Se termină motorina? Vestea îngrijorătoare face înconjurul lumii. Rezervele globale se epuizează

Iancu Andreea 13.02.2022, 23:00
Se termină motorina? Vestea îngrijorătoare face înconjurul lumii. Rezervele globale se epuizează

Situația economică de la nivel global nu este una îmbucurătoare. Cu creșteri alarmante ale ratei inflației, scumpiri accelerate la multe produse și servicii, criza economică de după izbucnirea pandemiei de coronavirus pare să se adâncească tot mai mult. O veste îngrijorătoare despre rezervele globale de motorină sugerează că acest combustibil ar putea fi pe sfârșite. Cantitățile disponibile s-au modificat semnificativ în ultima perioadă.

Ce se întâmplă cu motorina? Rezervele globale de combustibil, în scădere

După o perioadă în care întreaga lume a pus majoritatea activităților pe pauză, revenirea la normal a dus la creșterea cererii pentru combustibil, fapt care a generat probleme pentru rezervele globale, care încep să se epuizeze. Totodată, scăderea resurselor de energie a dus la o scumpire a gazului, cărbunelui și petrolului, care se resimte deja în buzunarele românilor, la fiecare factură de utilități. Iar faptul că inclusiv rezervele de motorină sunt în scădere ar genera creșteri la prețul combustibililor și la costul de transport, deci automat scumpirile se vor resimți și la raft.

Acest fapt se datorează și importurilor de combustibil diesel din SUA și ASIA pe care Europa se bazează. Totuși, ultimele săptămâni au indicat o scădere a acestora, ca urmare a limitărilor impuse din cauza consumului ridicat din domeniul industrial și al carburanților pentru mașini. Rezervele de motorină și păcură, care se află în depozitele independente din Amsterdam-Rotterdam-Antwerp, au înregistrat scăderi de 2,5% doar săptămâna trecută, conform profit.ro. Astfel, rezervele regionale s-au situat la cel mai scăzut nivel din 2008 până astăzi.

„Cererea pentru motorină pare să-și revină în nord-vestul Europei, dar capacitatea mai scăzută de rafinare comparativ cu cea pre-Covid și nivelul scăzut al importurilor pun o presiune intensă asupra pieții”, au menționat analiștii olandezi, conform sursei citate.

Rezervele globale de motorină se epuizează
Situație îngrijorătoare în privința rezervelor de combustibil

La cât a crescut prețul motorinei

Cel mai mare nivel al prețului motorinei, înregistrat din septembrie 2014, a urcat luni la 114 dolari pe baril, în nord-vestul Europei. Totodată, marjele de țiței au atins și ele un nivel superior, față de cel din ultimii doi ani. Specialiștii au analizat această situație și au comparat-o cu cea din 2008, când prețurile la motorină urcau la 180 de dolari pe baril, în timp ce petrolul nerafinat Brent atingea aproximativ 150 de dolari pe baril.

„O repetare a situației (din 2008) nu este cel mai bun caz pentru noi, dar este de notat faptul că prețurile la motorină au urmat îndeaproape parcursul perioadei 2007-2008 în ultimele luni”, au mai menționat analiștii.

Scăderea producției din rafinării, o premieră în ultimii 30 de ani

Clima influențează și ea piața carburanților, greu încercată în SUA, după o furtună de zăpadă. Autoritățile au fost nevoite să utilizeze mai multă păcură pentru a face față cererii crescute. Pe de altă parte, cererea pentru aprovizionare cu produse rafinate în Coreea de Sud și India nu a putut fi onorată, China limitând semnificativ exporturile din cauza propriilor nevoi.

Situația este una dificilă, rafinăriile fiind nevoite să accelereze producția pentru a răspunde marjelor ridicate și rezervelor scăzute. Totuși, presiunea principală este exercitată de scăderea, pentru prima oară în 30 de ani, a capacității de producție din rafinării.

„Dată fiind presiunea pusă de investitori pentru reducerea investițiilor în combustibili fosili și discuțiile despre cererea record pentru petrol, circumstanțele vor reduce, cel mai probabil, stimulentul pentru investițiile în scopul măririi capacități de rafinare”, a spus analistul UBS.

„Mă aștept la și mai multă volatilitate a prețului carburanților pe viitor, dată fiind cererea care va crește în următorii 10-15 ani și oferta care nu va putea ține pasul”, a mai spus analistul.

Specialiștii au remarcat exporturi de motorină în scădere către Europa, din zonele de est ale Canalului Suez, din Rusia, țările baltice sau SUA.

Urmăriți Impact.ro și pe
Iancu Andreea
Redactor online din 2013 și absolventă a UNIBUC, Facultatea de Litere, Specializarea Studii Europene. De asemenea, absolventă a cursurilor de Master din cadrul SNSPA, Facultatea de Comunicare și...