Primul concept car BMW din istorie a fost prezentat în august 1972. După șase ani sub denumirea de BMW M1 a intrat în producție

31 08. 2022, 15:47

Ne aflăm în ultima zi din luna august a acestui an și e momentul să ne reamintim de o pagină fascinantă a istoriei industriei auto.

BMW Turbo, primul concept car BMW din istorie, era anunţat printr-un mic comunicat de presă la finalul lunii august 1972, înainte de prezentarea oficială în cadrul Jocurilor Olimpice de vară de la München din 1972.

Primul model BMW M

Şeful de design BMW de la acea vreme, Paul Bracq, s-a putut exprima liber în desenarea proiectului, fără restricțiile legate de cerințele unui automobil de serie.

Bracq explora de multă vreme forma unui automobil sportiv, cu proporţii alungite, cu faţa ascuţită. Rezultatul a fost un automobil sport cu două locuri, futurist, cu uşi gullwing şi faruri escamotabile.

Şase ani după prezentarea BMW Turbo, BMW M1 intra în producţia de serie cu forme şi proporiţii inspirate de concept car şi un design semnat de Giorgetto Giugiaro. Era primul model BMW M din istorie, primul cu motor central şi avea să construiască multe momente istorice pentru marcă, inclusiv competiţia BMW M1 Procar unde, în weekendurile de Formula 1, cei mai buni piloţi din Marele Circ concurau alături de cei mai buni piloţi de turisme BMW. Tot BMW M1 este eroul celui mai faimos BMW Art Car din istorie, pictat de legendarul Andy Warhol la München, în 1979.

Platforma de prezentare a soluţiilor viitorului

Dincolo de fascinaţia designului, BMW Turbo a fost construit ca o platforma de prezentare a soluţiilor viitorului şi a anticipat multe sisteme ce aveau să fie preluate ulterior în producţia de serie.

BMW Turbo aducea în prim-plan tehnologia şi în special tehnologia pentru siguranţă. Într-o perioadă în care siguranţa se măsura prin caroserii rigide şi masive şi centura de siguranţă nu era încă acceptată pe deplin, concept carul BMW venea cu o abordare nouă, curajoasă, explorând multe idei de siguranţă activă şi pasivă.

În locul barelor de siguranţă greoaie, BMW a ascuns în formele dinamice ale Turbo zone deformabile, susţinute de amortizoare hidraulice, un concept de avangardă la acea vreme. Acesta promitea deformări elastice la un impact la viteze mici, astfel încât caroseria să nu aibă de suferit.

Mai mult, farurile erau plasate astfel încât să nu fie afectate de coliziunile minore. Ideea a fost urmărită mai departe de BMW. În producţia de serie, o construcţie care se bazează pe aşa-numitele „crash boxes” a fost introdusă iniţial de BMW Seria 7 (BMW E32) în 1986 şi perfecţionată constant de atunci.

BMW Turbo propunea o serie valoroasă de sisteme de siguranţă activă. Era echipat cu ABS cu şase ani înainte ca sistemul să îşi facă debutul pe primele modele de serie, în 1978, cu BMW Seria 7 (BMW E23) fiind unul din modelele pe care sistemul îşi făcea debutul. Modelul dispunea şi de un senzor şi afişaj al acceleraţiilor laterale. Conceptul poate fi considerat baza sistemelor de control al tracţiunii care aveau să debuteze pe BMW Seria 7 (BMW E32) în 1986.

BMW Turbo a adus în prim-plan ideea de a folosi senzori radar pentru a măsura distanţa faţă de obstacolele din faţă, Automobilul dispunea de un afişaj între 0 şi 100 m. În funcţie de viteza de deplasare, conducătorul trebuia să primească o avertizare sonoră atunci când un obstacol era prea aproape, apoi se reducea răspunsul automat acceleraţiei. Soluţia a anticipat cu exact trei decenii lansarea sistemului Active Cruise Control pe Seria 7 (BMW E65).

Soluții inovatoare pentru interior

La interior erau disponibile o serie de soluţii inovatoare. Un alt element special, care corespundea ideii de automobil care pune utilizatorul în prim-plan, era bordul orientat către conducătorul auto. A fost primul automobil BMW care a prezentat această idee.

Conceptul a fost preluat în producţia de serie de prima generaţie BMW Seria 3 (BMW E21), în 1975, iar de atunci a ajuns să definească designul interior BMW. Orientarea bordului către conducătorul auto făcea toate butoanele şi instrumentele de control mai accesibile, demontând un argument împotriva purtării centurii de siguranţă. În aceeaşi linie, centurile trebuiau fixate pentru ca motorul să poată porni.

Un sistem incipient de verificare a stării automobilului era prezent sub numele „secondary display 2”, un precursor al Check Control introdus pe prima generaţie de BMW Seria 6 (BMW E24) din 1976. Cu un sistem de fibră optică, sistemul verifica nivelul de ulei, lichidul de frânare, lichidul de răcire, uzura plăcuţelor de frână şi funcţionarea becurilor pentru frâne. Diagnoza automată este o parte importantă din filozofia BMW în acest moment – de la o evaluare dinamică a intervalelor de service, în funcţie de regimul de utilizare al automobilului, până la comunicarea automată cu atelierul de service şi updat-uri de sofware.

Pionier al motoarelor cu turbocompresor

Cu BMW 2002 Turbo, marca se poziţiona ca pionier al motoarelor cu turbocompresor. Concept carul Turbo folosea un motor de doi litri, cu patru cilindri, amplasat transversal, central, în spatele celor două locuri. Concept carul dispunea de o putere maximă între 200 şi 280 CP, în funcţie de încărcarea turbinei, pentru aceasta BMW folosind experienţa de producător de motoare de aviaţe din trecut. Cuplul maxim era de 238 Nm, viteza maximă era estimată la 250 km/h, în timp ce acceleraţia 0-100 km/h se realiza în sub 7 secunde.

Anul următor, în 1973, la Salonul Auto de la Frankfurt era prezentat BMW 2002 Turbo, unul dintre primele modele europene cu turbocompresor. 10 ani mai târziu, Nelson Piquet devenea campion al Formulei 1 cu un motor BMW cu turbină, cea mai importantă performanţă a mărcii pe scena Marelui Circ.

După recepţia excepţională din august 1972, BMW a decis, în septembrie, construirea unui al doilea concept car. Cele două modele BMW Turbo au fost prezentate ulterior la numeroase saloane auto – întâi la Paris, în septembrie 1972. A urmat un amplu program de testări şi optimizări cu un total de 17 versiuni aerodinamice.

Primul concept car al mărcii, prezentat în urmă cu 50 de ani, rămâne unul din cele mai emblematice modele BMW.