Țările UE au ajuns la un acord. Ce legi au fost propuse pentru combaterea schimbărilor climatice

Elena Avramescu 29.06.2022, 06:59
Țările UE au ajuns la un acord. Ce legi au fost propuse pentru combaterea schimbărilor climatice

Țările Uniunii Europene au încheiat acorduri săptămâna aceasta cu privire la o serie de noi politici privind schimbările climatice, inclusiv obiective mai dure de extindere a energiei regenerabile și încheierea în 2035 a vânzării de mașini noi alimentate cu combustibili fosili. Luate împreună, legile sunt concepute pentru a se asigura că UE din 27 de țări își reduce emisiile nete cu 55% față de nivelurile din 1990 până în 2030.

Noile legi propuse de UE pentru combaterea schimbărilor climatice

Acordurile încheiate de miniștrii din țările UE, la întâlnirile de luni și marți, vor forma poziția lor comună pentru viitoarele negocieri cu Parlamentul UE privind legile finale, relatează Reuters.

Țările au susținut părțile esențiale ale propunerilor, pe care Comisia Europeană le-a propus pentru prima dată vara trecută și s-a dublat în ultimele luni ca o modalitate de a reduce dependența de combustibilii fosili ruși prin trecerea la energie verde mai ieftină produsă local.

Dar, în condițiile în care guvernele își cântăresc angajamentele de a proteja planeta împotriva altor interese naționale, și pe fundalul unei inflații în creștere, țările au luat măsuri pentru a slăbi unele dintre măsurile ecologice.

Miniștrii mediului au încheiat marți un acord privind modernizarea pieței de carbon a UE, principala sa politică de reducere a emisiilor, care obligă industria și centralele electrice să cumpere permise de CO2 atunci când poluează.

Țările au acceptat elementele de bază ale propunerii Comisiei Europene, care elaborează legile UE, inclusiv reducerea ofertei de permise în sistem în fiecare an cu 4,2%, față de 2,2% în prezent, și eliminarea treptată a permiselor gratuite de CO2 pentru industrii până în 2035, dar cu un început mai treptat spre eliminarea treptată.

Aceștia au susținut planurile de a adăuga transportul la sistem și au convenit reguli pentru a facilita intervenția UE ca răspuns la creșterile prețurilor CO2.

Schimbari climatice. Obiectivul Acordului de la Paris de a limita incalzirea globala nu poate fi indeplinit. „Ar putea atinge 4°C pana la sfarsitul acestui secol”
Legile propuse pentru combaterea schimbărilor climatice

În cele din urmă, țările s-au adunat în spatele unei noi piețe de carbon din UE, care impune costuri CO2 pentru combustibilii poluanți utilizați în clădiri și transport, după discuții lungi despre cum să-i protejeze pe cetățenii cu emisii scăzute de carbon de costurile potențiale ale măsurii.

Miniștrii au convenit să amâne lansarea noii piețe de carbon cu un an, până în 2027, și au spus că aceasta ar trebui să fie însoțită de un nou fond UE de 59 de miliarde de euro pentru a sprijini gospodăriile mai sărace, compus din veniturile din permisele de CO2 vândute în noul carbon.

Țările UE au susținut propunerea blocului de reducere cu 100% a emisiilor de CO2 de la mașinile noi până în 2035, care ar interzice efectiv vânzările de mașini cu motor cu combustie noi în UE până la acea dată. De asemenea, au cerut Comisiei Europene să evalueze în 2026 dacă carburanții neutri în CO2 și vehiculele hibride pot contribui la obiectivul pentru 2035.

Împingerea Italiei, Slovaciei și a altor țări de a amâna eliminarea treptată până în 2040 a eșuat, dar au câștigat o scutire pentru micii producători de mașini de la regulile mai stricte privind CO2 până în 2035.

Miniștrii energiei din țările UE au convenit luni asupra unor obiective mai ambițioase: până în 2030, să obțină 40% din energie din surse regenerabile, în comparație cu ponderea de 22% a UE în 2020, și să reducă consumul de energie cu 9% față de nivelurile așteptate. Bruxelles-ul propusese luna trecută obiective și mai ambițioase pentru a reduce dependența de combustibilii fosili ruși, pe care miniștrii le vor lua în considerare în negocierile ulterioare.

Cu toate acestea, țările au slăbit alte elemente ale propunerilor, de exemplu prin amânarea până în 2035 din 2030 a unui termen limită propus pentru ca jumătate din hidrogenul utilizat de industrie să provină din surse regenerabile.

Miniștrii au susținut, de asemenea, propunerile de modernizare a obiectivelor naționale stabilite de Bruxelles pentru a reduce emisiile în sectoare, cum ar fi transportul și clădirile, și au susținut o lege separată care impune țărilor să cultive păduri, zonele umede și să îmbunătățească sănătatea solului pentru a stoca mai mult CO2 în „puioarele naturale de carbon”.

Urmăriți Impact.ro și pe
Elena Avramescu
Este redactor Impact.ro. Absolventă a Colegiului Naţional ”Mihai Eminescu” din Buzău, precum şi a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din Bucureşti, Elena Avramescu...