Oraşul din România care vrea să scape de maşinile din zona metropolitană. Soluţia găsită de autorităţi

Ioana Bucur 21.03.2022, 14:01
Oraşul din România care vrea să scape de maşinile din zona metropolitană. Soluţia găsită de autorităţi

„Mașinile nu au nevoie de deplasare, ci oamenii au nevoie”. Autoritățile locale au declarat „război” traficului, una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă locuitorii din mediul urban. De data asta, abordarea este cu totul diferită, inspirată de modele aplicate în Paris și Barcelona. Acesta este orașul din România care vrea să scape de maşinile din zona metropolitană.

„Dacă ne concentrăm pe trafic o să discutăm mereu doar despre mașini”

Dacă se poate în Franța sau Spania, de ce nu și într-un oraș din România? Problema traficului devine una dintre cele mai mari probleme pentru cei care locuiesc în mediul urban. De la poluare, deplasările greoaie și până la efectul negativ pe care îl are asupra șoferilor, este unul dintre factorii invocați de mulți când vine vorba despre dezavantajele vieții la oraș.

Luând exemplul Parisului și Barcelonei, arhitectul-șef din cadrul Consiliul Județean Cluj, Claudiu Salanta, își dorește ca următoarea planificare urbană a Clujului să cuprindă decongestionarea traficului în zona metropolitană a județului.

„Barcelona își propune să scadă cu 60% suprafața din oraș destinată transportului rutier. Orașul are nevoie de soluții la transportul individual și putem să învățăm, să analizăm, să testăm ce anume s-ar potrivi și orașului nostru”, a scris Claudiu Salanta pe pagina sa de Facebook.

Salanta propune o abordare diferită față de soluțiile prezentate până acum, concentrată pe deplasarea persoanelor, nu a mașinilor, dorindu-se realizarea unui sistem de transport public bine pus la punct, astfel încât localnicii să nu mai fie nevoiţi să folosească maşina personală.

„Cum ar fi să apară studii de mobilitate care să permită construirea în zonele care au cele mai bune legături cu transportul public sau studii de mobilitate care să propună extinderi ale rețelelor publice de transport sau extinderi / conexiuni cu rețeaua de transport velo? Cum ar fi să discutăm despre studii de mobilitate, în care discutam despre deplasarea persoanelor/rezidenților și nu despre studii de trafic, in care discutam doar despre mașini?

Dacă ne concentrăm pe trafic o să discutăm mereu doar despre mașini. Mașinile nu au nevoie de deplasare, ci oamenii au nevoie”, a mai scris Salanta.

Oraşul din România care vrea să scape de maşinile din zona metropolitană. Soluţia găsită de autorităţi

Un nou proiect îndrăzneț

Cu câteva zile în urmă, autoritățile municipiului Cluj-Napoca au scos la licitație contractul de proiectare și execuție pentru magistrala de metrou din localitate. Proiectul este unul extrem de îndrăzneț, fiind de altfel și singurul, în afara Bucureștiului, care este planificat într-un oraș din țara noastră.

Contractul are o valoare de 6,6 miliarde de lei, adică aproximativ 1,3 miliarde de euro. Potrivit anunțului de publicare a licitației, Magistrala I de metrou din Cluj este o linie de metrou ușor ce urmează să se întindă pe o lungime de 21,03 km și va beneficia de 19 stații subterane și un depou suprateran. De asemenea, magistrala din Cluj va avea tehnologie „rail” pentru șina de cale ferată, cu o capacitate de transport la interval de 90 de secunde de peste 15.000 de pasageri/oră și sens. Aproximativ 40 de trenuri ar urma să circule în fiecare oră, pe fiecare sens de mers.

 

Urmăriți Impact.ro și pe
Ioana Bucur
Fac parte din grupul curajoșilor care au decis să rămână în România și sunt dovada vie a faptului că destinul găsește mereu o cale de a ne  aduce pe drumul ce ne-a fost ales. Mă...