EXCLUSIV

Transferul Metrorex la Primăria Capitalei, discutat de 10 ani, niciodată finalizat. Gheorghe Udriște: ”Nu se putea prelua cu subfinanțare”

Livia Ispas 02.08.2022, 09:13
Transferul Metrorex la Primăria Capitalei, discutat de 10 ani, niciodată finalizat. Gheorghe Udriște: ”Nu se putea prelua cu subfinanțare”

Ministrul Transporturilor nu mai vrea să dea bani de la buget pentru ”găurile” de la Metrorex, ci ar vrea să îl treacă în gestiunea Primăriei Capitalei. Subiectul transferului Metrorex la municipalitate nu este nou, ci a mai trecut prin două mandate de primar, în 2012, când edil al Bucureștiului era Sorin Oprescu, și din 2017, când la conducerea Primăriei a fost Gabriela Firea, care cerea metroul în administrare, dar cu tot cu subvențiile de la bugetul de stat. Fostul director al Metrorex Gheorghe Udriște, care a fost și consilierul Gabrielei Firea în mandatul de primar, spune, pentru Impact.ro, că metroul nu putea fi preluat de Primărie cu subfinanțare de la stat.

Metrorex a adunat datorii de peste 162 de milioane de lei către Alstom pentru serviciile de mentenanță, facturile fiind neplătite de mai bine de un an. Situația a dus la reducerea la jumătate a garniturilor de tren din circulație, urmarea fiind aglomerarea traficului în subteran.

În acest context, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, revine cu o temă care a mai fost abordată și în trecut, când s-a pus problema ca Metrorex să treacă la Primăria Capitalei, dar cu tot cu subvențiile de la stat. Situație care ar deschide ”Cutia Pandorei” și ar da argumente și altor primării să ceară subvenții pentru transportul public.

„Am mai spus acest lucru – de ce nu se plăteşte de la bugetul statului transportul în comun la Cluj, la Iaşi, la Craiova, la Timişoara? (…) Eu sunt deschis să am o discuţie cu Primăria Generală a Bucureştiului, dacă îşi doresc acest lucru, astfel încât, totuşi, transportul în comun în Bucureşti să fie în gestiunea Municipiului Bucureşti. Legea poate fi făcută în aşa mod încât – şi nu vreau să fiu înţeles greşit – tot acest transport e de interes naţional, se pot găsi soluţii.

Dar de ce să plătească un moldovean pentru transport? Ştiu că supăr bucureştenii acum, dar nu e corect”, a spus ministrul Transporturilor, menționând că societatea de transport a cerut 700 de milioane de lei.

În replica, primarul general Nicușor Dan spune că „Bucureștiul nu e ținut în spate de nimeni, nici de Timișoara, nici de Iași, nici de alte orașe sau județe”, dimpotrivă, susține celelalte regiuni, pentru că produce un sfert din PIB-ul României.

Mai mult, primarul Capitalei spune că administrația locală din București nici nu primește cât ar avea nevoie, lăsând de înțeles că nu ar avea cum să susțină preluarea și administrarea Metrorex, o companie care a ajuns, cum spunea ministrul, ”o gaură” la bugetul de stat.

Poziția lui Nicușor Dan este opusă ultimilor doi primari de dinainte de momentul la care el a preluat municipalitatea.

Sorin Oprescu și Gabriela Firea au cerut metroul la Primărie, dar cu subvenții

Intenția de a transfera Metrorex la Primăria Capitalei, pentru a avea gestiunea transportului public sub o singură umbrelă, așa cum se întâmplă în multe capitalei europene, a apărut prima data în discuție în 2012, în mandatul lui Sorin Oprescu.

Atunci, negocierile au ajuns până la nivelul premierului Victor Ponta, care anunța chiar la începutul unei ședințe de Guvern că Metrorex va trece de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei.

Era, la acel moment, cea mai avansată formă a negocierilor de a trece Metrorex în ograda Primăriei Bucureşti, pentru că în anii anteriori, toate discuțiile s-au blocat la capitolul subvenţiilor acordate de la stat.

Victor Ponta spunea atunci că, în urma transferului, vor fi suportate în continuare subvențiile de la bugetul statului, iar investițiile începute vor continua să fie finanțate cu sprijinul Guvernului. La acel moment, se alocau bani pentru proiectul Magistralei 5 Drumul Taberei – Universitate.

Nimic însă nu s-a finalizat în mandatul lui Sorin Oprescu la Primăria Capitalei.

Discuțiile au revenit în 2017, când la conducerea Primăriei Capitalei a ajuns Gabriela Firea. Ea cerea atunci Metrorexul în subordine, dar cu tot cu subvențiile primite de la stat. Firea susținea că Metrorex poate să rămână în proprietatea Guvernului, dar să fie transferate municipalității administrarea şi investiţiile, argumentând că „aşa se întâmplă în toate capitalele europene”.

Atunci s-a pus problema că o astfel de decizie, care s-ar fi făcut cu derogare de la legea finanțelor publice, ar fi permis și altor primării să ceară de la Guvern subvenții pentru transportul local.

Un an mai târziu, în 2018, în contextul unei greve anunțate la metrou, care ar fi putut bloca transportul în București, Gabriela Firea spunea că le-a cerut de mai multe ori miniștrilor Transporturilor ca metroul să treacă la administrația locală, pentru a se face investiții și a se asigura ”un transport public modern, integrat si eficient, așa cum se întâmplă în toate orașele europene”. Gabriela Firea menționa și că această trecere a metroului în subordinea municipalității este prevăzută în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Capitalei.

Cu opt luni înainte să i se încheie mandatul de primar, în ianuarie 2020, Gabriela Firea aducea din nou în discuție transferul nerealizat al Metrorex la Primăria Capitalei. Declarațiile erau făcute în contextul poluării din București din cauza aglomerărilor din trafic, iar Firea susținea că aceste probleme nu pot fi rezolvate doar de Primărie, pentru că metroul și Centura Capitalei nu sunt în subordinea municipalității.

”Mai întâi trebuia pus la punct transportul de suprafață, apoi să se gândească la metrou”

Fostul director general al Metrorex Gheorghe Udriște (din 1997 până în 2001 și din 2009 până în 2012), care a fost și consilier la Primăria Capitalei în mandatul Gabrielei Firea, spune, în exclusivitate pentru Impact.ro, că prevederile legale nu permit trecere Metrorex în coordonarea Primăriei Capitalei cu tot cu subfinanțarea de la stat.

Nu se putea așa ceva, aici a fost actul de inconștiență al primarilor care au avut în intenție preluarea Metrorex de la Ministerul Transporturilor. Subvenția nu o dă statul decât pentru ce este în subordinea Guvernului, dacă Metrorex este la Ministerul Transporturilor. Nu primeau nicio subvenție, plus banii de dezvoltare”, explică Gheorghe Udriște.

Momentul șocant în care un bărbat împinge o femeie în fața metroului din Bruxelles: „Conductorul a reacționat foarte bine” VIDEO
Sursa: Mediafax Foto

Fostul director al Metrorex a precizat că scopul metroului era să fie principalul mijloc de transport public, iar de fiecare dată când se dădea în funcțiune un nou tronson sau o nouă stație, trebuia să fie refăcută harta transportului public de suprafață, care să alimenteze rețeaua de subteran, pentru că metroul nu poate fi dus pe fiecare străduță dintr-un cartier.

Dacă nu ești în stare să aperi Cișmigiul de ciori, cum ai fi în stare să coordonezi o activitate de genul metroului. Metroul are peste 70 de stații și fiecare stație este un complex feroviar pe care ei (conducerea Primăriei Capitalei – n.red.) nici nu bănuiesc.

Au tot ridicat problema că ar dori să îl ia. Ultima dată, Gabriela Firea voia metroul la Primărie. Eu atunci eram consilier la Primărie și i-am explicat ce înseamnă metroul, i-am spus că nu este cazul de preluare, mai întâi să pună serviciul de transport public la punct și după se poate gândi și la metrou”, a mai spus Gheorghe Udriște.

Fostul director al Metrorex a vorbit și de un studiu realizat în perioada 2009-2011 de Banca Mondială privind înființarea Autorității Metropolitane de Transport Public în București, de genul Regiei Autonome de Transporturi Pariziene (RATP) – care exploatează liniile de metrou din Paris, o parte din liniile de tramvai, de autobuz și unele trenuri -, BKV din Budapesta – operatorul sistemului de transport public ce include o reţea foarte elaborată de autobuze, troleibuze, tramvaie, metrouri şi trenuri de suprafaţă -, compania de transport public din Praga.

Studiul urmărea să vadă cum ar putea să funcționeze o astfel de autoritate în care toți transportatorii, fie că sunt publici sau privați, să se găsească ”în aceeași mână”.

Gheorghe Udriște era atunci copreședintele Comitetului coordonator al elaborării studiului, care a început când el era șeful direcției Infrastructură a municipalității în mandatul lui Adriean Videanu, și a continuat când a ajuns director al Metrorex. După finalizarea studiului, i-a propus ministrului Transporturilor de atunci, Anca Boagiu, înființarea Autorității Metropolitane de Transport.

I-am explicat în ce constă Autoritatea Metropolitană de Transport, după ce văzusem cum este prin lume, i-am spus că nu poți să ai doi operatori într-un oraș în care fiecare să se dezvolte pe unde vrea el și niciunul coerent.

Autoritatea trebuia să fie o instituție a statului român, autonomă, ordonator principal de credite care să gestioneze tot ce înseamnă transport public și privat într-un oraș de talia Bucureștiului, cu o suprastructură care se ocupa de finanțări, de dezvoltare, de modernizarea tuturor sectoarelor din domeniul transportului și, dedesubt, metroul, RATB-ul, părți din tramvai, troleibuz, autobuz, transportatorii privați. Dezvoltarea transportului și gestionarea în oraș, coordonarea liniilor de dezvoltare trebuia să fie făcută de această autoritate”, a explicat Gheorghe Udriște.

Înființată în 2011, prin Ordonanță de Guvern, Autoritatea Metropolitană de Transport București a fost desființată în 2018, când atribuțiile referitoare la înființarea, autorizarea, organizarea, exploatarea, gestionarea și controlul funcționării serviciilor de transport public de călători în regiunea București – Ilfov au fost preluate de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov.

Urmăriți Impact.ro și pe