricții în ceea ce privește spațiul și modul de afișare sau difuzare a reclamelor, pentru studiourile de videochat nu este încă reglementată legislația. În Iași, în 2020, reprezentanţii Primăriei au votat un proiect de hotărâre de Consiliu Local privind interzicerea promovării, sub orice formă, pe mijloacele fixe sau mobile, audio / video sau pe orice structură a oricărei forme de publicitate care promovează activităţi de tip videochat. Inițiativa însă nu a fost transpusă în legislație la nivel național.

„Noi avem o lege a publicității, acea lege are și niște prevederi și are și ce ne interzice, această publicitate. Dar este adevărat că și noi am intervenit, pentru că au mai fost decizii de instanță care ne-au obligat să o facem. Afișul, societatea comercială, care promovează partea de publicitate, sau persoana fizică, descrie, prezintă, spune unde este afișat și încadrează fapta.

Am mai primit de la diferite organizații, de la FILIA (ONG pentru drepturile femeilor), nu este ceva foarte complicat, am mai avut cazuri în trecut câștigate în instanță. Am avut un caz cu un clip publicitar despre purtarea centurii, care a fost amendat de CNCD, câștigată în instanță decizia. Clipul respectiv a luat un premiu de altfel, dar o să vedeți că și acolo sunt elemente sexiste.

A mai fost cazul Alka, care promova napolitanele cu afișe cu femei în diferite ipostaze, sunt comparabile subiectele, și acolo a fost publicitate stradală, afișe mari cu femei care erau în diferite ipostaze, și acolo și textul era denigrator.

Mult mai soft decât exemplele pe care mi le-ați dat dumneavoastră. Un ONG poate să sesizeze, FILIA se ocupă cu zona asta. Dacă va fi o sesizare, este provocator pentru că este zona de publicitate și este despre unde se impune limita.”, spune președintele CNCD.

Bianca Dragusanu, imaginea unui studio de videochat
Bianca Dragusanu, imaginea unui studio de videochat

„Cine dorește da, dar nu ca urmare a unei publicități a unei astfel de activități”

Impact.ro a luat legătura și cu organizația FILIA, care sesizează astfel de cazuri de obicei dar și cu parlamentarul Filip Havârneanu, care are deja în lucru un proiect legislativ pentru interzicerea reclamelor la jocuri de noroc în anumite spații, în preajma școlilor, și intervale orare la televiziuni, și ambele părți sunt de părere că interzicerea unor astfel de afișe este dificil de realizat, dar vor analiza situația. Contextul însă este extrem de favorabil pentru a pune o astfel de problemă pe tapet, mai ales după ce o activitate legală a fost folosită pentru a se face trafic de ființe umane.

„Nu este simplu, știți cum este cu ideea cu videochat-ul, eu aș fi mai restrictiv cu promovarea, cum se promovează și țigările sau alcoolul, aș limita și aici publicitatea. Da, cine dorește da, dar nu ca urmare a unei publicități, a unei astfel de activități.”, spune Asztalos Csaba.

De altfel, există deja proiectul cu privire la publicitatea pentru jocurile de noroc, pariuri, păcănele etc.

„Cam așa aș gândi și asta, că dacă un afiș din acesta apare la liceul Sava sau pe undeva nu este ok, este expus copilul, adolescentul sub 18. Cred că lucrurile acestea ar trebui gestionate, una este să fie o activitate legală alta este să promovezi lucrul acesta.”, mai spune președintele CNCD.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...