Pasarela Regală din stațiunea Mamaia, la un pas de a fi pierdută definitiv

Ioana Constantin 18.03.2021, 17:15
Pasarela Regală din stațiunea Mamaia, la un pas de a fi pierdută definitiv

Pasarela Regală din stațiunea Mamaia, pierdută definitiv. Suntem la un pas să mai pierdem încă un monument istoric: Pasarela Regală din stațiunea Mamaia, o bijuterie arhitectonică inaugurată de regele Carol acum un secol, va fi acoperită cu nisip. Lărgirea plajelor și înnisiparea lor o va înghite fără milă, pentru că niciun minister n-a vrut s-o protejeze.

Pasarela Regală din stațiunea Mamaia, pierdută definitiv?

Vechiul simbol al stațiunii Mamaia de care şi-au bătut joc toate autorităţile va ramane doar o amintire.
Nu există constănţean sau turist care să nu fi surprins în vreo fotografie bijuteria arhitecturală şi nu puţini sunt cei care au sărit de pe planşee direct în mare. Povestea pasarelei din Mamaia începe în anii ’30, când guvernanţii de atunci au decis ca să transforme Constanţa într-o staţiune de importanţă naţională. Mai intâi a fost construit Cazinoul din Mamaia, pe locul primului pavilion din lemn destinat băilor în 1905.

Complexul a fost proiectat în stil modernist, cu elemente mediteraneene, de arhitectul Victor Stephanescu, cel care a realizat Moscheea Regală Carol I. Pasarela din Mamaia face parte din Ansamblul Cazinoului, inaugurat în ziua de Sfânta Maria în 1935 în prezența Regelui Carol al II-lea. În perioada interbelică, complexul găzduia un restaurant modern, cabine pentru plajă în clădirile laterale, un cazino și o pasarelă ce se avânta în mare, unde se afla singurul bar maritim din Europa.

Este un monument istoric, unic poate în zona aceasta; la momentul cand ea a fost făcută era unicul bar maritim. Ea era prevăzută inițial și sunt în continuare și 2 tobogane pentru copii și adulți și-un punct de entertainment, era un debarcader, puteau să acosteze acolo bărci și șalupe, spune Razvan Pantilimon, istoric.

Pasarela din Mamaia, monument istoric, a fost abandonată însă de autorităţi imediat după Revoluţie. Simbol al staţiunii Mamaia, s-a degradat an de an și a fost spartă cu picamerele, urmând să dispară pentru totdeauna. Recent, s-a pus iar în discuţie demolarea ei, dar, în urma presiunilor opiniei publice, autorităţile au decis să facă o expertiză să vadă dacă mai poate fi salvată. Inginerii au hotărât să o îngroape în nisip, ca să o conserve pentru viitor cand cineva o să o restaureze.

A fost luată în calcul reabilitarea ei pe uscat care este mult mai simplu decât ar fi în mediul marin pentru că sunt costurile asociate foarte mari si apoi mutarea pe segmente și aducerea pe o nouă poztie astfel încât să se refacă contactul cu marea a acestui monument, a spus și Nicusor Buzgaru, director de proiect Apele Române Dobrogea.

Pasarela Regala din statiunea Mamaia
Pasarela Regala din statiunea Mamaia

Paradoxal, faptul ca ea va fi-ngropată de nisip e cel mai bun lucru care i se poate întampla. Nisipul o conservă ca într-o cutie impermeabilă, ferită și de valuri și de vânt. Este însă doar o soluție de moment.

Așa cum bine știți, pe litoralul Mării Negre este în plină desfășurare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură ale României – stoparea eroziunii costiere și lărgirea litoralului românesc. În acest moment, lucrările de înnisipare sunt la doar câteva zeci de metri de monumentul Pasarela Regală din Mamaia. Cu toate acestea, Ministerul Culturii încă așteaptă acordul de la Ministerul Economiei pentru a prelua monumentul în administrarea sa, aceasta fiind unica sa șansă pentru a fi reabilitat pe viitor.

În prezent, Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, pentru a proteja structura extrem de firavă a monumentului, a decis acoperirea cu nisip a monumentului, eliminând astfel expunerea sa directă la forțele naturii – mediul sărat al mării, vânturile și valurile puternice. Însă pentru că monumentul nu se află în administrarea A.B.A.D.L., măsura este doar una temporară.

De aceea am transmis ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului că predarea de către ministerul pe care îl conduce către Ministerul Culturii a Pasarelei ar trebui să fie o măsură de maximă urgență, pentru a debloca o viitoare reabilitare. Tocmai de aceea, i-am solicitat ca în cel mai scurt timp posibil să răspundă pozitiv adresei Ministerului Culturii și să facă demersurile necesare pentru constituirea dreptului de administrare a Pasarelei Regale în favoarea Ministerului Culturii, a declarat Bogdan Bola, deputat și fost director Apele Romane Dobrogea Litoral.

Acum, monumentul este al Ministerului Economiei și Turismului, si singura lui șansă să nu fie demolat este la Ministerul Culturii. Însă se pare că nici Ministerul Culturii nu a dat încă vreun semn că ar vrea să îl salveze.

Pasarela Regala din statiunea Mamaia
Pasarela Regala din statiunea Mamaia
Urmăriți Impact.ro și pe