Un meteorit interstelar s-a ciocnit cu Pământul. Armata americană a confirmat evenimentul

Mihnea Tălău 14.04.2022, 10:33

Cercetătorii au descoperit primul meteorit interstelar cunoscut care a lovit vreodată Pământul, potrivit unui document recent publicat de Comandamentul Spațial al Statelor Unite. Un meteorit interstelar este o rocă spațială care provine din afara sistemului nostru solar  și este un eveniment rar.

Metoritul interstelar s-a prăbușit pe Pământ

Acesta este cunoscut sub numele de CNEOS 2014-01-08 și s-a prăbușit de-a lungul coastei de nord-est a Papua Noua Guinee pe 8 ianuarie 2014, informează CNN.
Descoperirea a venit ca o surpriză pentru Amir Siraj, care a identificat obiectul ca fiind un meteorit interstelar într-un studiu din 2019 la care a fost coautor în timp ce era student la Universitatea Harvard.

Siraj investiga „Oumuamua”, primul obiect interstelar cunoscut din sistemul nostru solar care a fost descoperit în 2017, împreună cu Abraham Loeb, profesor de științe la Universitatea Harvard. El a decis să parcurgă baza de date a Centrului de Studii pentru Obiecte Apropiate de Pământ al NASA pentru a găsi alte obiecte interstelare și a găsit ceea ce credea că este un meteorit interstelar în câteva zile.

Viteza mare a meteoritului este ceea ce i-a atras inițial atenția lui Siraj. Meteoritul se deplasa cu o viteză mare, de aproximativ 45 de kilometri pe secundă (28 de mile pe secundă) în raport cu Pământul, care se deplasează cu aproximativ 30 de kilometri pe secundă (18,6 mile pe secundă) în jurul Soarelui. Deoarece cercetătorii au măsurat viteza cu care se deplasa meteoritul în timp ce se afla pe o planetă în mișcare, cei 45 de kilometri pe secundă nu reprezintă de fapt viteza cu care se deplasa.

Explozia provocata de meteorit a fost simtita de americanii din zona
Explozia provocata de meteorit

Viteza de deplasare a fost de aproximativ 60 de kilometri pe secundă

Viteza heliocentrică este definită ca fiind viteza meteoritului în raport cu soarele, ceea ce reprezintă o modalitate mai precisă de a determina orbita unui obiect. Aceasta este calculată pe baza unghiului la care un meteorit lovește Pământul. Planeta se deplasează într-o singură direcție în jurul Soarelui, astfel încât meteoritul ar fi putut lovi Pământul frontal, adică în direcția opusă celei în care se deplasează planeta, sau din spate, în aceeași direcție în care se deplasează Pământul.

Deoarece meteoritul a lovit Pământul din spate, calculele lui Siraj au arătat că meteoritul se deplasa de fapt cu aproximativ 60 de kilometri pe secundă (37,3 mile pe secundă) în raport cu Soarele.
Apoi a cartografiat traiectoria meteoritului și a constatat că acesta se afla pe o orbită liberă, spre deosebire de orbita închisă a altor meteoriți. Acest lucru înseamnă că, în loc să se învârtă în jurul Soarelui, ca alți meteori, acesta venea din afara sistemului solar.

„Probabil că a fost produs de o altă stea, a fost dat afară din sistemul planetar al acelei stele și s-a întâmplat să ajungă în sistemul nostru solar și să se ciocnească cu Pământul”, a mai declarat Siraj.

Mihnea Tălău