Vă mai amintiți de Lăstun, ”cea mai proastă mașină fabricată vreodată”? A fost interizisă de Protecția Consumatorului. Ce marcă era, de fapt

Madlen Moraru 25.05.2020, 20:29
Vă mai amintiți de Lăstun, ”cea mai proastă mașină fabricată vreodată”? A fost interizisă de Protecția Consumatorului. Ce marcă era, de fapt

În perioada comunistă, în România, a fost produsă Lăstun, sau modelul pe care mulți și-l amintesc drept ”cea mai proastă mașină fabricată vreodată”.  Totodată, a fost vorba despre un autoturism pe care nu foarte mulți cetățeni s-au încumetat să îl cumpere. Mașina Lăstun era produsă la Timișoara.

Vă mai amintiți de Lăstun, ”cea mai proastă mașină fabricată vreodată”?

Nostalgicii își mai amintesc de Lăstun, o mașină ce se producea în epoca comunistă la Timișoara. Vehiculul de mici dimensiuni a mai fost supranumit și primul „Mini” românesc. De fapt, era un model de Dacie. Concret, este vorba despre Dacia 500 Lăstun, care s-a fabricat între 1988 și 1991. ”E cea mai proastă mașină fabricată vreodată. Nu era bună de nimic. De altfel, a fost și interzisă. Nici nu aveam ce să facem, Tehnometal, fabrica noastră, trecuse de la fabricarea cuștilor pentru animale la producția de mașini. Nu aveam expertiză, nimic. Vă dați seama ce a ieșit. Așa se decisese”, afirmă Ion Pavel, fost director adjunct al fabricii pentru biz.ro.

Mașina Lăstun a fost produsă în anii comunismului pentru puțin timp, dar nu a fost foarte populară printre conducătorii români. Atutoturismul de mici dimensiuni se fabrica la uzina Tehnometal din Timișoara. Ulterior aceasta a devenit Întreprinderea de Autoturisme Timișoara. Primul lot de Dacia 500 Lăstun a fost scos la vânzare în luna ianuarie din 1989.

Vă mai amintiți de Lăstun, ”cea mai proastă mașină fabricată vreodată” A fost interizisă de Protecția Consumatorului. Ce marcă era, de fapt
Dacia 500 Lăstun a fost considerată și cea mai proastă mașină fabticată la noi

Ce marcă era, de fapt, autoturismul interzis de Protecția Consumatorului

Marca de mașină Lăstun era în realitate o Dacie de dimensiuni mult mai mici față de clasica 1300, de exemplu. Totodată, mașina a ajuns să fie interzisă și de către Protecția Consumatorului. Mai mult, mașina trebuia să corespundă și unor criterii la nivel de economie, care existau în anii ’80. Nu trebuia să prevadă costuri prea mari nici la nivel de producție, nici să consume prea mult.

Planul inițial a prevăzut un autoturism economic care urma să îi ajute pe pasageri în transportul urban. Capacitatea unei Dacii Lăstun era de 2 adulți și 2 copii, având un maximum de 4 pasageri. Consumul era mic, de până la 3 litri, pe 100 de kilometri. Viteza pe care mașina o atingea era de maximum 70 kilometri, pe oră, potrivit Historia.

Dacia din comunism avea o cutie de viteze manuală, cu patru trepte, pe când schimbătorul de viteze era amplasat la nivelul volanului. Așa se întâmpla și în cazul modelelor de Trabant. Prima Dacia 500 Lăstun a fost expusă spre vânzare chiar de ziua lui Nicolae Ceaușescu, adică pe 26 ianuarie, în anul 1988. Maşina cântărea 590 de kilograme și consuma doar 3 litri de benzină, pe 100 de km parcurși.

Urmăriți Impact.ro și pe