Momente importante din istoria industriei auto: cum a apărut celebra grilă dublă folosită de BMW și de ce primul model autentic bavarez a fost produs de Daimler-Benz

Bogdan Bârliga 30.08.2022, 12:07
Momente importante din istoria industriei auto: cum a apărut celebra grilă dublă folosită de BMW și de ce primul model autentic bavarez a fost produs de Daimler-Benz

Oricine știe să identifice o mașină dacă îi arăți grila dublă utilizată de BMW și s-a ajuns la acest aspect pentru că bavarezii folosesc acest element de identificare din anul 1933.

Dar grila dublă BMW are în spate o istorie interesantă și printre altele descoperim în arhive informații care leagă compania din Munch de Horch și Daimler.

De la motoare de avion la mașini

BMW era în anii 1910 un producător valoros de motoare de avion, dar perioada de după Primul Război Mondial a găsit compania în dificultăţi şi reorganizare.

La începutul anilor ’20 se concentra pe producţia de motoare pentru diverse autovehicule. Din 1923 a început construcţia de motociclete. În 1928 a cumpărat Fabrica de Automobile Eisenach (Automobilwerk Eisenach), care producea sub licenţă automobilele Austin 7, modele care au primit denumirea populară „Dixi”.

Momente importante din istoria industriei auto: cum a apărut celebra grilă dublă folosită de BMW și de ce primul model autentic bavarez a fost produs de Daimler-Benz

După achiziţie, în 1929, ieşea pe porţile fabricii din Eisenach primul automobil BMW din istorie, o versiune Dixi uşor îmbunătăţită care purta numele BMW 3/15 PS.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Ulterior, BMW dezvoltă un nou BMW 3/20 PS, cu dimensiuni uşor mai mari şi performanţe îmbunătăţite, o evoluţie a BMW 3/15 PS.

Prima utilizare a grilei duble

Momente importante din istoria industriei auto: cum a apărut celebra grilă dublă folosită de BMW și de ce primul model autentic bavarez a fost produs de Daimler-Benz

În 1933, la Salonul Auto de la Berlin, debuta al treilea model al mărcii, cu o nomenclatură nouă – BMW 303. Noul model era cu adevărat primul model dezvoltat integral de BMW.

Responsabili pentru dezvoltarea BMW 303 erau doi ingineri care îşi începuseră colaborarea în cadrul companiei Horch (un producător de automobile de lux) – Rudolf Schleicher şi Fritz Fiedler.

Schleicher a creat un motor nou, care a primit în plus doi cilindri faţă de modelele anterioare şi astfel BMW 303 a fost primul model BMW echipat cu un motor cu şase cilindri în linie.

Momente importante din istoria industriei auto: cum a apărut celebra grilă dublă folosită de BMW și de ce primul model autentic bavarez a fost produs de Daimler-Benz

Fiedler a fost responsabil pentru dezvoltarea întregului automobil. Remarcabil pentru acea vreme, într-o perioadă în care „mai greu” era considerat „mai stabil”, Fiedler a ales o consturcţie uşoară, cu un şasiu cu grinzi tubulare în formă de A. Şi designul noului model era semnficativ mai rafinat, o evoluţie imporantă faţă de formele pătrate ale modelelor anterioare.

Elementul pentru care BMW 303 avea să intre în istorie era însă grila dublă de radiator. Noul element a devenit imediat parte din identitatea mărcii, având să fie folosit consecvent pe aproape toate modelele mărcii construite de atunci până în prezent.

Un alt detaliu inedit în producţia modelului BMW 303 – producţia caroseriilor a fost externalizată către alt producător de automobile, Daimler-Benz, la Sindelfingen.

Kit-uri de caroserie produse de Ihle

După BMW 303, marca a adus pe piaţă modele tot mai sportive, care au culminat, în perioada interbelică, cu BMW 328 şi BMW 335, ambele păstrând linia de design deschisă de BMW 303, dar şi motoare cu şase cilindri în linie.

Primul, construit în mai puţin de 500 de exemplare, avea să domine competiţiile sportive pentru modele cu o capacitate de sub doi litri. Al doilea trebuia să fie baza intrării mărcii în clasa superioară, dar începerea războiului a oprit dezvoltarea BMW. Indiferent de forma de caroserie, de dimensiuni sau de performanţe, toate modelele lansate după BMW 303 foloseau acelaşi element distinctiv, grila dublă a radiatorului.

Momente importante din istoria industriei auto: cum a apărut celebra grilă dublă folosită de BMW și de ce primul model autentic bavarez a fost produs de Daimler-Benz

Modele lansate înainte de 1933 nu beneficiau de grila dublă. Pentru că aceste element de design se dovedea deja interesant, o companie germană a venit cu o soluţie în a doua jumătate a anilor ’30. Gebrüder Ihle a oferit clienţilor kituri de caroserie pentru a primi grila dublă pe BMW.

Kiturile erau disponibile pentru modelele BMW 3/15 PS. Puteau fi instalate în atelierele Ihle din Bruchsal (landul Baden-Württemberg), sau de către client. La cerere, Ihle putea oferi şi un upgrade de putere. Au fost două versiuni pe care compania le-a oferit: întâi Ihle Typ 600 şi apoi Ihle Typ 800, cu un design care amintea de BMW 328.

Momente importante din istoria industriei auto: cum a apărut celebra grilă dublă folosită de BMW și de ce primul model autentic bavarez a fost produs de Daimler-Benz

Pentru că Ihle a instalat aceste grile pe modele construite înainte de 1933, a existat legenda că acest element de design a fost creat de Ihle. Informaţia este incorectă, Ihle oferind această soluţie ca retrofit începând cu anul 1934.

Grila dublă folosită și pentru modele Opel sau Ford

Designul de caroserie dezvoltat de Ihle s-a dovedit atât de popular, încât compania a oferit soluţii similare de retrofit cu grila dublă în stil BMW pentru modele altor mărci: DKW (modele Frontwagen), Ford (modelele Eifel) sau Opel.

După Al Doilea Război Mondial, Ihle nu a mai reluat producţia de caroserii de automobile. Compania şi-a continuat activitatea vreme de cinci decenii producând caruseluri, trenuleţe, maşinuţe şi alte instalaţii pentru parcuri de distracţii, precum şi automobile pentru copii propulsate de motoare simple, monocilindru, în doi timpi.

Momente importante din istoria industriei auto: cum a apărut celebra grilă dublă folosită de BMW și de ce primul model autentic bavarez a fost produs de Daimler-Benz

Paradoxal, aceste produse evocă dimensiunile diminutive Ihle Typ 600 şi Ihle Typ 800, pentru care compania construia caroserii şi a devenit renumită.

Urmăriți Impact.ro și pe
Tags:
Bogdan Bârliga
Este editorul coordonator al secției Auto de pe Impact.ro. A început să lucreze în presă din anul 2002 și a experimentat mai multe domenii de activitate ( politic, social, economic) până...