Record absolut de mărfuri în porturile româneşti de la Marea Neagră

Ioana Constantin 08.12.2021, 16:17
Record absolut de mărfuri în porturile româneşti de la Marea Neagră

63 de milioane de tone au tranzitat numai Portul Constanța  pană în acest moment iar autoritățile spun că cifra va ajune la 66 de milioane. Ceea ce înseamnă un record  portul nemaiînregistrând astfel de cifre, de la înființare. Cerealele și minereurile sunt principalele produse tranzitate. Traficul de containere este singurul pe minus, însă autoritățile portuare spun că acesta nu este un indicator important și nu criza este cauza.

Un lucru este cert traficul de mărfuri în porturile maritime românești se îndreaptă, în acest an, spre un nou record absolut, peste valoarea înregistrată în anul 2019, cel mai mare trafic din istoria porturilor maritime românești. Dacă anul trecut traficul de marfuri in primele 11 luni fusese de 55 de milioane, acum administrația portuară anunță deja 63 de milioane, urmând ca până la finele anului să  mai fie tranzitate încă 3 tone de mărfuri .

Vorbim așadar de o creștere  de peste 13 %, față de anul trecut. Cerealele sunt de departe cele mai căutate peste hotare. Coreea sau Africa de  Sud sunt țările spre care au plecat grânele românești. Aproape 24 de milioane de tone de cereale au plecat la export anul acesta față de doar 20 câte se înregistrau anul trecut. Estimărilor Ministerului Agriculturii arata ca România a produs anul acesta mai bine de 3o de milioane de tone de cereale. Țara noastră este în acest moment cel mai mare exportator de cereale din UE, urmată fiind de Franța.

Florin Goidea, director CNAPMC – Vorbim de trafic în general dar ce este cel mai important este că exportul este preponderent și asta se datorează cerealelor. Pana acum avem peste 20 la suta creștere numai la export, din cele 15 la suta total cea mai mare pondere este exportul la cereale. Suntem la 23 de milioane tone față de 20  anul trecut când  am avut o scădere de 9 % din cauza crizei, însă oricum a fost mai bine decât alte porturi care au avut scăderi de 14 la suta.+  Rezultatele se datorează creșterii producției la cereale și clar vom depăși  Este foarte important acest lucru pentru România. Pe lângă producția de cereale, acest fapt se datorează și creșterii cerinței de minereu și combustibili solizi.

Dan Dolghin, șef terminal cereale – Traficul de aici este 20 la sută din traficul total din Portul Constanța.  Terminalul deservește o dană de 18 m, adică cea mai adâncă din estul Mării Mediterane și bazinul Marii Negre iar  adâncimea permite încărcarea de nave de până 110 000 tone și implicit  accesarea celei mai mari piețe de cereale cea din sud estul Asiei. Anul acesta au trecut peste 4,8 mil de tone prin terminalul nostru.

Record absolut de mărfuri în porturile româneşti de la Marea Neagră
Record absolut de mărfuri în porturile româneşti de la Marea Neagră

 

Creșteri semnificative de trafic se regăsesc însă și la petrol brut, combustibili minerali solizi,  minereuri. Nici nu este de mirare în condițiile în care în Portul Constanța există cel mai mare terminal de minereuri din arealul Mării negre iar utilajele cu care se lucrează sunt de ultimă generație.

Toader Alexandru, director operațiuni terminal minerale – Pe mărfuri solide, în acest an, terminalul va depăși 7 milioane de tone.  Terminalul de minerale este unul foarte modern, actualizat cu a patra generație de automatizări. Anul acesta a fost cu 18% mai mult ca anul trecut. 

O ușoară scădere se observă în traficul de containere. Anul acesta s-au înregistrat  5,7 milioane tone față de 5,8 milioane anul trecut, însă administrația portuară spune că această scădere nu se datorează crizei iar Portul Constanța nu este afectat.

Florin Goidea, director CNAPMC La capitolul containere s-au păstrat  cifre aproximativ egale. O mică scădere de 1,5 la sută. Dar asta este și pentru că sunt și porturi concurente în conă  care au terminale de containere. Asta nu reprezintă însă un indicator pentru noi. Operațional nu sunt întârzieri dar sunt întârzieri între cei care au contracte comerciale. 

Scăderi de trafic au fost înregistrate în principal la îngrășăminte, produse chimice și celuloză și deșeuri de hârtie. Deși numărul navelor maritime care au acostat în porturile maritime românești este în ușoară scădere – 3.681 de nave față de 3.701 câte au sosit în perioada similară a anului trecut, se poate observa o tendință de creștere în capacitatea medie de încărcare a acestora, dacă ne raportăm la creșterea totală de mărfuri transportate. În ceea ce privește numărul navelor fluviale, în primele 11 luni ale acestui an s-au înregistrat cca. 9.900 de unități care, raportate la cele 9466 de unități sosite în perioada similară a anului trecut, reprezintă o creștere cu cca. 4,57%.

Urmăriți Impact.ro și pe