EXCLUSIV

PSD vrea să taxeze magazinele cu case de marcat tip self-pay: „Dacă vor fi asistați clienții, nu am rezolvat nimic. Mai bine păstrăm acele locuri de muncă”

Gabriela del Pupo 09.03.2023, 18:09
PSD vrea să taxeze magazinele cu case de marcat tip self-pay: „Dacă vor fi asistați clienții, nu am rezolvat nimic. Mai bine păstrăm acele locuri de muncă”

Partidul Social Democrat (PSD) pregătește un proiect legislativ prin care să taxeze casele de marcat de tip Self Pay. Modelul unei astfel de taxe ar fi împrumutat din Belgia   unde fiecare magazin care instalează o casă rapidă de tip self pay trebuie să plătească și o taxă la stat. Inițiativa a apărut după decizia lanțului Auchan de a introduce case 100% self-scan iar foștii casierii să devină consilieri pentru clienți. Scopul anunțat de social-democrați este acela de a proteja locurile de muncă, dar și de a oferi avantaje clienților care utilizează aceste case de marcat prin reduceri la cumpărături.

Impact.ro a stat de vorbă cu președintele Asociației Pro Consumatori, Costel Stanciu, care spune că singura soluție este păstrarea casierilor pentru cel puțin jumătate din punctele de plată din supermarket.

„Gândiți-vă că în momentul în care se vor desființa, veți vedea niște cozi mult mai mari decât acum”

Lanțul de supermarket-uri Auchan a anunțat deja că vor exista în continuare asistenți care vor îndruma clienții care au nevoie de ajutor, ceea ce va fi specificat și în viitoarea lege. Dezavantajele pentru consumator însă sunt mult mai mari, cozi și aglomerație din cauza unor clienți care nu stăpânesc sistemul dar și faptul că statul pierde o piață de locuri de muncă și taxele aferente acestor angajați.

„Nu au cum să dea o lege prin care să oblige o societate comercială cu capital privat să păstreze un anumit număr de angajați, nu se poate așa ceva. E ridicolă o astfel de propunere, nu funcționează pe baza aceasta, trebui să ai 10 angajați ca să funcționezi. În ceea ce privește reducerile pentru cei care folosesc scanarea, ce se întâmplă cu ceilalți? Bătrâni, tineri care poate nu se descurcă cu tehnologia, pentru ei ce soluții or să se găsească?

Dacă vor fi asistați nu am rezolvat nimic, mai bine păstrăm acele locuri de muncă, acei casieri, ne complicăm în felul acesta. Păstrăm persoane care să asiste roboții, păi de ce mai introducem roboții dacă sunt asistați de oameni?”, spune Costel Stanciu pentru Impact.ro.

Acesta a mai precizat că taxarea lanțurilor de magazine care adoptă o astfel de soluție nu înseamnă o descurajare a introducerii sistemului de scanat self pay, mai ales dacă suma vehiculată în spațiul public este cea cea corectă, adică echivalentul unui salariu minim pe economie sau chiar mai puțin.

„1200 de lei pentru un mare magazin nu înseamnă nimic, la inflația pe care o avem. Ar trebui să îi oblige să păstreze un număr de case deservite de personal uman, și să existe și un număr de case cu roboți. Gândiți-vă că în momentul în care se vor desființa veți vedea niște cozi mult mai mari decât acum. Sunt persoane care nu au abilități și nu or să poată să scaneze atât de repede. Soluția care împacă pe toată lumea este o proporție egală între cele două tipuri de case. Nu are sens să complicăm lucrurile.”

Agolmeratie in supermarketuri

Ce a răspuns Auchan la aflarea veștii?

Reprezentanții lanțului de supermarket-uri spun că situația nu a fost înțeleasă corect și că la momentul oportun vor avea discuții cu autoritățile despre această taxă care ar ajunge la 1200 de lei. Aceștia au mai precizat că până acum era un număr limitat de case deschise, pentru că, la nivel de industrie, lanțul se afla într-o situație dificilă a forței de muncă. Astfel, din 50 de case, puteau fi 20 deschise iar prin noul sistem ar putea fi deschise toate deodată.

„Prioritatea companiei noastre este reflectarea corectă a realității despre casele de marcat din magazinele Auchan. În ceea ce privește subiectul unor diverse inițiative politice, precizăm faptul că în situația în care acestea vor avansa, cu siguranță vor fi abordate și tratate în cadrul potrivit, la nivelul consultărilor cu asociația retailerilor, cu autoritățile și cu toți cei care sunt potriviți să analizeze un astfel de proiect”, transmit reprezentanții Auchan.

Reprezentanții companiei spun că nu vor fi dați afară casierii, ci se vor îndrepta către o nouă meserie în cadrul companiei, cea de consilier, noul lor rol fiind acela de a acorda consultanță și suport clienților.

„Reamintim următorul aspect foarte important – niciun casier nu este disponibilizat și nici nu va fi. Casierii au fost și rămân în continuare în echipele noastre și sunt dezvoltați din punct de vedere al competențelor. Mai exact, aceștia urmează niște cursuri de formare și pregătire pentru a întâmpina și mai bine clienții, pentru a-i consilia și ajuta, așa cum am precizat mai sus. Casierii sunt dezvoltați pentru a ajuta clientul să învețe noua tehnologie, să-i acorde întregul suport și consultanță, având totodată și posibilitatea de a scana în continuare produsele clienților. Ne aflăm așadar, în curs de dezvoltare a unei meserii, meseria de casier evoluează”, precizează reprezentanții companiei.

În prezent, 12 dintre magazinele Auchan (hipermarketuri, supermarketuri și magazine de proximitate MyAuchan) din București, Cluj, Constanța, Brașov, Iași și Timișoara sunt deja echipate cu noul sistem de case, urmând ca până în 2025 acesta să fie disponibil în toate unitățile rețelei.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...