Unde se duc banii pe care călătorii îi plătesc pe biletele STB? Primăria spune că a plătit datorii, un audit arată că se fură combustibil

Gabriela del Pupo 21.01.2022, 15:37
Unde se duc banii pe care călătorii îi plătesc pe biletele STB? Primăria spune că a plătit datorii, un audit arată că se fură combustibil

Capitala este blocată de 2 zile iar angajații STB se plâng de lipsa de investiții și de salariile mici. De asemenea multe curse au fost anulate și anumite ture de weekend au fost scoase astfel că angajații nu pot să își suplimenteze veniturile. Cu toate acestea prețul biletelor și al abonamentelor a crescut de la 1 august iar primarul capitalei spunea atunci că acești bani se vor resimți în investiții.

 “O călătorie reală costă între 8 şi 9 lei”

Mare parte din costul unui bilet pentru transportul public în București este subvenționat, însă dela 1 august prețul biletelor a fost majorat pentru a acoperi o parte mai consistentă din suma dată de stat. Primarul Capitalei spunea că a luat această măsură pentru a soluționa parte din problemele cu care se confruntă STB.

În primul rând, trebuie spus că tariful de călătorie pe transportul public din Bucureşti nu a mai fost majorat din anul 2008, timp în care s-au petrecut lucruri în România şi în economia românească. Trebuie spus că acest tarif nu mai există nicăieri, în niciun oraş din România, deci, cu tariful pe care-l avem acum suntem undeva la media superioară a tarifelor din România, deci ăsta este tariful real”, spunea Nicușor Dan, în vară.

În continuare însă subvenția este mai mult de 50% din costul unei călătorii, chiar și după scumpirea biletelor și a abonamentelor.

Călătoria reală pe care noi şi călătorii, împreună, o plătim, o călătorie reală costă între 8 şi 9 lei, din care, acum, bucureştenii o să plătescă 3, dar oferim nişte abonamente care nu existau înainte. De exemplu, abonamentul anual. Abonamentul anual, cumulat transport public (de suprafaţă) şi metrou înseamnă 1.200 de lei, asta înseamnă 100 de lei/lună, în condiţiile în care vechile abonamente STB de 50 de lei şi Metrorex de 70 de lei erau mai scumpe decât acesta. Deci, vrem să încurajăm bucureştenii să meargă către această politică de abonamente, pentru că este mult mai bine şi mai predictibil pentru noi ca flux financiar”, a explicat Nicuşor Dan la acea vreme.

Angajatii STB protesteaza in fata sediului companiei de transport
Angajatii STB protesteaza in fata sediului companiei de transport

Capitala blocată de angajații nemulțumiți

Salariile angajaților au crescut totuși cu 10 % anul trecut și parte din datoriile STB au fost plătite. Angajații se plâng și de lipsa infrastructurii însă primarul Capitalei a afirmat că revendicările sindicaliștilor nu sunt de natură personală, mai ales că principala problemă este demisia sau demiterea actualei conduceri. Nicușor Dan însă spune că s-au rezolvat în mandatul său parte din problemele societății de transport.

„Am făcut toate eforturile pentru a menţine în viaţă această societate, care era la limita falimentului în momentul în care am ajuns în primărie. Datoriile STB erau de 1,2 miliarde lei. Există mai multe bunuri ale STB care sunt poprite de ANAF. Practic, cea mai mare parte din flotă este sechestrată de ANAF. În momentul acesta, cu sprijinul Guvernelor Orban, Cîţu, Ciucă, datoria pe care STB o are este de 760 de milioane de lei, deci aproape jumătate faţă de cea pe care am preluat-o. Şi mai important, este o datorie care acum este eşalonată cu ANAF”, a precizat Nicuşor Dan.

Greva este considerată în continuare ilegală de instanță și primarul a făcut apel la dialog între societate și sindicaliști. Conducerea spune că s-au realizat progrese la nivel de eficientizare a societății însă în continuare municipalitatea susține societatea cu sume imense.

Municipalitatea cheltuia 100 milioane lei + TVA lunar, iar în momentul de faţă STB îi costă doar 75 milioane lei lunar. Diferenţa va ajunge în investiţii, în confortul cetăţeanului, în maşini noi, în infrastructură, şi investiţii în condiţiile de muncă şi salarii când vom ajunge să fim eficienţi.” spune Adrian Criț.

Pe de altă parte directorul recunoaște ceea ce a arătat și raportul unui audit intern și anume faptul că sunt neregului grave la nivelul instituției de la furt de piese și combustilbil până la contracte încheiate pentru componente care nu sunt necesare.

“Furturile de combustibil sunt la ordinea zilei, avem plângeri penale efectuate. Pe de altă parte piesele și componentele comandate dispar din punctele de lucru”, a declarat Adrian Criț.

Urmăriți Impact.ro și pe